וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח חריף של ארה"ב נגד מצרים: "פוגעת בדמוקרטיה ובזכויות אדם"

8.6.2015 / 23:17

הממשל העביר לאחרונה דוח לקונגרס, שבו נמתחת ביקורת נוקבת נגד א-סיסי. בין היתר, נטען כי אלפים נעצרו ללא משפט וכי ביקורת כלפי השלטונות מושתקת. עם זאת, הומלץ להמשיך בהעברת הסיוע הביטחוני

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי במסיבת עיתונאים בהונגריה, 5 ביוני 2015. AP
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי במסיבת עיתונאים בהונגריה, בשבוע שעבר/AP

ממשל אובמה שלח לקונגרס דוח שמבקר בחריפות את מצרים בשל הגבלת חופש הביטוי, מעצר של פעילי אופוזיציה ופגיעה בדמוקרטיה. עם זאת, הדוח ממליץ על המשך העברת הסיוע לממשלו של עבד אל-פתאח א-סיסי, שנאמד ב-1.3 מיליארד דולר וכולל ברובו ציוד צבאי. הדוח, שהוגש מאחורי הקלעים למחוקקים בחודש שעבר, קובע כי בזמן שקהיר מיישמת כמה רפורמות דמוקרטיות, "הכיוון הכללי בתחום הזכויות והדמוקרטיה במדינה הוא שלילי".

הדוח באורך שישה עמודים, שאותו נדרש הממשל להעביר לקונגרס, קובע כי פעילי זכויות אדם ופעילים אזרחיים דיווחו על כך ש"צמצום מתמשך בחירויות הפוליטיות במדינה" גרם להם לחדול מפעילותם או לעזוב את מצרים. "פרט למקרים נדירים, המשטרה וכוחות הביטחון לא נשאו באחריות להפרות לכאורה של זכויות אדם", נטען.

לפי ההערכות, 16 אלף בני אדם נעצרו בין יולי 2013 לחודש מרץ השנה. חלקם הם חברי תנועת "האחים המוסלמים" ואחרים נעצרו משום שהפרו חוק שמגביל את הזכות להפגין, שאותו הגדיר ממשל אובמה כמי שאינו עומד בסטנדרטים הבינלאומיים להגנה על חופש ההתכנסות. הנשיא הקודם מוחמד מורסי היה חבר תנועת "האחים המוסלמים", אבל לאחר הדחתו לפני כמעט שנתיים, א-סיסי הגדיר את תנועתו ארגון טרור ובפשיטות על התאספויות של חברי התנועה נהרגו מאות אנשים ונכלאו אלפים נוספים.

לקריאה נוספת בנושא
צפו במהומה במהלך ביקור נשיא מצרים בברלין: "רוצח ונאצי"
תיעוד: מצרים הורסת את "סמל הדיכוי" של שלטון מובארק
מכה ל"אחים המוסלמים": עונש מוות לנשיא מצרים המודח מורסי

תומכי "האחים המוסלמים" מפגינים ביום השנה לרצח מפגינים בראבעה אל-עדויה. רויטרס
אלפים נעצרו. תומכי "האחים המוסלמים" בהפגנה במצרים באוגוסט שעבר/רויטרס

וושינגטון אף הביעה דאגה מהחלטתה של מצרים להרחיב את תחום השיפוט של בתי דין צבאיים, שיכולים לשפוט גם אזרחים. ארגוני זכויות אדם טוענים כי יותר מ-3,000 אזרחים נשפטו בבתי דין אלו מאז נכנסה ההחלטה לתוקף. "מספר לא ידוע של אנשים שהואשמו במגוון פשעים שהו במשך זמן רב במעצר ללא הגשת כתב אישום נגדם", נכתב בדוח. "התנאים בבתי הכלא ובמחנות המעצר הם קשים בשל צפיפות יתר, התעללות פיזית, טיפול רפואי בלתי-מתאים ומערכת אוורור גרועה".

הדוח עוד טוען כי ממשלת מצרים חקרה והאשימה את מבקריה בהסתה לאלימות ובהעלבת מוסדות המדינה ועובדי ציבור. עד סוף השנה שעברה, לפחות 12 עיתונאים היו מאחורי סורג ובריח. "ממשלת מצרים סגרה גם כלי תקשורת שסיקוריהם לא עלו בקנה אחד עם האידאולוגיה שלה וצנזרה סיפורים שהציגו אותה באור לא-חיובי", נכתב.

מוקדם יותר השנה אישר א-סיסי חוק שמאפשר לממשלה להגדיר קבוצות ואנשים שנחשבים ל"איום על הביטחון הלאומי" כטרוריסטים. מבקרי החוק טוענים כי הוא רחב מדי וכולל גם פעולות בלתי-אלימות וכי הוא עלול לשמש ל"דיכוי כל צורות האופוזיציה". יתרה מכך, חוק חדש מאפשר להטיל עונש מוות למי שהורשע בקבלת כסף מגורמים זרמים עבור פעילויות שעלולות להוות סיכון על המדינה. ארגונים לא-ממשלתיים רבים, שמקבלים מימון זר, חוששים שעתה הם יהווה מטרה עבור השלטונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully