וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה ל"צוק איתן": מאה אלף מתושבי הרצועה ללא קורת גג

27.6.2015 / 6:29

לטענת ארגון "גישה", ההנהגה הישראלית הבינה כי מדיניות הסגר "לא רק שלא הביאה להפלת חמאס, אלא חיזקה את תלות התושבים בשלטון בעזה". עם זאת, השינויים במדיניות נותרו "קטנים מדי ואיטיים מדי"

צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: ניר חן

(צפו: משדר מיוחד באולפן וואלה!NEWS בנושא דוח האו"ם על מבצע "צוק איתן")

שנה לאחר מבצע "צוק איתן", נתונים שנאספו על ידי ארגון זכויות האדם "גישה" מעלים כי המצב עבור התושבים ברצועת עזה נותר קשה מאוד, ומאמצי השיקום אינם יעילים. כמאה אלף מתושבי הרצועה עדיין חיים ללא קורת גג, לאחר שביתם נפגע בלחימה בקיץ שעבר. עם זאת, בארגון מוסיפים כי בחודשים שלאחר הלחימה, ישראל נקטה צעדי שיקום והתירה הקלות בתנועת אנשים מעזה ואליה.

"בתום המבצע, נדמה שמשהו השתנה בחשיבה האסטרטגית של האחראים על הביטחון בישראל", נמסר מהארגון. "אצל מתאם פעולות הממשלה בשטחים, הרמטכ"ל היוצא ושר הביטחון הבשילה ההבנה שהסגר, על הגבלות התנועה החמורות שהשית על סחורות ואנשים, לא רק שלא הביא להפלת חמאס, אלא חיזק את תלות התושבים בשלטון וזרע עוד סבל לא נחוץ על האוכלוסייה האזרחית".

עוד בוואלה חדשות:
המשט לעזה: 3 סירות עיתונאים יצאו מיוון ויחברו ל"מאריאן"
זעם בטורקיה: ישראל גירשה עיתונאים בחשד כי הם קשורים לחמאס
דוח האו"ם: עימות או התעלמות - איזו אופציה עדיפה לישראל?

תושבים חוזרים לביתם בבית חאנון אחרי הכרזת הפסקת האש ברצועת עזה – 27 באוגוסט 2014. רויטרס
תושבים שבים לביתם בבית חאנון בתום הלחימה/רויטרס

לטענת הארגון, "ארבעה סבבי לחימה התקיימו מאז ההתנתקות ב-2005, וברור שהמדיניות הישראלית ל'לוחמה כלכלית' בחמאס לא השיגה את מטרותיה, ואפילו להיפך - רק פעלה לחיזוק התלות של תושבי עזה בשלטון המקומי. השינויים הקלים שנעשו במדיניות הם קטנים מדי ואיטיים מדי. למרות ההצהרות על רצונה של ישראל להביא לתושבי עזה תקווה, האלמנט הענישתי של המדיניות, השתת הגבלות על תנועה אזרחית, עדיין קיים ונחשב לנחוץ כדי ליצור 'מחיר' בתגובה לירי רקטות".

מיליון טון חומרי בנייה הועברו, אך אפילו לא בית אחד נבנה מחדש

במהלך הלחימה, 560 מפעלים ובתי עסק ניזוקו, ביותר מ-200 באופן חמור או שנהרסו כליל. 27 בתי ספר ניזוקו באופן כבד או נהרסו כליל, רובם בצפון הרצועה. כמו כן, 17,600 משפחות שבתיהן נהרסו עדיין זקוקות לפתרון קבע. מרבית הפלסטינים שנותרו ללא קורת גג עברו להתגורר בקרוואנים או אצל קרובי משפחתם, או שהם מקבלים סיוע בתשלום שכר דירה מסוכנות האו"ם לפליטים הפלסטינים, אונר"א. כ-200 בני אדם עדיין מוצאים מחסה בכיתות בתי ספר של אונר"א.

עד סוף חודש מאי נכנסו לרצועה 1,109,639 טונות של חומרי בנייה, אולם יותר ממחציתם נועדו לבניית כבישים ותשתיות במסגרת פרויקטים במימון קטארי, והשאר מיועד ברובו לפרויקטים של ארגונים בינלאומיים שתכנונם החל לפני "צוק איתן". חלק קטן נוסף נועד עבור תיקון מבנים שנפגעו קלות בלחימה. עד כה, על פי דוח "גישה", לא נבנה מחדש אף לא בית אחד מאלה שנהרסו כליל בלחימה.

גדר המערכת, עזה אפריל 2015. ראובן קסטרו
יותר יוצאים מהרצועה, אך מרביתם סוחרים. גדר המערכת באזור נתיב העשרה/ראובן קסטרו

לדברי הארגון, שינוי המדיניות העיקרי הוא הפלת האיסור הגורף על מכירת סחורה מרצועת עזה בגדה המערבית, וכעת 85% מהסחורה היוצאת נמכרת בשווקים בישראל ובגדה. בחודש נובמבר האחרון, לראשונה מאז 2007, יצאו מעזה מוצרי חקלאות, ריהוט וטקסטיל כדי להימכר בגדה. בחודש מרץ הותרה אף מכירת סחורות חקלאיות מסוימות מעזה בישראל, בעקבות שנת השמיטה בארץ. עם זאת, מספר המשאיות היוצאות מדי חודש מעזה אינו עולה על 8% מהכמות שיצאה מהרצועה לשווקים השכנים לפני הטלת הסגר.

יותר ממאה אלף סטודנטים מאוניברסיטאות בחו"ל תקועים ברצועה

הקלות נוספות נוגעות לביקורים של תושבי רצועת עזה בגדה המערבית, במסגרת ביקורי משפחות ובמסגרת היתרים הניתנים לתפילה במגד אל-אקצא. כמו כן, הוגדלה מכסת הסוחרים המקבלים היתרי יציאה מ-3,000 ל-5,000. מספר היוצאים דרך מעבר ארז לגדה הכפיל את עצמו במהלך השנה האחרונה, ל-12,914 בממוצע בחודש. עם זאת, ב"גישה" הבהירו כי מדובר רק בכ-2% מכמות היוצאים מהרצועה בשנת 2000. כמו כן, על פי הנתונים, לא מדובר בהקלה כלפי כלל האוכלוסייה, וכ-60% מהיוצאים הם סוחרים בלבד.

הריסות בבית חאנון בתום מבצע צוק איתן, אוגוסט 2014. AP
"לא נעשה די כדי לתקן". הריסות בבית חאנון/AP

התנועה ממעבר ארז נותרה לפי שעה מוגבלת לסוחרים, חולים ומלוויהם ו"מקרים הומניטריים חריגים". לאור מדיניות הסגר, תושבים רבים שמעוניינים לצאת ללימודים בחו"ל או למשפחתם במדינות אחרות אינם יכולים לעשות זאת. על פי נתוני "גישה", אלפי פלסטינים שזקוקים לטיפול רפואי תקועים ברצועה, ויותר ממאה אלף סטודנטים, שלא הצליחו לצאת ללימודיהם במדינות אירופה וצפון אמריקה, ועלולים לאבד את האשרות או המלגות שנתנו להם. ב"גישה" מציינים כי למרות שבמסגרת ההקלות בהגבלות על מעבר אנשים מהרצועה ואליה לאחר "צוק איתן" ישראל הודיעה כי תאפשר מדי שבוע ל-30 סטודנטים לצאת מעזה לחו"ל דרך גשר אלנבי, מאז חודש דצמבר רק 145 סטודנטים הצליחו לצאת ללימודיהם במסלול זה.

"התעקשותה של ישראל למסד את פיצול הטריטוריה הפלסטינית בין הגדה ובין הרצועה באמצעות משטר הגבלות התנועה על אנשים ועל סחורות פועלת, כפי שמשתמע מדברי מקבלי ההחלטות, בניגוד לאינטרס הישראלי הביטחוני", צוין בדוח הארגון. "בפועל, מדובר במצב ביניים משונה. מצד אחד, ישראל מאשרת הקלות במדיניות הסגר ובעצם מודה בכישלונו, אבל מצד שני, לא עומדת מאחורי המילים - לא נעשה די כדי לתקן, או כדי לאפשר שיקום אמיתי של הרצועה ושל כלכלתה".

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully