וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 ימים לתאריך היעד להסכם הגרעין: "נותרו פערים גדולים"

גורם דיפלומטי מערבי הסביר שהפערים בשיחות בין המעצמות לבין איראן קשורים לסנקציות ולנושא הגישה למתקני הגרעין. גם האיראנים לא אופטימיים בנוגע לחתימה על הסכם עד 30 ביוני. "המו"מ מתנהל לאט ובקושי רב"

צילום: עפר מאיר עריכה: שניר דבוש

(נתניהו: הסכם הגרעין יהיה רע לישראל)

ארבעה ימים לתאריך היעד, נותרו פערים גדולים במשא ומתן בין שש המעצמות לאיראן על תכנית הגרעין של טהראן – כך מסר אתמול (שישי) גורם דיפלומטי מערבי בכיר. בין המכשולים העיקריים בין ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה לאיראן הם הסרת הסנקציות ופיקוח של האו"ם על מתקני הגרעין והצבא של הרפובליקה האיסלאמית. עד 30 ביוני אמורים הצדדים להגיע להסכם קבע, אך גורמים המעורבים במשא ומתן כבר ציינו כי ייתכן שיידרשו כמה ימים מעבר לכך כדי לסיים את המגעים בין הצדדים.

"המחלוקות העיקריות צריכות להיפתר בימים הקרובים", אמר הגורם הדיפלומטי, שנמצא בווינה, שם החל סבב שיחות נוסף בין הצדדים. "השאלות סביב הגישה (למתקנים) ונושא השקיפות, ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין והסנקציות נותרו לא פתורות", הוסיף. "אנחנו יכולים להסכים על כמה נקודות, אבל ביחס לסוגיות העיקריות נותרו עדיין פערים גדולים".

גם מצדה של איראן נשמעו הערות לגבי חוסר ההתקדמות בשיחות. "המשא ומתן מתנהל לאט ובקושי רב", אמר ראש צוות המשא ומתן של איראן לשיחות, עבאס עראקצ'י, שמשמש גם סגן שר החוץ.

עוד בנושא
השולחן העגול של אובמה: הסכם הגרעין יעצב מחדש את האזור?
שיחות הגרעין לקראת הכרעה: "ייתכן שנחמיץ את תאריך היעד"
נתניהו על הסכם הגרעין: "איראן סוחטת ויתורים מהמעצמות"

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף וסגנו עבאס עראקצ'י במרפסת ארמון קובורג – וינה, 22 בנובמבר 2014. רויטרס
"המשא ומתן מתנהל לאט ובקושי רב". ערקאצ'י וזריף בווינה/רויטרס

"הכוונה של כל הצדדים - של שש המעצמות, של האיחוד האירופי ושל איראן - היא להישאר כאן עד שנגיע להסכם או שנגלה כי איננו יכולים לעשות זאת", אמר הגורם האמריקני הבכיר לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אנחנו מקווים להגיע להסכם".

עד כה וושינגטון התעקשה כי היא מתכוונת לעמוד בדד-ליין, שנקבע בתום ההבנות שהושגו בין נציגי המעצמות לנציגי איראן בחודש אפריל בלוזאן שבשוויץ. עם זאת, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, שיגיע לבירת אוסטריה מחר, כבר אמר שייתכן שהצדדים יחמיצו את תאריך היעד בכמה ימים.

כמו כן, גורמים מערביים אמרו אתמול לסוכנות הידיעות רויטרס כי קרי שוחח בימים האחרונים עם זריף והבהיר לו כי במסגרת המשא ומתן יהיה על טהראן להשיב על ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין שלה, אחת מהסוגיות שעליהן הצדדים לא מצליחים להגיע לפשרה. לפי הגורמים, השיחה באה על אף שקרי טען לפני כעשרה ימים כי ארצות הברית אינה מתעסקת במעשיה של איראן בעבר ומתעסקת בעתיד.

יום אחרי שקרי אמר כי וושינגטון מתמקדת רק בעתיד, משרד החוץ האמריקני הודיע כי דבריו של שר החוץ לא הובנו כהלכה. עם זאת, הגורמים הדיפלומטיים השמיעו דאגה מכך שקרי ייסוג מדרישות משמעותיות במהלך שיחות וטענו כי הוא מפריז בידע שיש לארצות הברית על תכנית הגרעין של טהראן במטרה להשיג הסכם בכל מחיר.

(עדכון ראשון: 20:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully