וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הצרפתי: לא נראה שאיראן רוצה להגיע להסכם גרעין

פחות משבוע לתאריך היעד, לורן פביוס טוען כי הצהרותיהם האחרונות של מנהיגי איראן מעידות על כך שהם לא מעוניינים בהסכם. "צרפת רוצה הסכם, אך אחד נוקשה", אמר. דיווח: המעצמות הציעו לאיראן כורי מים קלים

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

שר החוץ של צרפת לורן פביוס אמר היום (רביעי) כי הצהרותיהם האחרונות של מנהיגי איראן מעידות על כך שהם לא מעוניינים בהסכם בינלאומי על תכנית הגרעין של ארצם. זאת, בין היתר, על רקע דבריו אמש של המנהיג העליון עלי חמינאי, שהבהיר כי טהראן לא תסכים להקפיא את תכנית הגרעין שלה לפרק זמן ממושך ולא תאפשר פיקוח על מתקניה הצבאיים. תאריך היעד להסכם קבע הוא 30 ביוני, בעוד פחות משבוע.

"צרפת רוצה הסכם, אך הסכם נוקשה", הבהיר פביוס במהלך מסיבת עיתונאים שכינס יחד עם מקבילו הסעודי עדל אל-ג'ובייר . "איראן שחררה כמה הצהרות לאחרונה שמראות על כך שהיא אינה הולכת לקראת הסכם", הוסיף. פביוס ציין כי על ההסכם לכלול מגבלה על יכולות הפיתוח וההעשרה של איראן, מערכת פיקוח נוקשה - גם על מתקנים צבאיים - והשבת הסנקציות על כנן אם טהראן לא תעמוד בהתחייבויותיה.

לקריאה נוספת בנושא
"מסמכי סעודיה": "איראן העבירה צנטריפוגות מתקדמות לסודאן"
השמרנים נגד רוחאני: אישרו חוק האוסר לפגוע "בזכויות הגרעין"

שר החוץ של צרפת לורן פביוס, פריז, 24 ביוני 2015. רויטרס
שר החוץ של צרפת לורן פביוס בפריז, היום/רויטרס

מקרב שש המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - המנסות להגיע להסכם קבע עם איראן, פריז מחזיקה באחת העמדות הקשוחות ביותר כלפי טהראן במסגרת המשא ומתן בין הצדדים. שר החוץ הסעודי הבהיר כי הוא "תומך לחלוטין " בעמדה הצרפתית.

כמו כן, סוכנות הידיעות אי-פי דיווחה היום כי ארצות הברית ויתר המעצמות מוכנות להציע לאיראן כורים גרעיניים וציוד מתקדמים תמורות ויתורים שתעשה טהראן על מנת להבטיח כי היא לא מפתחת נשק גרעיני. לפי מסמך חשאי, שמהווה טיוטה לאחד הנספחים שאמורים להיות מצורפים להסכם הסופי, המעצמות יספקו לאיראן כורי מים קלים במקום כור המים הכבדים באראק, שכמעט הושלם, ושעשוי להפיק מספיק פלוטוניום לייצור כמה פצצות אטום אם תסתיים בנייתו.

לפי טיוטת הנספח, סין מסכימה לסייע בתכנון מחדש של הכור באראק כדי להתאימו לצורכי שלום, צרפת תהיה האחראית למחזור הפסולת הגרעינית ואילו בריטניה תהיה אחראית על הביטחון הגרעיני.

בחודש אפריל הושגו בלוזאן שבשוויץ הבנות בין הצדדים בתום דיונים ממושכים, שעל בסיסן אמור להיות מנוסח המסמך הסופי. עם זאת, בין הצדדים נותרו פערים רבים וגורמים דיפלומטיים האריכו כי אין מנוס מהארכת השיחות. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כבר אמר כי עדיף "לפספס את תאריך היעד" מאשר לחתום על הסכם רע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully