וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החבר הקרוב של ישראל: מת נשיא טורקיה לשעבר סולימן דמירל

דמירל הפך ב-1996 לנשיא הטורקי הראשון שמבקר בישראל, ובתקופת שלטונו ידעו היחסים בין שתי המדינות פריחה חסרת תקדים. דאווטאולו ספד לו: "תמיד ייזכר בזכות סגנונו הייחודי"

הלך לעולמו נשיא טורקיה לשעבר סולימן דמירל, 17 ביוני 2015. רויטרס
בתקופתו טורקיה התקרבה מאוד למערב. דמירל עם נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון/רויטרס

נשיא טורקיה לשעבר סולימן דמירל מת הלילה (רביעי) בבית החולים באנקרה מזיהום בדרכי הנשימה, והוא בן 90. לדמירל הייתה קריירה פוליטית ענפה שנמשכה על פני קרוב ל-50 שנה, שבמהלכה נבחר לראשות הממשלה שבע פעמים, לפני שהפך לנשיא פופולרי. הוא הוביל את "מפלגת הצדק" הטורקית מ-1964 עד 1980 ואת ממשיכת דרכה, מפלגת DYP, מ-1987 עד 1993.

בתקופת נשיאותו של דמירל בשנים 2000-1993 הפכו יחסי ישראל וטורקיה לחמים מתמיד, עם ברית אסטרטגית בין המדינות שראו עצמן כדמוקרטיות החילוניות היחידות במזרח התיכון. במרץ 1996 הגיע דמירל, הנשיא התשיעי של טורקיה, לביקור היסטורי ראשון של נשיא טורקיה על אדמת ישראל. ביקור זה סימן את שיא הפריחה ביחסים בין המדינות, ובמהלכו נחתם הסכם סחר חופשי בין המדינות.

עוד בעולם:
דונלד טראמפ רץ לנשיאות ומתגאה בעושרו
ממשלת איראן פתחה אתר שידוכים לתושבים
המופתי של מצרים אישר: עונש מוות למורסי

הלך לעולמו נשיא טורקיה לשעבר סולימן דמירל, 17 ביוני 2015. רויטרס
הגיע ממשפחת איכרים, והפך לאחד המנהיגים הוותיקים בפוליטיקה הטורקית. דמירס/רויטרס

עם זאת, היחסים ידעו גם תקופות קשות ומאתגרות יותר. בשנת 1980, למשל, טורקיה גינתה את ישראל וסגרה את הקונסוליה הכללית בירושלים בתגובה להחלת החוק הישראלי על מזרח ירושלים. ב-1988 הכירה אנקרה במדינה פלסטינית והיחסים בין ישראל לטורקיה המשיכו להיות מתוחים, אולם בשנות ה-90 הם הפכו לחמים מתמיד, וכללו שיתוף פעולה אסטרטגי צבאי, כלכלי, מדיני ותיירותי.

דמירל נולד למשפחת איכרים במחוז איספרטה שבמערב טורקיה, והוא מהנדס אזרחי בהשכלתו. בתקופתו, טורקיה פנתה למערב, אולם גישה זו השתנתה באופן משמעותי מאז עליית "מפלגת הצדק והפיתוח" בראשותו של רג'פ טייפ ארדואן לשלטון ב-2002. ראש הממשלה אחמט דאווטאולו ספד לו בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "הוא היה פוליטיקאי שתמיד ייזכר בזכות סגנונו הייחודי והשירות שלו למדינה לאורך הקריירה הפוליטית הארוכה שלו".

  • עוד באותו נושא:
  • טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully