וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסין לעד המדינה: "אני מתחנן, יש לי שלושה ילדים, תגיד את האמת"

11.6.2015 / 0:21

בימים האחרונים החלה המשטרה לעמת בין החשודים המרכזיים בפרשה 512 לעד המדינה, אך העבריינים טוענים כי ביכולתם להפריך את טענותיו. כמחצית מ-60 העצורים שוחררו, בהם ניסים אלפרון ואייבי אברג'יל, אבל במשטרה טוענים שהתפתחות חדשה תשפיע על החקירה

צילום: דוד קורן, עריכה: שניר דבוש

המשטרה החלה בימים האחרונים לעמת את עד המדינה בפרשה 512 עם כמה מהחשודים המרכזיים בה. אחד מאותם עבריינים שנעצרו ועומתו הוא מוטי חסין, בכיר בארגון הפשע של יצחק אברג'יל, שבין היתר חשוד ברצח העבריין דוד ביטון. "אני מתחנן אליך, יש לי שלושה ילדים בבית. תתוודה, תגיד את האמת", אמר חסין לעד המדינה בעימות. לטענתו, העבריין סיפר לו כי הסיע את הרוצח למקום שבו ירה בביטון למוות.

העימות בין חסין לעד המדינה ארך לא יותר מחמש דקות, ולא רק במקרה הזה: כמעט כל החשודים המרכזיים בתיקי הרצח, ובהם "הפיגוע הפלילי" שכלל ניסיון התנקשות בזאב רוזנשטיין ברחוב יהודה לוי בתל אביב ב-2003, "זכו" לעימות קצר. הסיבה, לטענת העבריינים, היא הפחד של המשטרה מעימות מתמשך והפרכת החשדות.

המדינה מערערת על זיכוי של מוטי חסין באשמת רצח, בית המשפט העליון נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
התחנן בפני עד המדינה. חסין/נועם מושקוביץ

המשטרה מייחסת לחסין שלוש עבירות הקשורות לאירועים דרמטיים בעולם הפשע הישראלי ב-2003. המשמעותי בהם הוא רצח העבריין גיא יחזקאל בגרמניה. אתמול (רביעי), כשהמשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של חסין, התברר כי היא אינה מבקשת לעשות זאת עוד על רקע הרצח בחו"ל, אלא על הרצח של ביטון סמוך למועדון לילה בחולון ובגין חלקו בשני ניסיונות חיסול של רוזנשטיין, ברחוב יהודה הלוי ובגני התערוכה בתל אביב. פרקליטיו של חסין טוענים כי הוא דוגמה מובהקת לניסיונות החוזרים ונשנים של המשטרה להיאחז בגרסתו של עד המדינה ללא ראיות פורנזיות נוספות. זאת, מאחר ששהה מאחורי סורג ובריח בעת פיצוץ המטען שהרעיד את רחוב יהודה לוי. עם זאת, נציגי המשטרה דבקו בגרסתו של עד המדינה וטענו כי הוא לקח חלק בתכנון ניסיון החיסול לפני שנעצר ונכנס לכלא באותה שנה. בית המשפט האריך אמנם את מעצרו של חסין, אולם כבר עתה ניתן לראות כי החשדות נגדו הולכות ומתמעטות.

הדיון של חסין מעיד על יתר המעורבים בפרשה. מאז שנחשפה ועד היום, נעצרו 60 חשודים במעורבות בפעילות עבריינית, ובכלל זה עבירות רצח ועסקאות סמים חובקות עולם. ואולם, כמחצית מן המעורבים בפרשות המרכזיות הספיקו להשתחרר. כך, למשל, ניסים אלפרון, שהמשטרה ייחסה לו את רצח ראש ארגון הפשיעה פליקס אבוטובול, כבר הספיק להשתחרר. אייבי אברג'יל, אחיו של יצחק, שוחרר אף הוא, וכך גם שורה של מעורבים נוספים לכאורה באותן עסקאות סמים מרעישות. שופט בית משפט השלום בראשון לציון מנחם מזרחי מתח לא אחת ביקורת על המשטרה ואמר כי היא "ממחזרת" חשדות מפרשת סמים אחרת ("התיק הבלגי", שבו הורשעו כמה עבריינים בגין סחר באקסטזי – י"א), שם כבר הספיקו לעמוד לדין כמה מן החשודים הנוכחיים בעבירות סמים. חרף השחרורים, המשטרה הצהירה שיש התפתחות חדשה שעשויה להמשיך להשפיע על החקירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
במהלך הדיון בהארכת מעצרם, הודה נציג של המשטרה, לראשונה בפומבי, כי "הארגון של אברג'יל הכריז מלחמה על הארגון של זאב רוזנשטיין"

השיא הגיע אתמול. על אף שבמשטרה ממשיכים להיות בטוחים כי יש בידיהם מספיק ראיות לקיומה של אותה פגישה מכרעת בבית המלון בבלגיה - שם לפי החשד אמר יצחק אברג'יל שצריך לאסוף כספים על מנת לפעול לחיסולו של רוזנשטיין - שוחררו כמה מאותם החשודים בניסיון החיסול. בין המשוחררים למעצר בית, עופר בוהדנה, אביעד בדני וסמי כהן, שלפי מידע מודיעיני של המשטרה הם חברי החוליה המבצעת שהובילה והטמינה מטען חבלה בדרום תל אביב ה-2003. במהלך הדיון בהארכת מעצרם, הודה נציג של המשטרה, לראשונה בפומבי, כי "הארגון של אברג'יל הכריז מלחמה על הארגון של זאב רוזנשטיין".

הראיות היחידות בשלב זה, כך נראה, הן סביב העבריינים הבכירים בארגון של אברג'יל, ולפיהן הם ארגנו את המפגש במלון בבלגיה, שם רקמו את רשת האקסטזי העולמית. למרות שורה של האזנות סתר וגרסתו של עד המדינה, ההערכה היא כי המשטרה לא מחזיקה בראיות פורנזיות חד-משמעיות, דבר שמעיב על חומר הראיות גם בתיקים אחרים. באותו המפגש, בראשותו של אברג'יל, נכחו שמעון כהן; ראשי ארגוני הפשיעה אבי רוחן ויעקב שמעון, שלגביו נטען כי היה בבלגיה באותה העת בהליכי גמילה מסמים; ישראל אוזיפה, שלפי מידע מודיעיני היה אחד מראשי רשת האקסטזי במקום; וכמה עבריינים נוספים. בנוסף להם, נכח במקום גם עד המדינה, מה שמחזק את אמינותו ואת טענת המשטרה לקראת הגשת כתב האישום. עד המדינה אף סיפר על מפגש שערך עם ראש ארגון הפשע ריקו שירזי בברזיל, שם לטענתו הוא העביר לו כספים על מנת לחסל את אסי אבוטובול.

אייבי אברג'יל, חשוד בפרשת 512, בימ"ש השלום ראשון לציון, מאי 2015. מוטי קמחי, פול צלמים
שוחרר ממעצר. אייבי אברג'יל/פול צלמים, מוטי קמחי

ככל הנראה, למשטרה יש מספיק ראיות להעמיד לדין את העבריינים על שש עסקאות סמים. בין היתר, מדובר בעסקה של עשרות אלפי כדורי אקסטזי ברואנדה, עסקה של כמיליון כדורי אקסטזי באוסטרליה שסוכלה על ידי חבורה של אופנוענים מקומיים, ושתי עסקאות של עשרות אלפי כדורי אקסטזי ביפן. ואולם, החשודים טוענים כי הם נשפטו כבר בעבר בגין עסקאות אלו.

זאת ועוד, טעות טכנית בזמני ההבאה לדיון בבלגיה הביאה לשחרורם של שניים מן החשודים המרכזיים. יצחק אברג'יל שוחרר מיד לאחר הרשעתו בשל טעות התובעת. האחרון הצליח להימלט מן העונש בבלגיה, להגיע לישראל דרך ירדן ובהמשך הוסגר לארצות הברית, שם הורשע באותן עבירות ונושא בעונשו. גם ראש ארגון הפשע האילתי, אילן בן שטרית, הצליח להימלט ממאסר בבלגיה בדרך דומה: הוא חזר לישראל והקים רשת הימורים ענקית בעיר הדרומית, עד שנעצר ונשפט, בין היתר בגין כמה ניסיונות רצח.

גם במקרה חיסולו יוני אלזם בין כותלי הכלא נראה כי התיק מתחיל להתערער. על אף מעצרו המתוקשר של ירון אהרון נועם בחשד לביצוע הרצח ב-2006 ורגע לפני ששוחרר למעצר בית מחוסר ראיות, המשטרה עצרה את סמיר דחנוס. מעצר זה נתן מרווח נשימה נוסף למשטרה, ואילו בית המשפט המשיך להאריך את מעצרו של נועם. עורכי דינם של החשודים בתיק אלזם בטוחים: מעצרו של דחנוס הוא למעשה תרגיל חקירה.

ביום שני הקרוב, לאחר כמעט חודש שבו האריך בית המשפט את מעצרם של כמה מן החשודים המרכזיים, המשטרה תגיע לשלב המכריע בפרשה 512. המשטרה תתבקש בשבוע הבא לתת את דעתה אם להגיש הצהרת תובע בתיקים שבהם היא סבורה שיש אפשרות להעמיד לדין. עם זאת, במשטרה מביעים סיפוק לנוכח חומר הראיות שהצטבר בתיק ולאור העבודה שנעשתה. נכון לעכשיו, נראה כי היעד שהציבה משטרה עם חשיפת פרשת הענק, פענוח של לפחות 30 אירועים פליליים, רחוק מלהתממש.

(עדכון ראשון: 19:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully