וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכשול להסכם? הפרלמנט באיראן אסר פיקוח על מתקני הצבא

חברי הפרלמנט האיראני אישרו ברוב קולות הצעת חוק שתמנע כניסה של פקחי האו"ם לאתרים הצבאיים במדינה. אם החוק יאושר סופית הוא יוכל להקשות על ההגעה להסכם סופי. השיחות בין איראן והמעצמות יתחדשו השבוע

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

הפרלמנט באיראן (המג'לס) הצביע היום (ראשון) בעד הצעת חוק ולפיה תיאסר הגישה של פקחי האו"ם לאתרים צבאיים ולמדעני גרעין כחלק מעסקה עתידית בין הרפובליקה האיסלאמית לשש המעצמות. כמו כן, על פי הצעת החוק, כל הסכם עתידי יצטרך לכלול הסרה מוחלטת של הסנקציות. 213 מחוקקים מתוך 290 חברי הפרלמנט באיראן נכחו בדיון בפרלמנט, ו-199 מתוכם הצביעו בעד הצעת החוק.

אם החוק יאושר באופן סופי, הוא צפוי להוות מכשול לשיחות המתקיימות בווינה במטרה להגיע להסכם סופי עד ה-30 ביוני. הפיקוח אחרי האתרים הצבאיים, שנועד לאמת את טענות טהראן שלפיהן תכנית הגרעין שלה היא לצורכי שלום בלבד, מהווה את אחד הנושאים המרכזיים שעליהם דנים הצדדים במסגרת השיחות. בשבועות האחרונים מרבים בכירים איראניים, ביניהם גם המנהיג עליון של איראן, עלי חמינאי, לצאת נגד הגישה למתקנים הצבאיים והגרעיניים של איראן.

"לעולם לא ניכנע ללחץ. לא נסכים לדרישות בלתי-הגיוניות", הדגיש בחודש שעבר המנהיג העליון, שאמור לאשר כל הסכם גרעין סופי. "איראן לא תאפשר גישה למדעניה או פגיעה בכל נושא חשוב אחר".

עוד כתבות בנושא:
לראשונה זה שנים: משלחת אקדמאים אמריקנית ביקרה באיראן
דוח אמריקני חושף: איראן הגבירה את תמיכתה בארגוני הטרור
שבועיים להסכם הגרעין: "השיחות במבוי סתום, אין מנוס מהארכתן"

הפרלמנט האיראני (המג'לס). AP
אישר את החוק האוסר על פיקוח מתקני הגרעין. הפרלמנט האיראני/AP

בתוך כך, אתמול אמר שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, אמר כי הוא צפוי להיפגש מחר עם מקבילו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, על מנת להבין מהן עמדותיה של איראן לקראת השלב האחרון בשיחות הגרעין, אשר צפויות להתחיל במהלך השבוע. הפגישה תתקיים בשולי פסגת שרי החוץ של האיחוד האירופי בלוקסמבורג, ובימים שלאחריה תתקיים פגישה בין זריף לבין נציגי כל המדינות אשר משתתפות במשא ומתן.

"לקראת סוף השבוע, השרים ייפגשו. על כן, אבקש לקבל הסברים כדי לדעת מהי העמדה של איראן", אמר פביוס במסיבת עיתונאים שערך במהלך ביקורו בקהיר. "אנו נמצאים בשלב שבו איראן חייבת להגיד לנו מהי עמדתם. אני אסביר להם כי צרפת רוצה הסכם חזק שניתן לאמת את העמידה בסעיפיו. הסכם שאינו בר אימות הוא הסכם בלתי-ישים".

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, לוזאן, שוויץ, 01 באפריל 2015. רויטרס
ייפגש עם שר החוץ הצרפתי. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף/רויטרס

שני הצדדים מצהירים כי הם עדיין מחויבים לעמוד בתאריך היעד, אולם גורמים דיפלומטים מסרו כי כל הצדדים במשא ומתן מכירים בכך שדחיית תאריך היעד ל-8 ביולי לא תביא לקריסת השיחות. אם הקונגרס האמריקני יקבל לעיונו את ההסכם ב-8 ביולי, יהיו לו 30 ימים לבחון אותו לפני שהנשיא ברק אובמה יוכל לבטל את הסנקציות שהטיל. הימשכות המשא ומתן מעבר ל-8 ביולי, תאפשר לקונגרס תקופה של 60 ימים לבחינת ההסכם ובכך תעניק זמן רב יותר למתנגדי ההסכם – בארצות הברית ובאיראן – כדי לערער על ההבנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully