וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי נגד ארה"ב: "מנסה להשמיד את תכנית הגרעין שלנו"

24.6.2015 / 0:28

שבוע לפני תאריך היעד להסכם קבע, המנהיג העליון של איראן הבהיר שוב כי טהראן לא תאפשר פיקוח על מתקני הצבא שלה או את הקפאת תכנית הגרעין לפרק זמן ממושך. "מטרת צוות המו"מ היא לשמור על כבודנו והישגינו"

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

(צרפת: הסכם גרעין עם איראן חייב להיות ניתן לאימות)

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר אמש (שלישי) כי ארצות הברית רוצה להשמיד לחלוטין את תכנית הגרעין של ארצו. בנאום ששודר בטלוויזיה טען חמינאי כי "אמריקה מנסה להחריב את תעשיית הגרעין שלנו לחלוטין". לדבריו, "מטרת צוות המשא ומתן שלנו היא לשמור על כבודה של איראן ועל הישגינו בתחום הגרעין". שש המעצמות ואיראן מנהלות שיחות ממושכות כדי לחתום על הסכם קבע בתוך שבוע.

חמינאי, שאמור לאשר כל הסכם שישיגו נציגי המדינה במשא ומתן שלהם עם המערב, שלל את האפשרות שטהראן תקפיא את פעילותה הגרעינית למשך תקופה ארוכה. הוא הדגיש כי יש להסיר את הסנקציות שהוטלו על איראן מיד עם חתימה על הסכם.

מנהיג איראן עלי חמינאי באקדמייה הצבאית בטהראן – 20 במאי 2015. AP
המנהיג העליון של איראן חמינאי לצד בכירי הצבא בטהראן/AP

"הקפאת המחקר והפיתוח הגרעיני למשך עשר שנים או 12 שנים לא מתקבל על הדעת", אמר חמינאי. "את העיצומים יש לבטל מיד עם חתימה על ההסכם ואין לקשור זאת לבדיקה של האו"ם בנושא", הוסיף המנהיג העליון. חמינאי שב והדגיש את סירובה של איראן לאפשר פיקוח על מתקני הצבאיים - דרישה מרכזית של המעצמות שהפכה לסלע מחלוקת עיקרי בין הצדדים, שמתקשים לגשר על הפערים על אף התקרבות תאריך היעד ב-30 ביוני. "הפיקוח על מתקני הצבא שלנו לא עומד על הפרק וזהו אחד מהקווים האדומים שלנו", אמר חמינאי.

שש המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - מנסות להגיע להסכם קבע עם איראן סביב תכנית הגרעין שלה, אחרי שנים ארוכות של משא ומתן. בחודש אפריל הושגו בלוזאן שבשוויץ הבנות בין הצדדים בתום דיונים ממושכים, שעל בסיסן אמור להיות מנוסח המסמך הסופי. עם זאת, בין הצדדים נותרו פערים רבים וגורמים דיפלומטיים האריכו כי אין מנוס מהארכת השיחות. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כבר אמר כי עדיף "לפספס את תאריך היעד" מאשר לחתום על הסכם רע.

(עדכון ראשון: 22:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully