וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולם ללא רישיון, בעלים שהורשעו בפלילים ומהנדס שיצטרך לספק תשובות

בעלי האולם הואשמו לפני שלושה שבועות בניהול עסק ללא רישיון. ב-2013 הם הורשעו בעבירה דומה והוזהרו: "אין לפרש התחשבות זו כאוזלת יד, פן תטפח המציאות על פניכם בעתיד". המשטרה תבדוק אם כבלי הבטיחות הותקנו כנדרש

צילום: יותם רונן, אבי כהן, מאצי הוף; עריכה: ניר חן

אולם האירועים "עדיה" שביבנה, שבו קרס גוף תאורה הלילה (שלישי) שהוביל למותה של אחת הנוכחות במקום, פעל ללא רישיון עסק – כך עולה מכתב אישום שהוגש נגד מנהליו לפני שלושה שבועות. מהמסמך עולה כי מועד פקיעתו של ההיתר הזמני לניהול העסק חלף ביוני 2014, וכי רק לפני כמה חודשים נעשה במקום ביקורת. זאת ועוד, ב-2013 הורשעו מנהלי האולם בניהול ללא רישיון העסק ואף הושת עליהם עונש כספי.

שופטת בית משפט השלום ברחובות עיריה מרדכי הרשיעה את מנהלי האולם לפני שנתיים במסגרת הסדר טיעון. "הנאשמים הורשעו על פי הודאתם בעבירות המיוחסות להם בכתב האישום. המדובר בעבירה של אי קיום צו בית משפט (שניתן) ביום 1/2/11 על פיו נצטוו הנאשמים לסגור את העסק, אך ולא יאוחר מיום 1/8/11, אלא אם יש בידיהם רישיון עסק כדין", אמרה.

לקריאה נוספת:
"נשמח לכל הצעה": הזוגות שתכננו להינשא באולם האסון חסרי אונים

קריסת גוף תאורה בחתונה ביבנה. צילום מסך
המנהלים הורשעו בעבר. אולם האירועים "עדיה" שביבנה/צילום מסך
"ההתחשבות נובעת מעצם העובדה שהמעוות תוקן, ומסיבה זו לא מצאתי למצות את הדין עד תום"

מרדכי פירטה אז בהסדר הטיעון את השתלשלות האירועים, ואמרה כי המנהלים פעלו ללא רישיון במשך זמן רב. "כתב האישום הוגש משהתגלה בימים 21/12/11 וביום 19/8/12 כי העסק ממשיך להתנהל ללא רישיון עסק כדין ותוך כדי הפרת הצו השיפוטי. במסגרת ההליך, נצטוו הנאשמים על ידי בית המשפט לחתום על כתבי התחייבות על סך 10,000 שקלים כל אחד שלא לעבור את אותה עבירה... בימים האחרונים, הונפק סוף סוף רישיון עסק כדין, שנים לא מעטות לאחר גילוי העבירה מלכתחילה, ואף יותר משנתיים לאחר מועד כניסת צו הסגירה לתוקף. הנני סבורה כי בגין נקיטת ההליכים בתיק זה, טרחו הנאשמים להמשיך ולבצע את הנדרש, על מנת להוציא את רישיון העסק כדין", אמרה.

עובדיה כהן, מבעלי האולם, אמר בדיון בעניינו ב-2013 כי הדרישות לעסק מהוות שיקול לקולא. "אי אפשר היה לקיים לפי הדרישות של כיבוי אש, רישיון עסק למקום הזה. ספרינגלרים ומערכת לחץ מים לפי דרישות כיבוי אש ומכון התקנים מיבנה לא היה, רק בחודש האחרון סיימו את זה, וכשסיימו את זה, קיבלתי רישוי מכיבוי אש וקיבלתי רישיון עסק, כי זה מה שעיכב. אני מבקש להתחשב".

בפסיקתה נימקה השופטת: "גם אם לא אמצה עם הנאשמים את הדין עד תום, אל לנאשמים לפרש התחשבות כאוזלת יד, פן תטפח המציאות על פניהם בעתיד. ההתחשבות נובעת מעצם העובדה שהמעוות תוקן, אם כי בדיעבד ובאיחור, כאשר מסיבה זו לא מצאתי כאמור, למצות את הדין עד תום".

עוד באותו נושא

הכלה מהאסון ביבנה שוחררה לביתה; "הרצפה הייתה רק דם וזכוכיות"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מומחה תאורה התייחס לפרטים הטכניים שהמשטרה חוקרת, ובין היתר לשאלה מדוע כבלי הבטיחות, המשמשים גם את אנשי יחידת החילוץ של חיל האוויר 669, לא עבדו. "גוף התאורה שקרס באולם השמחות ביבנה נחשב לאטרקציה שבעלי אולמות שמחה רבים ברחבי הארץ מבקשים להתקין בימים אלה. מדובר בגוף תאורה עשוי מקונסטרוקציה מתכתית שעליה מותקנים פנסי לד. המערכת מופעלת על ידי מנוע חשמלי הגורר כבלים למעלה ולמטה. לגוף התאורה צריך להיות מערכת כבלי בטיחות שאמורים לתת גיבוי לכבלים המחוברים למנוע. ברגע שהכבלים שמעלים ומורידים את גשר התאורה קורסים, כפי שקרה, אמורים כבלי הבטיחות לעצור את הנפילה לאחר כמטר. לא ברור לי איך זה שכבלי הבטיחות לא פעלו", אמר.

"המערכת הזו צריכה אישור קונסטרוקטור על ידי מהנדס קונסטרוקציה לאחר ההתקנה. המהנדס צריך לחשב את העומסים על המערכת. ברגע שהמערכת עולה ויורדת היא צריכה לעמוד בעומס של פי שלושה, כלומר למערכת הזו יש ויברציות ושחיקה בשל העלייה והירידה של הגשר. הבנתי שהמערכת הותקנה לפני כחודשיים והיא לא הייתה צריכה בשום מצב לקרוס, אם היו עושים את החישובים הנכונים של העומסים, אבל גם אם היו מתקינים את כבלי הבטיחות כפי שמתחייב. אני לא יודע מה קרה שם אבל יש כאן הרבה שאלות קשות לפי התרשמות שלי מסיפור האסון", הוסיף.

קריסת נברשת במהלך אירוע חינה באולם האירועים "חופה" שביבנה, יוני 2015. אבי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
החוגגים באולם האירועים "עדיה" שביבנה לאחר האסון/מערכת וואלה! NEWS, אבי אשכנזי

חוקרי מפלג ההונאות של מחוז מרכז מאתרים בשעה זו את מתקין גוף התאורה ואת המהנדס אשר פיקח על עבודות ההתקנה. המשטרה מתכוונת לזמן את השניים כבר היום לחקירה באזהרה. בשעות הבוקר הסתיימה החקירה של שני בעלי אולם השמחות וכן של מנהל האירוע. בעלי האולם זומנו לשימוע לפני סגירה מנהלתית של האולם במטה מרחב השפלה ברחובות.

בשלב זה המשטרה חוקרת מה גרם לתאונה - אם כשל טכני כתוצאה מעייפות החומר או רשלנות בהתקנה או בהפעלה של גוף התאורה. במהלך הלילה הגיעה לאולם מעבדת הזיהוי הפלילי של המשטרה וחוקרי משרד הכלכלה. החוקרים מנסים להבין את דרך הפעלת המערכת על כל מרכיביה וכן ינסו לבדוק איזה חלק במערכת הכבלים או הגלגליות של גשר התאורה כשל ומה הוביל לכך. "חקירות מסוג זה הן חקירות מורכבות וארוכות במיוחד הדורשות התערבות של גורמים נוספים שלא קשורים למשטרה, כמו אנשי מעבדות וגורמים טכנולוגיים", אמר גורם במחוז מרכז.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • יבנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully