וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המודיעין הסורי הסית את הדרוזים": האם צה"ל נערך כראוי?

23.6.2015 / 10:14

הדיווחים על סיוע ישראלי לג'בהת א-נוסרה בצל הלחימה בסוריה הכינו את השטח לתקיפת האמבולנס הצבאי, אך הניסיונות להרגיע את הרוחות לא הוכיחו את עצמם. מעתה, ניידת משטרה תלווה את הפצועים הסורים. דיווח לאולפן וואלה!NEWS

צילום: דוברות רמב"ם, עריכה: ניר חן

בצה"ל עדיין בודקים כיצד קרה שכ-150 דרוזים ארבו אמש (שני) בשער הכניסה לחטיבת החרמון, והמתינו ליציאת אמבולנס צבאי ובו פצועים מסוריה – רק כדי לתקוף את האמבולנס ואת היושבים בו, ולרצוח אחד מהם. האם היו גורמים בתוך הצבא שהעבירו למפגינים מידע? מדוע לא הועברו דיווחים על התאספות האזרחים באזור ולא נשלחו כוחות תגבור של משטרת ישראל, שהיו עשויים למנוע את הרצח?

גורמים דרוזים טענו כי המודיעין הסורי הוא זה שמתסיס את האווירה במג'דל שמס ובאזור רמת הגולן. לטענת גורמים אלה, אנשי המודיעין הסורי פעלו על מנת לשכנע את הדרוזים בגולן כי הפצועים הם אנשי ג'בהת א-נוסרה, הטובחים באחיהם בסוריה. עם התגברות הלחימה בצדו הסורי של הגבול, כך עולה גם המתיחות בקרב הדרוזים בישראל.

עוד בוואלה חדשות:
עליית מדרגה: דרוזים תקפו אמבולנס צבאי שהוביל פצועים סורים
ראש מועצת גליל עליון: עלינו להיערך לקליטת דרוזים מסוריה
מחבל או פליט? כשהדרוזים מסוריה יסתערו על הגדר

דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015. AP
"הדרוזים בסוריה צריכים נשק שובר איזון". דרוזים צופים בלחימה בחאדר, בשבוע שעבר/AP

הדיווחים ההולכים וגוברים בדבר סיוע ישראלי לכאורה ללוחמים הפצועים של ג'בהת א-נוסרה הכינו את השטח לתקיפה אתמול בבוקר נגד אמבולנס שפינה פצועים סורים. כבר אז הייתה צריכה להידלק הנורה האדומה, אולם רק לאחר התקיפה הנוספת הוחלט בתום דיון הערכת מצב בפיקוד צפון לתגבר את האמבולנס שמפנה פצועים סורים בניידת משטרה צבאית.

בשבועות האחרונים ניסו גורמים בצה"ל להרגיע את הרוחות בקרב ראשי העדה הדרוזית, אולם אירועי אמש מבהירים כי הפעילות לא הייתה אפקטיבית. קשרי הדם בין הדרוזים בישראל לאלה בסוריה, שסכנה מרחפת מעל ראשיהם, הוכחו כחזקים יותר מכל הנחיה של מנהיג כזה או אחר. הגורמים הביטחוניים, יחד עם המשטרה והשב"כ, לא העריכו בהתאם את ההתארגנות של הצעירים הדרוזים בגולן ואת הביקורת החריפה על פינוי פצועים סורים, שלפי הדיווחים פוגעים בקרוביהם.

"הדרוזים ידאגו לעצמם, אבל הם צריכים נשק ותחמושת"

מאחורי הביקורת של הדרוזים בישראל מסתתרת דאגה גדולה, שלא השתנתה גם הבוקר, לגורל אחיהם. הלחימה בהר הדרוזים, החרמון וצפון רמת הגולן ורכס קלמון נמשכת בין ארגוני האופוזיציה, בהם ג'בהת א-נוסרה, המזוהה עם אל-קאעדה, לכוחות צבא סוריה וארגונים נוספים. הנשיא בשאר אסד החליט לרכז מאמץ סביב דמשק וערי החוף, ולמעשה לנטוש כמעט לחלוטין את האזורים שבהם יש ריכוז דרוזי.

ראשי העדה הדרוזית בישראל ביקשו מהמדינה להעביר סיוע צבאי לדרוזים בסוריה, ומאחורי הקלעים נמשכים מאמצי הקהילה הבינלאומית לסייע להם. אתמול דחו מנהיגים דרוזים את הפרסומים בכלי התקשורת בסוריה, שלפיהם הצליח מנהיג הדרוזים בלבנון וואליד ג'ונבלאט להגיע להסכמה עם ירדן על קליטת פליטים דרוזים.

"זה קישקוש", הבהיר בכיר בעדה הדרוזית. "הירדנים לא באמת רוצים פליטים והדרוזים בסוריה לא באמת יעזבו את הבתים. ג'ונבלאט, ששיחרר בשבוע שעבר שבויים דרוזים תמורת הרבה מאוד כסף לאנשי ג'בהת א-נוסרה מאזור הרי קלמון, לא באמת דואג לכולם". לטענתו, "נכון שהוא ביקר בירדן וניסה לקדם כמה נושאים, אבל הוא בעיקר עסוק בסגירת חשבון עם המשטר הסורי, שרצח את אבא שלו (כמאל ג'ונבלאט - א"ב) בשנות ה-70 ואת אחד החברים הכי טובים שלו, רפיק אל-חרירי".

דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015. רויטרס
דרוזים בצדו הישראלי של גבול סוריה, בשבוע שעבר/רויטרס

הדרוזים בישראל הוסיפו כי "אנחנו בעיקר חוששים מהלא נודע". לדברי אחד מהם, "הדרוזים בג'בל דרוז (הר הדרוזים - א"ב) ידאגו לעצמם. הם ילחמו. אבל הם צריכים נשק ותחמושת. יש עכשיו דיבורים על תרומה של עשרות אלפי רובים שיבואו מירדן אבל זה לא מספיק. הדרוזים בסוריה צריכים נשק שובר איזון".

מפקד פיקוד צפון, אלוף אביב כוכבי, כינס את ראשי העדה לסיור בשטח והציג בפניהם ממרומי הר החרמון את הכפר חאדר, על מנת להראות להם שאין לחימה סביבו. עם זאת, הדיווחים מסוריה מציגים תמונה שונה למדי, ומדאיגה עבור הדרוזים בישראל. קצין בכיר בצה"ל הכחיש אמש כי מתקיים כל שיתוף פעולה עם ג'בהת א-נוסרה, אולם המתח שנותר באוויר יקשה על מערכת הביטחון לשקם את היחסים עם העדה הדרוזית ולמנוע פגיעה בפצועים סורים נוספים.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015. רויטרס
דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015/רויטרס
דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015. רויטרס
דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015/רויטרס
דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015. רויטרס
דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully