וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סורוקה ובילינסון בפסגה, ומי טעון שיפור? דירוג בתי החולים

24.6.2015 / 13:00

משרד הבריאות השווה בין המוסדות הרפואיים לפי ארבעה מדדים. שישה בתי חולים עמדו בכל היעדים, בהם גם מאיר והשרון, אולם הדירוג המלא חושף ליקויים רבים. כמו כן, נשים זוכות לטיפול פחות טוב. סגן השר ליצמן: "צריך שקיפות במערכת"

עריכה: יאיר דניאל, עיצוב גרפי: אביחי ברוך

במסגרת התכנית הלאומית של משרד הבריאות למדדי איכות בבתי החולים בישראל, מתפרסם היום (רביעי) לראשונה דוח השוואתי בין המוסדות הרפואיים. לשם כך נדגמו ארבעה מדדים בשנת 2014: המלצה למתן אספירין בשחרור מבית החולים לאחר אוטם חד בלב; ביצוע צנתור לבבי בתוך 90 דקות מרגע ההגעה לבית החולים במטופלים עם אוטם חד בלב; ניתוח שברים בצוואר הירך בתוך 48 שעות; ומתן טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני ניתוח קולון ורקטום שעה לפני ביצוע החתך הניתוחי. בתי החולים שעמדו בכל היעדים של המדדים שנמדדו הם בילינסון, סורוקה, נהריה, הלל יפה, הכרמל, השרון, מאיר והעמק.

מלבד בדיקת ההבדלים בין בתי החולים, ערך משרד הבריאות השוואה גם בפרמטרים הבאים: גברים ונשים, שעות היממה, מרכז ופריפריה ואמצע השבוע לעומת סופו. כך, למשל, נמצא כי אם תגיעו בסוף השבוע לבית החולים עם שבר בצוואר הירך תיאלצו להמתין זמן רב יותר לניתוח מאשר באמצע השבוע, וכי בפריפריה מנתחים מהר יותר במקרים כאלה לעומת במרכז הארץ. עוד נמצא כי גברים זוכים לטיפול מהיר יותר במקרים של אוטם חד בלב.

לקריאה נוספת:
"הכתיבה הצילה את חיי": שי מתמודד עם ניוון השרירים דרך השירים
רופא הותקף בבית החולים זיו - עמיתיו ישבתו מחר במחאה
רועננו ההנחיות להתפרצות מרס בישראל: כך תזהו חשד להידבקות

מרכז רפואי סורוקה, באר שבע. ראובן קסטרו
בין בתי החולים שעמדו בכל היעדים. בית חולים סורוקה בבאר שבע/ראובן קסטרו

הטיפול באספירין בחולים לאחר אוטם חד בלב מפחית את הסיכון לאירועים לבביים חוזרים ולתמותה ב-20%. ההנחיות הקליניות של כל האיגודים המקצועיים תומכות במתן טיפול זה. לא מדובר בהליך יקר או כזה הגוזל את זמנם היקר של הרופאים, אלא דורש אך ורק מודעות של הרופא המטפל. ובכל זאת, בשבעה בתי חולים בארץ לא עומדים ביעד שאותו הציב משרד הבריאות למתן טיפול זה – 95% מהמקרים. מדובר במוסדות איכילוב, שיבא, ברזילי, אסף הרופא, בני ציון, הסקוטי והמשפחה הקדושה.

ביצוע צנתור טיפולי דחוף בתוך 90 דקות לחולים שהגיעו עם אוטם לבבי, נמצא קשור באופן מובהק עם ירידה בשיעור התמותה והתחלואה. היעד שנקבע לבתי החולים ב-2014 הוא 70% מהמקרים. אולם, לפי הבדיקה שלושה בתי חולים לא עמדו ביעד: וולפסון, אסף הרופא ובני ציון. בתי החולים שהגיעו לשיעורי הביצוע הגבוהים ביותר הם הדסה עין כרם, סורוקה, בילינסון, איכילוב, מאיר, קפלן, השרון ופוריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד הממצאים המעניינים שהתגלו הוא בהבדל המגדרי: נשים זוכות לטיפול פחות טוב מגברים. בשנת 2013, רק 56% מהנשים קיבלו צנתור במועד, לעומת 70% מהגברים שקיבלו כן. בשנת 2014 הפערים הצטמצמו אך עדיין קיים פער של 9% בין גברים לנשים. לא נמצאו הבדלים באיכות הטיפול בין בתי החולים בפריפריה לעומת בתי החולים במרכז.

גם במהירות הניתוח של שברים בצוואר הירך נמצאו הבדלים בין בתי החולים. ביצוע ניתוח לתיקון שבר בצוואר הירך בתוך 48 שעות נמצא קשור באופן מובהק עם ירידה בשיעור תחלואה, סיבוכים ותמותה לאחר ניתוח. היעד למדד האיכות של משרד הבריאות עמד על 80%. לא פחות מתשעה בתי חולים לא עמדו ביעד הזה: בני ציון, שיבא, שערי צדק, קפלן, הדסה הר הצופים, הדסה עין כרם, פוריה, רבקה זיו, ורמב"ם. בתי החולים שהגיעו להישגים הגבוהים ביותר הם סורוקה, בילינסון, אסף הרופא, הכרמל, לניאדו והשרון.

בנוגע להבדלים בין ימי חול וסופי השבוע, נמצא כי ביצוע ניתוח בתוך 48 שעות בימי סוף השבוע עומד על 62% בשנת 2013, לעומת 74% מהחולים שנותחו במועד במהלך השבוע. בשנת 2014 חל שיפור משמעותי, אולם עדיין קיים פער: במהלך ימי השבוע שיעור הביצוע עומד על 82%, בעוד שבסוף השבוע רק 72% מהחולים מנותחים במועד.

בית חולים, פריפאריה, מערכת וואלה!. מערכת וואלה!
הבדלים בין גברים ונשים ובמועד הטיפול. דוח משרד הבריאות/מערכת וואלה!

ניתוחי קולון ורקטום אלקטיביים אינם חוויה נעימה, ואליהם מצטרף החשש מפני זיהומים לאחר ההליך הכירורגי. מחקרים רבים בעולם הוכיחו כי מתן אנטיביוטיקה מניעתית דרך הווריד שעה לפני הניתוח נמצא בקשר ישר ומובהק עם הפחתת שיעור הזיהומים באתר הניתוח ב-30 הימים שלאחריו. גם כאן אין מדובר בהליך יקר או כזה שדורש זמן מהרופא – רק מרשם.

היעד שאותו בדק משרד הבריאות בבתי החולים עמד על מתן אנטיביוטיקה ב-70% מהמקרים. תשעה בתי חולים לא השיגו את היעד: רמב"ם, ברזילי, הרצליה מדיקל סנטר, וולפסון, אסותא, בני ציון, קפלן, אסף הרופא ושערי צדק. בתי החולים שהגיעו להישגים הגבוהים ביותר הם הדסה עין כרם, איכילוב, סורוקה, נהריה, הלל יפה, והשרון. כמו כן, נצפו הבדלים באחוזי הביצוע בין המשמרות: במשמרת בוקר נמצאו שיעורי הביצוע הגבוהים יותר לעומת משמרת הערב. בניתוחים שמתבצעים בסוף השבוע, רק 75% מהמנותחים מקבלים אנטיביוטיקה במועד, לעומת 82% מהמנותחים בימי חול.

סגן שר הבריאות ליצמן: "בעתיד המדדים יכללו פרמטרים נוספים"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, התייחס לנתונים בכנס שקיפות בבריאות 2015 ואמר כי בעתיד המדדים יכללו פרמטרים נוספים ומשמעותיים יותר. "אני מתכוון להכליל במדדים הבאים את זמני המתנה לחדרי מיון, זמני המתנה לתורים וזמני המתנה לאמבולנסים", אמר.

לדבריו, "ב-2012 התחלנו פרופ' רוני גמזו ואני את התהליך של מדדי איכות בבתי החולים. ברור שצריך שקיפות במערכת ואנו עושים זאת בביטחון ובאמונה. חשוב שהנתונים יפורסמו. מערכת הבריאות מצוינת אבל אנחנו צריכים פה ושם לשפר את החלקים הבעייתיים ולא להתעלם ממצב התורים וההמתנה בחדרי מיון. זה לא סוד שאני עושה ביקורי פתע בחדרי המיון. מה שרואים בפועל ומה ששומעים מהאזרחים זה חשוב מאוד ומעניק היבטים חשובים לקביעת מדיניות והחלטות. מחובתנו לגלות אחריות לטובת ציבור החולים וכלל אזרחי ישראל. זה לא סביר ואסור שאנשים ימתינו 10-9 שעות. יש תחושת אי ודאות קשה עד שרופא רואה את המטופל, זה יכול לגרום אפילו לפגיעה בחולים, חלילה. צריך גם שם לקבוע מדדים".

הוא הוסיף: "אני מתכוון גם לטפל בנושא הזיהומים בבתי החולים. לצערי, מאות אנשים בשנה מתים מזיהומים בבתי חולים. לכל דבר יש פתרון ולכן חשוב לעלות גם נושא זה על סדר היום".

יעקב ליצמן קמפיין בחירות 2015. ראובן קסטרו
"צריך שקיפות במערכת". סגן שר הבריאות ליצמן/ראובן קסטרו

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה, התייחס לדוח מדדי האיכות של בתי החולים ואמר: "אנו מברכים את משרד הבריאות ואת בתי החולים על שיתוף הפעולה בביצוע סקר ראשון מסוגו המשווה בין בתי חולים בכל הנוגע לאיכות השירות הרפואי, ופרסומו לציבור בשקיפות מלאה. לסקר ולממצאיו חשיבות רבה עבור האזרחים, ואין ספק כי ביכולתו לסייע לכולנו בהחלטה על בית החולים בו נעדיף לקבל טיפול רפואי. נוסף לכך, הסקר מהווה כלי מצוין שיביא בלי ספק לשיפור איכות הטיפול בבתי החולים עצמם.

"ראוי לציין לשבח את בתי החולים בילינסון, מאיר, סורוקה, השרון, הכרמל ונהריה. הם היחידים שעמדו בכל ארבעת המדדים שנמדדו, מעל לערך המצופה שנקבע כיעד. אנו תקווה כי לרשימה זו יצטרפו בתי חולים נוספים בשנת 2015.

"עם זאת, הדרך עוד ארוכה. לצערנו כיום קופות החולים מצמצמות את הסכמיהן עם בתי החולים וחלקן אינו מפרסם כנדרש את רשימת בתי החולים עמן הן נמצאות בהסכם. בהתאם לכך, ניטלת מידי המבוטחים הזכות לבחור את בית חולים בו הם יקבלו טיפול רפואי ולא פעם ההחלטה על בית החולים אליו יופנו נשארת בידי הקופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully