וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "הסכם גרעין בהישג יד, אם לא יהיו דרישות מוגזמות"

שלושה ימים לפני תאריך היעד להסכם, נפגשים שרי החוץ של ארה"ב ושל איראן בווינה. "יש עוד הרבה עבודה", הסכימו זריף וקרי בפגישתם. שר החוץ של צרפת: על טהראן למלא שלושה תנאים כדי שנחתום על הסכם

צילום: רויטרס עריכה: שניר דהןש

שרי החוץ של ארצות הברית ושל איראן, ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף, נפגשים היום (שבת) בצהריים בווינה, בירת אוסטריה במסגרת הסבב הסופי של שיחות הגרעין. עם הגיעו, אמר זריף לכתבים כי הסכם עם המעצמות, שתאריך היעד אליו נקבע ל-30 ביוני - יום שלישי הקרוב, נמצא בהישג יד כל עוד דרישותיהן יהיו הגיוניות. "אם הצד השני יעשה צעדים חיוביים ולא יציג דרישות מוגזמות, בהחלט נוכל להשיג הסכם שכולם ירוויחו ממנו", הבהיר זריף בטרם הפגישה.

במהלך הפגישה הראשונה, שנמשכה כשעה וחצי, אמר קרי לזריף, לפי הודעת מחלקת המדינה, כי "יש לנו עוד עבודה רבה לעשות. יש לנו עוד מחלוקות רציניות". זריף, כך נמסר, השיב לו: "אני מסכים. אולי לא על הנושאים, אלא על העובדה שיש עוד הרבה עבודה לעשות כדי להתקדם ולהמשיך קדימה".

עוד בנושא:
4 ימים לתאריך היעד להסכם הגרעין: "נותרו פערים גדולים"
השולחן העגול של אובמה: הסכם הגרעין יעצב מחדש את האזור?
שיחות הגרעין לקראת הכרעה: "ייתכן שנחמיץ את תאריך היעד"

שר החוץ של ארה"ב מגיע לווינה לסבב הסופי של שיחות הגרעין, יוני 2015. רויטרס
קרי עם הגיעו לווינה, היום/רויטרס

שר החוץ של צרפת לורן פביוס הצטרף אף הוא לשיחות בווינה. לדבריו, יש עדיין שלושה תנאים שעל איראן להסכים להם כדי להגיע להסכם "מוצק". פביוס אמר עם נחיתתו כי "אנחנו רוצים הסכם נוקשה שיבטיח את זכויות הגרעין האזרחי של איראן, אך כזה שיוודא כי איראן מוותרת לחלוטין על נשק גרעיני". פביוס פירט את שלוש הדרישות ההכרחיות לחתימה על הסכם: "הגבלה ממושכת על יכולות הפיתוח והמחקר (של איראן), פיקוח נרחב על אתרים, כולל אתרים צבאיים אם צריך, והתנאי השלישי הוא חזרה אוטומטית למשטר הסנקציות אם איראן תפר את התחייבויותיה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שר החוץ של צרפת לורן פביוס מגיע לשיחות הגרעין בווינה, 27 ביוני 2015. רויטרס
"לוודא שאיראן תוותר על היכולת לפתח נשק גרעיני", פביוס בווינה, היום/רויטרס

אתמול טען גורם דיפלומטי מערבי בכיר כי "נותרו פערים גדולים במשא ומתן בין שש המעצמות לאיראן". לדבריו, בין המכשולים העיקריים בין ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה לרפובליקה האיסלאמית הם הסרת הסנקציות ופיקוח של האו"ם על מתקני הגרעין והצבא של טהראן.

"המחלוקות העיקריות צריכות להיפתר בימים הקרובים", אמר הגורם הדיפלומטי, שנמצא בווינה, שם החל סבב שיחות נוסף בין הצדדים. "השאלות סביב הגישה (למתקנים) ונושא השקיפות, ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין והסנקציות נותרו לא פתורות", הוסיף.

"אנחנו יכולים להסכים על כמה נקודות, אבל ביחס לסוגיות העיקריות נותרו עדיין פערים גדולים. "הכוונה של כל הצדדים - של שש המעצמות, של האיחוד האירופי ושל איראן - היא להישאר כאן עד שנגיע להסכם או שנגלה כי איננו יכולים לעשות זאת", אמר הגורם האמריקני הבכיר לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אנחנו מקווים להגיע להסכם".

גורמים מערביים נוספים אמרו אתמול לסוכנות הידיעות רויטרס כי קרי שוחח בימים האחרונים עם זריף והבהיר לו כי במסגרת המשא ומתן יהיה על טהראן להשיב על ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין שלה, אחת מהסוגיות שעליהן הצדדים לא מצליחים להגיע לפשרה. לפי הגורמים, השיחה באה על אף שקרי טען לפני כעשרה ימים כי ארצות הברית אינה מתעסקת במעשיה של איראן בעבר ומתעסקת בעתיד.

(עדכון ראשון: 14:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully