וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה קדישא סירבו לקבור תינוק - והחזירו אותו לאביו בקרטון

16.6.2015 / 0:07

אב מירושלים ביקש מנציג החברה לטפל בקבורת בנו, שמת זמן קצר לאחר לידתו. מכיוון שהדבר נוגד את הנוהל - הנציג סירב. "לקחתי את הגופה, הכנסתי אותה לאוטו והדלקתי מזגן כדי שתתקרר", סיפר. חברה קדישא: "קבורת עוברים מתים - בניגוד לתקנות"

עריכה: קשת סידי

האב רצה לקבור את בנו, חברה קדישא סירבה: זוג הורים הגיעו ביום ראשון שעבר לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, בשל מה שהגדיר האב, יוסף בורנשטיין, כ"החמרה במצבו של העובר". האם, שהייתה בחודש השמיני להריונה, ילדה אותו, וביום שישי הוא מת בבית החולים. למרות שהנוהל קובע כי בית החולים הוא זה שדואג לענייני קבורת הנולדים, התעקש האב לטפל בקבורת בנו בעצמו. "שמעתי בעבר על מקרים שזרקו גופות לפח או לא קברו כדין, ורציתי לעשות את זה בעצמי", אמר אמש (שני) האב לוואלה!NEWS.

בורנשטיין טוען כי קיבל את גופת בנו בתוך קופסת קרטון בבית החולים, ומשם המשיך לחברה קדישא ירושלים בבית העלמין בשכונת סנהדריה בעיר. "אני רוצה לקבור את הילד שלי ואתה זורק לי אותו פה בקרטון בחוץ", נשמע האב אומר לנציג חברה קדישא בסרטון המתעד את האירוע. "הוא לא ייצא מפה. תביא משטרה. הילד שלי פה בתוך קופסה. אנחנו נעמוד פה ונביא לך את כל התקשורת לפה. יהיה להם אחלה סקופ, שאתם זורקים אותי עם הילד החוצה".

על אף שחברה קדישא נהגה לפי הנהלים, שקובעים כי תינוק שמת בתוך 30 הימים הראשונים לאחר לידתו ייקבר ללא מעורבותם של ההורים, האב המשיך להתעקש. "זה מה שהרגש שלי רצה", הוא אמר. "זה מה שיגרום לנו להבריא, אבל הם החליטו שלא לאפשר". אחרי חצי שעה, הצליחו הצדדים להגיע להסכמה שלפיה האב יקבל את מיקום הקבורה, אך הוא לא יבוא להשתתף בהלוויה.

האב הסכים לכך, אך למחרת קיבל שיחת טלפון שבה לטענתו החברה קדישא חזרה בה מההצעה. "הם אמרו לי 'תבוא תקח את הילד'. הקרטון עדיין היה במשרד, על הספסל. הזדעזעתי. לקחתי את הגופה משם, הכנסתי אותה לאוטו והדלקתי מזגן כדי שהגופה תתקרר. חשבנו כבר איפה אנחנו יכולים לקבור את גופת בני".

עוד בוואלה!NEWS:
ביקורת בצה"ל על הסחבת בבדיקת יום שישי השחור: "למה מחכים?"
השרה רגב: "אדון קוטלר, 61 הח"כים כאן הם בהמות גסות?"
8 שנות מאסר לצעירים ממזרח ירושלים שתכננו פיגוע באולם שמחות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נציג של חברה קדישא/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברה קדישא סירבו לסטות מהנוהל הקבוע, לפיו עוברים שנולדים מתים נקברים ללא ההורים וללא שמובא לידיעתם היכן הוא נטמן. על פי המנהג, בעת קבורת הנפל ההורים אינם נוכחים וגם אינם מודעים לאחר מכן למיקום הקבר. באוגוסט האחרון גיבשו משרד הבריאות והמשרד לענייני דת נהלים חדשים שלפיהם אם ההורים מתעקשים להיות חלק מהליך הקבורה, על חברה קדישא לאפשר להם זאת. עם זאת, המשרד לשירותי דת אפשר למספר חברות קדישא חריגה מהנהלים האלה, כדי שלא לפגוע במסורתן. חברה קדישא "קהילת ירושלים" אינה מופיעה ברשימת החברות שמאפשרות קבורת נפלים בשיתוף ההורים, ועל כן אינה מחויבת בכך.

מי שהתערב לטובת ההורים הוא יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, שהוביל לכך כי גופת התינוק תיקבר היום בחלקה בהר הזיתים בירושלים. "עם קצת יותר אנושיות, הסיפור הזה היה יכול להיגמר אחרת", אמר משי זהב. "החברה קדישא נהגה לפי ההלכה, אבל בחוסר אנושיות מוחלט והאב היה בסערת רגשות ודרישתו הייתה צריכה לקבל יחס אחר".

"זה מזעזע אותי", הוסיף האב. "המונופול היחיד שקיים במדינה זה חברה קדישא והם מנצלים אותנו בזמנים רגישים תוך התנהגות חסרת אנושיות. התנהגו לגופת הבן שלי כאילו זה חתול מת, ביזיון ממש. אני רוצה להגיד שבסוף אנחנו מרגישים טוב ועצם זה שנדע שהוא איפה הוא נקבר ונוכל להנציח את נשמתו, זה יקל עלינו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

המשרד לשירותי דת: "האב בא עם הגופה בניגוד לנהוג"

אם המשפחה מסכימה לכך, אמור בית החולים ליצור קשר עם חברה קדישא העוסקת בקבורת נפלים, והיא תערוך את הקבורה. ברוב המקרים לא מציעים בתי החולים אלטרנטיבות להסדר זה. בשנה שעברה פורסם חוזר של משרד הבריאות ונהלים של המשרד לשירותי דת, שקובעים כי להורים יכולים להימסר פרטים על מקום הקבורה, אך אלה לא חלים על חברה קדישא ירושלים.

מחברה קדישא נמסר: "בירושלים פועלות 13 חברות קדישא. חברה קדישא קהילת ירושלים איננה מאושרת לפי התקנות החדשות של המשרד לשירותי דת לטפל בקבורת עוברים, ולכן לא יכלו העובדים לקבור את העובר. המשפחה הופנתה למי שמטפל בקבורת עוברים, אך סירבה".

מהמשרד לשירותי דת נמסר: "מדובר בנפל בן שמונה חודשים. הנוהל הוא שבית החולים מטפל בקבורה מול גוף שזכה במכרז בנדון. האב בא עם הגופה בניגוד לנהוג לחברה קדישא שם הסבירו לו שאין להם קבורת נפלים כבר מספר שנים ואין באפשרותם לבצע את הקבורה. הם הציעו לו לעזור להחזיר את הנפל לבית החולים. נמצא בסוף פתרון לקבורת הנפל על פי הנהלים וההלכה".

(עדכון ראשון: 21:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully