וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה שנים: משלחת אקדמאים אמריקנית ביקרה באיראן

20.6.2015 / 20:30

על רקע ההתקדמות בשיחות הגרעין, משלחת בכירים מאוניברסיטאות אמריקניות ביקרה השבוע באיראן. במהלך הביקור נידונו שיתופי פעולה מעשיים בין הצדדים. מארגן המשלחת: "יש שם הרבה רצון טוב כלפי ארה"ב"

מערכת וואלה!

שיחות הגרעין בין איראן לשש המעצמות ייכנסו בשבוע הבא לשלבי הסיום, לקראת חתימה אפשרית על הסכם. עם זאת, בשטח, הרחק מחדרי הדיונים של הדיפלומטים, ניתן כבר לראות סימנים להתקרבות בין איראן למערב בשלל תחומים אזרחיים. גופים פרטיים ואזרחיים אינם מחכים להסכם הרשמי שיסיר את הסנקציות מעל איראן ויפתח אותה לעולם, ואלה מחפשים כבר כעת גשרים אל המדינה הסגורה.

השבוע התרחש אירוע מעניין בתחום הזה, כאשר לראשונה זה שנים רבות, ביקרה באיראן משלחת של בכירי אוניברסיטאות מארצות הברית. במשלחת השתתפו נציגים מכמה אוניברסיטאות גדולות, בהן אוניברסיטת דרום קליפורניה, אוניברסיטת ניו ג'רזי, אוניברסיטת ראטג'רס, אוניברסיטת וויין-סטייט בדטרויט ואוניברסיטת בול-סטייט באינדיאנה. חברי המשלחת ביקרו באוניברסיטאות החשובות באיראן ודנו בצעדים להידוק שיתוף הפעולה האקדמי בין איראן לארצות הברית.

אנשי דת איראניים בספרייה באוניברסיטת קום. AP
אנשי דת איראנים בספרייה של אוניברסיטת קום/AP

מארגן הסיור, ד"ר אלן גודמן מהמכון הבינלאומי לחינוך, הסביר כי "דיפלומטיה חינוכית תמיד הייתה חשובה לקידום דיאלוג בין שתי מדינות, הרבה לפני שיחסים דיפלומטיים מלאים נוסדו. כך היה ביחסי ארצות הברית עם וייטנאם וסין, אחר כך עם קובה, וכעת גם עם איראן". בשנה הקרובה צפוי להתקיים ביקור גומלין של אקדמאים איראנים בארצות הברית, כמו גם כנס גדול ומשותף שיעסוק באפשרויות העומדות בפני הצדדים. "המטרה היא לשתף משאבים וידע בצורה שתוביל להתקרבות בין מוסדות השכלה גבוהה בשתי המדינות", נמסר בהודעת מארגני הסיור.

עוד ידיעות בנושא בוואלה!NEWS
שבועיים להסכם הגרעין: "השיחות במבוי סתום, אין מנוס מהארכתן"
ישראל התלוננה - ארה"ב הטילה עיצומים על חברות שסייעו לאיראן
באיראן אסור לעשות קוצים בשיער או "להסתרק כמו הומו"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"רצון טוב כלפי ארצות הברית, בעיקר במרחב האקדמי"

לפני המהפכה האיסלאמית, איראן הייתה מובילה בינלאומית במספר הסטודנטים שלה שהגיעו ללימודים גבוהים בארצות הברית

בשנים האחרונות היו אמנם כמה ביקורים בודדים של אוניברסיטאות מארצות הברית באיראן, אבל זו הפעם הראשונה שמשלחת המאגדת כמה אוניברסיטאות ביחד מגיעה לביקור ברפובליקה האיסלאמית, ומארגני הסיור מודים כי הסיבה לכך היא ההערכה שבקרוב יופשרו היחסים בין המדינות, שהיו מנותקים לחלוטין מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. במהלך הביקור נידונו שיתופי פעולה מעשיים כגון תכניות משותפות לתארים מתקדמים, חילופי סגל וסטודנטים בין איראן לארצות הברית, יצירת תשתית לסדנאות משותפות, ובנוסף פתיחת האפשרות לסטודנטים איראנים להגיע לארצות הברית לתקופות מחקר של חצי שנה עד תשעה חודשים.

ראש המשלחת, ד"ר גודמן, אמר כי זיהה במהלך הביקור "רצון טוב אדיר כלפי ארצות הברית, בעיקר במרחב האקדמי". "חלק גדול מהאקדמאים האיראנים וממנהלי המוסדות החינוכיים שפגשנו, התחנכו בארצות הברית, ורבים מהילדים שלהם לומדים כרגע באוניברסיטאות וקולג'ים מובילים בארצות הברית. הרקע הזה יוצר הזדמנויות רבות לשיתופי פעולה עתידיים". גודמן הוסיף כי לפני המהפכה האיסלאמית, איראן הייתה מובילה בינלאומית במספר הסטודנטים שלה שהגיעו ללימודים גבוהים בארצות הברית.

עבור ישראל, אירועים מהסוג הזה הם מקור לדאגה, שכן בירושלים מזהירים כי ככל ששיחות הגרעין מתקדמות, איראן כבר מתחילה לזכות בלגיטימציה מחודשת, מבלי שהיא נדרשת בפועל לוויתורים נוספים מעבר לאלה שכבר הסכימה להם בהסכם הביניים מנובמבר 2013. ראש הממשלה בנימין נתניהו נוהג להזהיר כי חברות בינלאומיות מובילות כבר לוטשות עיניים לחידוש העסקים עם טהראן לאחר הסרת הסנקציות. נראה כי מה שנכון בעולם העסקי, נכון עוד יותר בתחום האקדמי.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

סטודנטים איראנים באוניברסיטת א-זאד מחזיקים רובוטים כחלק מהתחרות האיראנית לרובוטיקה. AP
סטודנטים איראנים במהלך תחרות לרובוטיקה באוניברסיטת אזאד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully