וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל שתלה תכנת ריגול במלונות שאירחו שיחות גרעין"

לפי דיווח ב"וול סטריט ז'ורנל", חברת אבטחת מידע רוסית גילתה כי הווירוס "דוקו", שפגע גם בה, הושתל בשלושה בתי מלון באירופה, שבהם התנהל המו"מ בין איראן למעצמות. עוזר בכיר בקונגרס: "מתייחסים לכך ברצינות"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ישראל שתלה תכנת ריגול בשלושה בתי מלון שאירחו שיחות בין שש המעצמות לאיראן על תכנית הגרעין שלה - כך דיווח היום (רביעי) הוול סטריט ז'ורנל. לפי הדיווח, שתילת הווירוס "דוקו" במחשבי המלונות התגלתה לאחר שחברה לאבטחת מידע גילתה כי היא נפרצה באמצעות תכנת ריגול שמשמשת, לפי דיווחים זרים, את ישראל. החברה ערכה בדיקות במיליוני מחשבים ברחבי העולם כדי לגלות אילו חברות נוספות הותקפו באמצעות הווירוס המתקדם, ובחיפוש קפצו שמותיהם של שלושה מלונות יוקרה אירופיים, שאירחו סבבי שיחות בין הצדדים.

חברת "קספרסקי מעבדות" גילתה כי תוכנת הריגול שפגעה בהם הייתה גרסה משודרגת של הווירוס "דוקו", שזוהה לראשונה בידי מומחי סייבר בשנת 2011. גורמים אמריקניים בעבר ובהווה סבורים כי התוכנה משמשת את ישראל בפעולות הריגול הרגישות ביותר שלה. גורמים בכירים בוושינגטון טענו עוד בשנה שעברה כי ישראל מרגלת אחרי שיחות הגרעין, אך באותו זמן הם לא פירטו על שיטות המעקב שלה.

שחות הגרעין בלוזן, שווייץ, מרץ 2015. רויטרס
שיחות הגרעין בלוזאן, מרץ/רויטרס

על אף שה-FBI טרם סיימה לבחון את ממצאי החברה, גורמים אמריקניים טוענים כי הם לא הופתעו לשמוע את הדיווחים על כך שהמלונות שאירחו את שיחות הגרעין היו מטרה לריגול.
עוזר בכיר בקונגרס, שתודרך בנושא, טען כי ממצאי "קספרסקי מעבדות" הם אמינים. "אנחנו מתייחסים לכך ברצינות", מסר העוזר הבכיר. ישראל כבר הכחישה בעבר את הדיווחים על כך שהיא מרגלת אחרי ארצות הברית או בעלות ברית נוספות שלה, על אף שהיא הודתה כי עוקבת מקרוב אחרי פעולותיה של איראן. גורמים ישראליים סירבו להתייחס מפורשות לטענות שהיא שתלה את הווירוס "דוקו" בבתי המלון.

ממצאי החברה, שמקום מושבה במוסקבה ואמורים להיחשף בפומבי בהמשך היום, שופכים אור חדש על השימוש בווירוס לצורכי ריגול. החשיפה עשויה גם לספק עדות ראשונה לכך שהדיונים בין המעצמות לטהראן היו מטרה לריגול. החברה אמנם לא הצביעה על ישראל באופן ישיר, אך גורמים בה רמזו על מעורבותה. בין היתר, בדוח הרשמי של החברה נכתב: "דוקו ב'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
רוה"מ בנימין נתניהו בכנס הרצליה בבינתחומי, יוני 2015. ראובן קסטרו
ישראל מכחישה כי היא מרגלת אחרי ארה"ב. ראש הממשלה נתניהו, היום/ראובן קסטרו

גורמים בחברה מודעים לכך ששאלות רבות נותרו לגבי אופן השימוש בתכנית הריגול ואיזה מידע היא הייתה עלולה לגנוב. בין האפשרויות שהועלו היא שישראל צותתה לשיחות וגנבה קבצים באמצעות השתלטות על מערכות המלון שמתחברות למחשבים, לטלפונים סלולריים, למעליות ולאזעקות, כך שהיא יכלה להדליק אותן או לכבות אותן במטרה לאסוף מידע.

בדוח של החברה נכתב כי "בשל העובדה שהווירוס כה מתקדם ונשען רבות על הגרסה המקורית שלו, רק מי שהייתה לו גישה לקוד המקור של 'דוקו' היה יכול לפתח אותו". עוד דווח כי הווירוס אותר גם במחשבים באתר שבו התקיים טקס לציון 70 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ מידי הנאצים. בטקס השתתפו כמה ממנהיגי העולם.

בין בתי המלון שבהם התנהלו המשא ומתן היו ה"ארמון הבו ריוואז'" בלוזאן, שוויץ, ה"אינטרקונטיננטל" ומלון הנשיא ווילסון בז'נבה, ה"פאליס קובורג" בווינה ומלונות נוספים. כולם הכחישו כי הם היו נתונים למתקפת סייבר או סירבו להתייחס לפניית הוול סטריט ז'ורנל. כמו כן, גם החברה עצמה סירבה לפרסם את שלושת בתי המלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully