וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בארה"ב קבע: מי שנולד בירושלים לא יוכל להירשם כישראלי

8.6.2015 / 17:29

בית המשפט ביטל את החוק שאפשר לאזרחי ארה"ב שנולדו בבירה לבחור את מקום הולדתם בתור ישראל. זהו ניצחון עבור אובמה, שטען שהחוק פוגע בסמכויותיו במדיניות החוץ וביכולת לשמש מתווך הוגן במו"מ במזרח התיכון

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

בית המשפט העליון בארצות הברית ביטל היום (שני) חוק שאפשר לאזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים להירשם כמי שנולדו בישראל בדרכוניהם. הפסיקה היא ניצחון עבור ממשלו של הנשיא ברק אובמה, שטען כי החוק פגע בסמכויות הנשיא בתחום מדיניות החוץ. זאת, משום שאילו היה נאכף, הוא היה פוגע ביכולת הממשל לשמש מתוון הוגן במשא ומתן לשלום במזרח התיכון.

הקונגרס העביר את החוק בשנת 2002, בתקופת ממשלו של הנשיא ג'ורג' וו. בוש. עם זאת, גם ממשלו של בוש וגם ממשל אובמה מעולם לא אכפו אותו. "הקונגרס לא יכול לצוות על הנשיא לסתור קביעה מוקדמת שנעשתה ביחס להנפקת דרכונים", כתב השופט אנת'וני קנדי בפסק הדין, שהתקבל ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה.

ארי ונעמי זיבוטופסקי, הוריו של מנחם בן ה-12 שנולד בירושלים, ניהלו קרב ארוך בבית המשפט במטרה לרשום בדרכונו של בנם את ישראל בתור מקום הולדתו. כ-50 אלף אמריקנים נולדו בירושלים ואילו החוק היה נאכף, הם היו יכולים לרשום את ישראל כמקום הולדתם.

עוד בוואלה!NEWS:
נתניהו למרצ: "הסירו את הצעת החוק לסימון מוצרים מהתנחלויות"
חבר הכנסת לשעבר דוד רותם הלך לעולמו בגיל 66
בכירים לשעבר במשטרה ובפרקליטות נחקרו באזהרה במח"ש

משפחת זיבוטופסקי מבית שמש מחוץ לבית המשפט העליון בארה"ב, יולי 2011. AP
הילד מנחם זיבוטופסקי עם אביו ארי מחוץ לבית המשפט העליון בארה"ב, 2011/AP

"אני ישראלי ואני רוצה שאנשים ידעו שאני שמח שאני ישראלי, ולא נבוך מכך", אמר מנחם. "יהיו אנשים שיחשבו שזה שכתוב ירושלים בדרכון אומר שאני לא גאה בהיותי ישראלי". אביו ארי סיפר כי "אנחנו עדיין אמריקנים גאים, אבל עברנו כי אנחנו גאים במדינת ישראל ואנחנו מייצגים את כל האמריקנים שילדיהם נולדו בירושלים. צריך להיות כתוב שהם נולדו בישראל".

כחלק מניסיונותיה של ארצות הברית להישאר נייטרלית בנושא הריבונות בירושלים, מחלקת המדינה מאפשרת לרשום בדרכון את ירושלים כמקום הלידה, ללא ציון שם של מדינה. ממשל אובמה טען בדיונים שהתנהלו בנושא כי הפסדו בתיק יהווה מסר ברחבי העולם שלפיו מדיניות ארצות הברית השתנתה, ולכן אישור החוק יגרום ל"נזק בלתי-הפיך" ליכולת של וושינגטון להשפיע על תהליך השלום באזור.

הבית הלבן טען כי לנשיא יש את הסמכות הבלעדית להכיר במי מהצדדים שולט בירושלים, שהריבונות עליה היא אחד מסלעי המחלוקת המרכזיים בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית. ממשל בוש הביע בזמנו את אותן הטענות.

עוד באותו נושא

בית המשפט בארה"ב: ילידי ירושלים לא "ישראלים"

לכתבה המלאה

ברקת: "קורא לאובמה להצהיר בפומבי שירושלים בירת העם היהודי"

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, התייחס להחלטה וביקש מאובמה לפעול בנושא. "כפי שוושינגטון היא בירת ארצות הברית, לונדון בירת אנגליה ופריז בירת צרפת - כך ירושלים הייתה ותמיד תהיה עיר הבירה של ישראל, אבל יותר מכך הלב והנשמה של העם היהודי. דווקא בימים אלו, כשהאנטישמיות מנסה להרים ראש תנועת ה-BDS תומכת בעמדות חמאס שמסכנות את שלום העולם ושוללות את קיומה של ישראל, אנחנו מצפים מארצות הברית לחזק את מדינת ישראל ולהכיר בירושלים כבירתה. אני קורא לנשיא ארצות הברית ברק אובמה להצהיר באופן פומבי את מה שידוע מזה דורות, שירושלים היא בירת ישראל וישראל היא הבית של העם היהודי", אמר.

שר הקליטה וירושלים זאב אלקין הוסיף דברים ברוח דומה. "ירושלים המאוחדת היא בירתה של מדינת היהודים, מדינת ישראל, ותישאר ככזאת לעולמי עד. אני קורא לממשל האמריקני לאמץ את חקיקת הקונגרס ולהכיר בעובדה פשוטה שהיא אבן היסוד של המורשת היהודית, ואגב גם של המורשת הנוצרית - ירושלים היא לב לבה של ארץ ישראל ובירתה הניצחית של מדינת ישראל", מסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully