וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמרנים נגד רוחאני: אישרו חוק האוסר לפגוע "בזכויות הגרעין"

הפרלמנט העביר חוק שקובע כי במסגרת הסכם עתידי בין איראן למעצמות יישמרו "זכויות הגרעין והישגי המדינה". הנשיא זעם, אך זהו צעד הצהרתי בלבד - המנהיג העליון חמינאי מחזיק במילה האחרונה והוא תומך בהסכם

נשיא איראן חסן רוחאני, מאי 2015. AP
נשיא איראן חסן רוחאני, מאי 2015/AP

הפרלמנט של איראן העביר היום (שלישי) חוק שמחייב את הממשלה לשמור על "זכויות הגרעין" של המדינה ועל "הישגי התכנית", ברקע השיחות בין טהראן לשש המעצמות שמתקרבות לתאריך היעד. הנשיא חסן רוחאני זעם על המהלך ודובר מטעמו מסר שהחוק אינו חוקתי, משום שהוא עומד בניגוד למדיניות הביטחון וההגנה של המדינה. עם זאת, החוק הוא יותר צעד הצהרתי מאשר מחייב, שכן למנהיג העליון עלי חמינאי יש את המילה האחרונה בנושא והוא תומך בהגעה להסכם.

אישור החוק משקף את המתיחות שבין רוחאני, שעלה לשלטון
תוך הבטחה לסיים את הבידוד הבינלאומי של איראן באמצעות הסכם על תכנית הגרעין, לבין השמרנים שמחזיקים ברוב בפרלמנט. רבים מהם מטילים ספק בערך המשא ומתן עם המעצמות. החוק, שעדיין זקוק לאישורה של מועצת שומרי החוקה, קובע כי על הממשלה "לשמר את זכויות הגרעין של המדינה ואת הישגיה בתחום" וכי על המחוקקים לאשר כל הסכם שייחתם בעתיד הקרוב עם המערב. למרות זאת, מועצת שומרי החוקה היא זאת שתאשר את ההסכם, ולא הפרלמנט. 214 מחוקקים מתוך 244 שהיו נוכחים הצביעו בעד החוק, עשרה התנגדו, שישה נמנעו והיתר לא הצביעו.

החוק יתיר גם פיקוח על מתקני הגרעין של איראן, אך לא על אתריה הצבאיים ועל מוסדות רגישים אחרים – קביעה שעלולה לעורר חשש בקרב המעצמות, שדורשות לפקח באופן הדוק על פעולותיה של טהראן. במסגרת האצת השיחות בין הצדדים, שמעוניינים להגיע להסכם קבע עד 30 ביוני, בריטניה וצרפת מדגישות כי בדיקת אתרים צבאיים באיראן היא חיונית ליישומו. המערב חושד במשך שנים כי איראן מנסה לפתח בחשאי פצצה גרעינית, אך היא מכחישה זאת וטוענת כי תכנית הגרעין שלה היא לצורכי שלום ומחקר.

עוד על הסכם הגרעין
לראשונה זה שנים: משלחת אקדמאים אמריקנית ביקרה באיראן
דוח אמריקני חושף: איראן הגבירה את תמיכתה בארגוני הטרור
שבועיים להסכם הגרעין: "השיחות במבוי סתום, אין מנוס מהארכתן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully