וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסמכי סעודיה": "איראן העבירה צנטריפוגות מתקדמות לסודאן"

23.6.2015 / 18:59

במסמך שפרסם ויקיליקס ולכאורה נכתב בפברואר 2012 בידי דיפלומטים סעודים נטען: "טהראן העבירה צנטריפוגות מהירות, ומשלוח שני צפוי להגיע בשבוע הבא". 8 חודשים אחרי הפציצה ישראל, לפי דיווחים זרים, מפעל נשק במדינה

עריכה: גדי וינסטוק, מתן חדד

איראן העבירה ציוד גרעיני מתקדם, כולל צנטריפוגות, לסודאן בשנת 2012 – כך טענו דיפלומטיים סעודים לפי מסמך שהודלף בשבוע שעבר על ידי האתר ויקיליקס במסגרת עשרות אלפי תכתובות בין שגרירויות הממלכה ברחבי העולם. האתר טוען כי אלו מסמכים מקוריים והבטיח לשחרר חצי מיליון תכתובות בסך הכל. ריאד טוענת כי חלקם עלולים להיות מזויפים והיא מסרבת להתייחס למסמכים מסוימים. שתי המדינות סירבו להתייחס למסמך.

"מקורות של השגרירות טוענים כי מכולות איראניות שהגיעו השבוע לנמל התעופה בחרטום הכילו ציוד טכני רגיש, שכלל צנטריפוגות מהירות להעשרת אורניום, ומשלוח שני צפוי להגיע בשבוע הבא", נכתב במסמך, שמתוארך לפברואר 2012 ומסומן כ"סודי ביותר". גם אם המסמך הוא מקורי, הוא לא מספק פרטים על אודות המקורות או עדויות נוספות לגבי המשלוח. זאת הפעם הראשונה שבה מדווח על משלוח מסוג זה מאיראן לסודאן, שאינה מחזיקה בתכנית גרעין, לפי מה שידוע.

מפעל לייצור תחמושת הושמד בפיצוץ מסתורי באוקטובר 2012 – שמונה חודשים אחרי התאריך שבו נכתב לכאורה המסמך – וממשלת סודאן האשימה את ישראל בתקיפה. עם זאת, לא היו אינדיקציות לכך שהמפעל החזיק בציוד הקשור לטכנולוגיה גרעינית.

עוד על "מסמכי סעודיה"
ויקיליקס: בנו של בן לאדן ביקש את תעודת הפטירה של אביו
ויקיליקס: סטודנטים סעודים נחשפו לתדרוכים בשגרירות ישראל בארה"ב

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
נשיא איראן רוחאני מבקר בכור בבושהר, ינואר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully