וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הגרעין לקראת הכרעה: "ייתכן שנחמיץ את תאריך היעד"

26.6.2015 / 0:02

שר החוץ האמריקני קרי יגיע היום לווינה, שם יתחדש המו"מ בין המעצמות לטהראן. בכיר אמריקני הבהיר שהדחייה תהיה רק בכמה ימים. "מקווים להגיע להסכם". קרי הבהיר לזריף: "השיבו על ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין"

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי יגיע היום (שישי) לווינה, שם יתחדש סבב השיחות בין המעצמות לאיראן במטרה להגיע להסכם קבע על תכנית הגרעין של טהראן. תאריך היעד להסכם הוא 30 ביוני, עוד פחות משבוע, אולם גורם אמריקני בכיר הודה יום כי ייתכן שהשיחות יתמשכו מעבר לכך. עם זאת, הוא הבהיר כי הדחייה תהיה רק ב"כמה ימים"

"הכוונה של כל הצדדים - של שש המעצמות, של האיחוד האירופי ושל איראן - היא להישאר כאן עד שנגיע להסכם או שנגלה כי איננו יכולים לעשות זאת", אמר הגורם האמריקני הבכיר לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אנחנו מקווים להגיע להסכם".

עד כה וושינגטון התעקשה כי היא מתכוונת לעמוד בדד-ליין, שנקבע בתום ההבנות שהושגו בין נציגי ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה לנציגי איראן בחודש אפריל בלוזאן שבשוויץ. עם זאת, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, שיגיע לבירת אוסטריה בשבת, כבר אמר שייתכן שהצדדים יחמיצו את תאריך היעד בכמה ימים.

עוד כתבות בנושא:
השולחן העגול של אובמה: הסכם הגרעין יעצב מחדש את האזור?
שר החוץ הצרפתי: לא נראה שאיראן רוצה להגיע להסכם גרעין
חמינאי נגד ארה"ב: "מנסה להשמיד את תכנית הגרעין שלנו"

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בוושינגטון, 25 ביוני 2015. רויטרס
קרי ביקש הסברים. שר החוץ האמריקני ומקבילו האיראני/רויטרס

כמו כן, גורמים מערביים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי קרי שוחח בימים האחרונים עם זריף והבהיר לו כי במסגרת המשא ומתן יהיה על טהראן להשיב על ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין שלה, אחת מהסוגיות שעליהן הצדדים לא מצליחים להגיע לפשרה. לפי הגורמים, השיחה באה על אף שקרי טען לפני כעשרה ימים כי ארצות הברית אינה מתעסקת במעשיה של איראן בעבר ומתעסקת בעתיד.

יום אחרי שקרי אמר כי וושינגטון מתמקדת רק בעתיד, משרד החוץ האמריקני הודיע כי דבריו של שר החוץ לא הובנו כהלכה. עם זאת, הגורמים הדיפלומטיים השמיעו דאגה מכך שקרי ייסוג מדרישות משמעותיות במהלך שיחות וטענו כי הוא מפריז בידע שיש לארצות הברית על תכנית הגרעין של טהראן במטרה להשיג הסכם בכל מחיר.

"קרי שוחח עם זריף ואמר לו כי פעולות העבר של איראן חשובות, וכי ארצות הברית מתעקשת שיינתנו תשובות להיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין", אמר גורם מערבי המקורב לשיחות. גורם רשמי איראני אישר כי קרי שוחח עם זריף פעמיים בימים האחרונים. "היו שתי שיחות ביניהם", אמר הגורם והוסיף כי "במהלכן קרי תיקן את העמדה שלו. הוא אמר לזריף שהוא לא הובן כהלכה, שפעולות העבר כן חשובות ושעליהם (על איראן) להתייחס לכך ולתת הסברים".

בכיר אמריקני אישר כי קרי שוחח עם זריף אך הכחיש כי ישנו שינוי בעמדה האמריקנית לגב הצורך של איראן לחשוף את כלל הממדים של תכנית הגרעין שלה. הבכיר עוד הוסיף כי קרי שוחח גם עם שרי החוץ של צרפת, גרמניה, בריטניה, רוסיה וסין לפני נסיעתו לווינה וכי קרי נמצא בקשר גם עם ישראל וערב הסעודית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ראש הממשלה בטקס סיום קורס טיס, 25 ביוני 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"התיאבון של איראן גדל". נתניהו בטקס סיום קורס טיס, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לשיחות בין המעצמות לאיראן. בטקס "מסדר כנפיים" של קורס טיס בבסיס חצרים אמר ראש הממשלה כי "בראש האיומים שמסכנים את ביטחוננו, נמצא המאמץ האיראני להתחמש בנשק גרעיני". לדבריו, "ככל שמתקרב המועד שנקבע בין המעצמות לאיראן להשגת היעדים, הולכים וגדלים הוויתורים לאיראן. הוויתורים הללו מגבירים את תיאבונה של איראן ובכל יום היא באה ומרימה עוד יותר את רף הדרישות במטרה לסחוט עוד ועוד ויתורים".

(עדכון ראשון: 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully