וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מודה באופן רשמי: אנו מנהלים שיחות פיוס עם ישראל

24.6.2015 / 17:15

שר החוץ מבלוט צ'בושואלו הודה כי הפרסומים שלפיהם שתי המדינות חידשו את המגעים ביניהן נכונים. עם זאת, הוא הבהיר כי טרם הושגה התקדמות. "יש שיחות בדרג מקצועי זה זמן רב", אמר

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו: תוצאות הבחירות בטורקיה בחודש שעבר)

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושואלו, אמר היום (רביעי) בשיחה עם כתבים בלשכתו כי הפרסומים שהופיעו בישראל בתחילת השבוע, על כך ששתי המדינות חידשו את המגעים ביניהן, הם מדויקים. הוא הבהיר, עם זאת, כי עד כה טרם הושג סיכום כלשהו בשיחות הללו. יש לציין כי במשרד החוץ הישראלי סירבו בתחילת השבוע לאשר באופן רשמי שמגעים כאלה אכן מתקיימים.

"שיחות בין המדינות הן דבר נורמלי אם רוצים להגיע לנורמליזציה של היחסים", השיב השר כאשר נשאל ישירות על הפרסומים בישראל. "איך אפשר להגיע לפיוס בלי לערוך פגישות בין הצדדים? פגישות כאלה אינן דבר חדש, אגב. יש שיחות בדרג מקצועי בין המדינות מזה זמן רב", הוסיף. זאת, כאמור, בעקבות הדיווחים שלפיהם מנכ"ל משרד החוץ הישראלי, דורי גולד, נפגש בתחילת השבוע באיטליה עם מקבילו הטורקי, כדי לנסות להביא לפריצת דרך בשיחות הפיוס בין המדינות, שעלו על שרטון לפני כשנה וחצי.

עוד בנושא יחסי חוץ
דוח האו"ם: עימות או התעלמות - איזו אופציה עדיפה לישראל?
דוח האו"ם: "המנהרות שימשו נגד מטרות צבאיות לגיטימיות"

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו, ינואר 2015. AP
"פגישות כאלה אינן דבר חדש". שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו/AP

השר הטורקי אמר היום כי "הכדור נמצא בידיים של ישראל", והדגיש כי טורקיה עדיין מתעקשת על כך שכחלק מהסכם הפיוס והחזרה ליחסים מלאים בין המדינות, ישראל "תסיר את המצור מעל רצועת עזה". זאת, בנוסף לדרישה של אנקרה לתשלום פיצויים למשפחות ההרוגים בתקרית המרמרה, דרישה שישראל הייתה מוכנה להתפשר לגביה בסבב הקודם של השיחות באביב 2014. מנקודת מבטה של טורקיה, ישראל עמדה רק בתנאי אחד מתוך שלושת התנאים שהיא הציגה לה עבור פיוס: התנצלות על תקרית המרמרה (ראש הממשלה בנימין נתניהו התנצל בפני נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן בשיחת טלפון במרץ 2013). כדי להשלים את התהליך, עליה לעמוד גם בשני התנאים הנוספים - הפיצויים והסרת המצור.

פלסטינים בעזה משיטים סירה לציון חמש שנים למשט הטורקי, מאי 2015. רויטרס
טורקיה דורשת את הסרת המצור מרצועת עזה. משט לציון חמש שנים למשט המרמרה, בחודש שעבר/רויטרס

"בשני הנושאים הללו, הכדור הוא במגרש של הצד השני. אנחנו מחכים לתשובה מהם. התהליך נתקע בעבר בגלל סוגיות פנימיות שלישראל, למרות שבהחלט ניתן היה להגיע להסכם בחלק מהסוגיות כבר בשלב מוקדם יותר", סיכם צ'אבושולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully