וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסיר הביטחוני ששובת רעב והפך לסמל המאבק הפלסטיני בכיבוש

אילן זלאיט ורועי שרון

12.6.2015 / 19:43

פעיל הג'יהאד האיסלאמי חאדר עדנאן שנמצא במעצר מנהלי שובת רעב זה 36 ימים. זו לא הפעם הראשונה - בפעם הקודמת הוא לא אכל 66 ימים: "דמות מובילה במאבק האסירים הפלסטינים". בדומה לעבר, חשש בישראל מגל שביתות בעקבותיו

חאדר עדנאן. רויטרס
"קיבת האסיר הפכה לנשק". חאדר עדנאן/רויטרס

שביתת הרעב של פעיל הג'יהאד האסלאמי חאדר עדנאן, הנמצא במעצר מנהלי בישראל, נכנסה היום (שישי) ליומה ה-39. זו לא הפעם הראשונה שעדנאן בן ה-36 שובת רעב בעת מעצר, מה שהפך אותו לדמות נערצת ברחוב הפלסטיני ובעולם הערבי כולו. בדומה לפעמים קודמות, הצעד שבו הוא נוקט מאיים להצית גל של שביתות רעב בקרב האסירים בבתי הכלא בישראל.

עדנאן מאושפז במחלקה פנימית ח', אחת מתוך שבע המחלקות הפנימיות של המרכז הרפואי אסף הרופא שבצריפין. הוא שוהה בחדר האחרון שבמסדרון המחלקה, כששוטרים ומאבטחים רבים מקיפים את חדרו ואת סביבתו. נוסף על כך, בחדרו מוצבת מצלמת וידיאו שפונה אל מיטתו ומצלמת אותו בכל עת.


עוד בוואלה!NEWS:
כאבי הראש של נתניהו: ההצבעה הגורלית במרכז ושובו של חוק הלאום
עיתונאי ישראלי מזהיר: "הדרוזים בסוריה בסכנת שואה"
בכיר ישראלי נפגש עם גורמים באופוזיציה הסורית

חדרו של האסיר השובת רעב חאד?ר עדנאן, באסף הרופא. יוני 2015. רועי שרון, מערכת וואלה! NEWS
מצלמת הווידיאו שמוצבת בחדרו של עדנאן בבית החולים אסף הרופא/מערכת וואלה! NEWS, רועי שרון

את המאבק העיקש עם שירות בתי הסוהר הישראלי החל עדנאן כאשר נעצר בפעם הראשונה בדצמבר 2011. אנשי השב"כ עצרו אותו בביתו בכפר עראבה שליד ג'נין, בצו שאומר כי הוא פעיל מרכזי בארגון הג'יהאד האיסלאמי. הוא הושם במעצר מנהלי ויום לאחר מכן פתח בשביתת רעב ללא הגבלת זמן במחאה על מעצרו ללא משפט. כך, לא אכל עדנאן במשך 66 ימים, שבמהלכם הפך לסמל שובתי הרעב הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים.

ברשות הפלסטינית ובישראל נערכו הפגנות בדרישה לשחרורו וסערה התעוררה גם בעולם הערבי. הוא אושפז בבית החולים תחת פיקוח רפואי. רופא מטעם ארגון "רופאים לזכויות אדם" שבדק אותו אחרי חודשיים של שביתת רעב אמר כי עדנאן השיל 30 קילוגרם ממשקלו ויכול למות בכל רגע. "צום שנמשך יותר מ-70 יום אינו מאפשר חיים", נכתב בחוות הדעת הרפואית - אך עדנאן לא נרתע מאיומי המוות והמשיך בשביתתו.

66 ימים מרגע שפתח עדנאן בשביתה, הודיעה הפרקליטות כי לא תבקש להאריך עוד את מעצרו מה שהוביל לסיומה של שביתת הרעב. הוא נתפס כמי שניצח במאבקו את ישראל. "קיבת האסיר הפכה לנשק", קראו תומכיו. במקביל לשחרורו באפריל 2012 החל גל שביתות רעב בקרב אסירים ביטחוניים במחאה על תנאי מאסרם, שכונה בתקשורת הפלסטינית "מלחמת המעיים הריקים". גל המחאות הגיע לסיומו אחרי חודשיים בהסכם שנחתם בינם לבין שירות בתי הסוהר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"ישראל נושאת באחריות לשלומו"

ביולי 2014 נעצר עדנאן פעם נוספת במהלך מבצע "שובו אחים" שנפתח בעקבות חטיפת הנערים בגוש עציון. בתחילת החודש שעבר, אחרי שנה במעצר מנהלי, הודיע עדנאן, שובת הרעב המנוסה, כי הוא שוב מפסיק לאכול עד שישוחרר או עד שיוגש נגדו כתב אישום. עדנאן מאושפז בבית החולים אסף הרופא, ובמשפחתו מספרים כי הוא מתנועע רק בכיסא גלגלים. השבוע אמר יו"ר הוועדה לענייני אסירים ברשות הפלסטינית עיסא קראקע כי עדנאן סובל מתת משקל ונמצא בתרדמת לסירוגין. הוא הוסיף שהממשלה הפלסטינית הזהירה כי "ישראל נושאת באחריות לשלומו".

מפגן תמיכה והזדהות בשובת הרעב חאדר עדנאן על חופי עזה יוני 2015. טוויטר, צילום מסך
פניו של עדנאן עם מנעול על פיו הפכו לסמל המאבק. חופי עזה/צילום מסך, טוויטר

מלבד עצרות תמיכה והפגנות בגדה וברצועת עזה, שביתת הרעב הנוכחית של עדנאן מעוררת גלים במיוחד ברשתות החברתיות. אלפי גולשים בעולם הערבי תייגו עצמם עם הכיתוב "כולנו חאדר עדנאן" ואף צילמו שלט עם כיתוב זהה. פניו של עדנאן עם מנעול על פיו הפכו לסמל המאבק.

ג'יהאד סיאם, סטודנט פלסטיני מעזה, פתח עמוד הפייסבוק שתומך בענדאן והספיק לצבור כבר 15 אלף לייקים. "בשביתת הרעב הקודמת שלו עדנאן הפך לסמל המאבק הפלסטיני נגד הכיבוש הישראלי", סיפר סיאם לוואלה!NEWS. "אנשים מתעניינים מאוד בסיפור שלו משום שלאחר השחרור מהמעצר הקודם הוא המשיך להיות דמות מובילה במאבק האסירים הפלסטינים שובתי הרעב. הוא ליווה מקרוב משפחות של אסירים ושל שהידים וסייע להם. הוא נסע בחבי הגדה המערבית ודיבר עם אנשים פשוטים, בגובה העיניים, על חופש ועל התנגדות לדיכוי".

שלט תמיכה בשובת הרעב חאדר עדנאן על נוף לבנון יוני 2015. טוויטר, צילום מסך
גולשת מחזיקה שלט הזדהות בחאדר עדנאן, על רקע לבנון/צילום מסך, טוויטר
קריקטורה תמיכה בשובת הרעב חאדר עדנאן יוני 2015. Talinfo, צילום מסך
קריקטורת תמיכה בעדנאן/צילום מסך, Talinfo

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully