וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המערב מוכן להסכם גרעין, גם אם לא כל השאלות יקבלו מענה"

גורמים אמריקניים ואירופיים המעורים בפרטי השיחות עם איראן טענו כי "סביר שנגיע להסכם", גם אם לא כל הסוגיות יקבלו מענה מידי. חילוקי הדעות בין וושינגטון לטהראן מחריפים: מה יעלה בגורל הפיקוח הבינלאומי?

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

(צרפת: הסכם עם איראן חייב להיות ניתן לאימות)

גורמים מערביים המעורים בפרטי שיחות הגרעין עם איראן מסרו היום (חמישי) כי המעצמות מוכנות לחתום על הסכם גרעין, גם אם לא יינתן מענה מידי לכל השאלות הנוגעות לפעילות הגרעינית של טהראן. זאת, על אף שלאחר החתימה על הסכם הביניים בחודש נובמבר 2013, הממשל האמריקני הצהיר כי ההסכם הסופי "יכלול את פתרון כל השאלות הנוגעות לממדים הצבאיים של תכנית הגרעין האיראנית".

לדברי הגורמים, רק לאחר 30 ביוני, תאריך היעד שנקבע לשיחות הגרעין בין איראן למעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין – יתברר אם השאלות אכן יקבלו מענה. עם זאת, גורם מערבי בכיר הבהיר היום כי "סביר יותר שנגיע להסכם מאשר שלא". נציגי הצדדים נפגשו היום בווינה לסבב שיחות נוסף.

עוד בוואלה חדשות:
חקירת "דוקו": הוחרמו מחשבים מהמלון שאירח את שיחות הגרעין
האו"ם: איראן ממשיכה בפיתוח טילים שיכולים לשאת גרעין
"ישראל שתלה תכנת ריגול במלונות שאירחו שיחות גרעין"

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף בשיחות בז'נבה, מאי 2015. AP
שרי החוץ ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף בסבב השיחות האחרון בז'נבה/AP

ארצות הברית ונציגי המעצמות מתמקדים כעת בהרכבת רשימה של התחייבויות עתידיות שאיראן תמלא במסגרת ההסכם, בעיקר בנוגע לפעילות של איראן לפני 2003, אז נחשפה תכנית הגרעין. עם זאת, שגרירת ארצות הברית לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), לורה קנדי, טענה היום כי חקירת העבר הצבאי של תכנית הגרעין "לא יכול להיות תהליך שאינו נגמר. הדרך להביא אותו לסיום מהיר היא שיתוף פעולה מלא מצד איראן".

הנציג האיראני לסבא"א, רזא נג'פי, הבהיר כי הוא מסרב להתחייב לכל צעדי השקיפות שנכללו בהסכם הביניים, שעיקרם נוגע בגישת פקחים בינלאומיים לאתרים צבאיים באיראן. "הסוגיות האלה עדיין תחת דיון", אמר. "נצטרך לראות את הטקסט הסופי, ולפני זה לא נוכל להחליט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully