וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

99% מהקולות נספרו: הכורדים נכנסו לפרלמנט בטורקיה

מפלה לארדואן: מפלגת השלטון זכתה בפחות ממחצית המושבים בפרלמנט - רחוק מאוד מ-330 המנדטים שקיוו להם כדי שיוכלו לשנות את החוקה. ראש הממשלה דאווטאולו הודה לתומכיו: "לא ניכנע". חגיגות במחוז הכורדי

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בתום ספירת 99.9% מהקולות בבחירות הכלליות בטורקיה שנערכו היום (ראשון), מסתמנת מפלה למפלגת השלטון, ולראשונה בהיסטוריה - כניסה לפרלמנט של המפלגה הכורדית. הפרשנים בכלי התקשורת אף טוענים כי קיימת אפשרות של קיום בחירות מוקדמות, אם מפלגת השלטון אכן לא תצליח להשיג רוב בפרלמנט או להרכיב קואליציה. התוצאות הרשמיות יפורסמו במהלך הלילה.

על פי נתונים לא רשמיים, 86.5% מתוך 53.7 מיליון בעלי זכות הבחירה הטילו את קולם במערכת הבחירות המתוחה ביותר מאז עלייתה לשלטון של "מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP) בשנת 2002. מפלגת השלטון AKP זכתה ב-40.7% מהקולות, ורק 258 מנדטים. מפלגת HDP הכורדית זכתה ב-13% מהקולות - מעט יותר מאחוז החסימה - 10%. ברוב מחוזות דרום-מזרח טורקיה, שמרבית תושביהם כורדים, מפלגת HDP זכתה ליותר מ-70% מקולות הבוחרים. תוצאות האמת צפויות להתפרסם בהמשך הערב.

עוד בוואלה חדשות:
האם ארדואן יהפוך לנשיא כל יכול? טורקיה הולכת לקלפי
עליית האימפריה האיסלאמית של ארדואן
יומיים לפני הבחירות: הרוגים בהפגנת המפלגה הכורדית בטורקיה

ספירת תוצאות הבחירות באנקרה, טורקיה, יוני 2015. AP
ספירת הקולות באנקרה, היום/AP
תומכי מפלגת HDP חוגגים את תוצאות הבחירות במחוז דיארבקיר, טורקיה, יוני 2015. רויטרס
"ניצחון השלום על פני המלחמה". תומכי DHP/רויטרס

כמו כן, מפלגת CHP זכתה ב-25% מהקולות, ומפלגת MHP ב-16.3% מהקולות. שתי מפלגות אלה כיהנו בפרלמנט בשנים האחרונות.

על פי הדיווח ברשת CNN בשפה הטורקית, אחוזי ההצבעה הגבוהים ביותר נרשמו במחוז דיארבקיר, שבדרום-מזרח טורקיה, והם צפויים לחצות את רף ה-90%. ביום שישי, שני בני אדם נהרגו ולפחות 200 נפצעו מפיצוץ בעצרת בחירות של "המפלגה הדמוקרטית העממית" (HDP), המייצגת את המיעוט הכורדי במדינה. תומכים רבים של המפלגה יצאו הערב לחגוג בערי המחוז לאחר פרסום התוצאות הראשוניות.

תומכי מפלגת HDP חוגגים את תוצאות הבחירות במחוז דיארבקיר, טורקיה, יוני 2015. רויטרס
תומכי המפלגה הכורדית חוגגים, היום בדיארבקיר/רויטרס

ראש הממשלה אחמט דאווטאולו הודה הערב לתומכיו במטה הבחירות במחוז קוניה שבאנטוליה, ואמר: "זו החלטת האומה. אל תדאגו, זה יהיה לטובה. לא ניכנע לשום כוח". בהמשך הערב הוא צפוי לשאת נאום לאומה.

סגן ראש מפלגת HDP, סירי סורייה אנדר, התייחס לתוצאות, ואמר: "תוצאות הביניים מראות כי אנו עומדים להיכנס לפרלמנט". לדבריו, "זהו ניצחון השלום על פני המלחמה". לדבריו, "לא נחגוג היום, נפגין צניעות. AKP (מפלגת השלטון) עלולה להשתמש בחגיגות שלנו כדי לתרץ זיוף קולות". כמו כן, סגן יו"ר מפלגת MHP הלאומנית, אוקטיי וורל, מסר כי "מוקדם מדי לתת הערכות בנוגע לקואליציה".

מנהיג HDP סלאחטין דמיטרס מצביע בבחירות, איסטנבול, טורקיה, יוני 2015. רויטרס
מנהיג מפלגת HDP, היום באיסטנבול/רויטרס

כניסתה של המפלגה הכורדית לפרלמנט הטורקימנעה ממפלגת AKP של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן לחצות את רף 330 המנדטים, מתוך 550 בפרלמנט הטורקי, ולהקשות על שינוי שיטת הממשל במדינה בשורת רפורמות שתעניק לארדואן סמכויות חסרות תקדים כנשיא.

עשרות אלפי חיילים ושוטרים הוצבו במהלך היום סמוך לעמדות ההצבעה ברחבי המדינה. רק במחוז דיארבקיר הוצבו 9,000 אנשי כוחות הביטחון. משקיפים מקומיים ובינלאומיים הוצבו בקלפיות, אולם לא דווח על חשד ממשי לזיוף קולות.

מהומה במרכז ספירת הקולות באנקרה, טורקיה, יוני 2015. רויטרס
מהומה שפרצה במרכז בחירות באנקרה בעקבות טענות על זיופים/רויטרס
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מצביע בבחירות, איסטנבול, טורקיה, יוני 2015. רויטרס
ארדואן לאחר ההצבעה, היום באיסטנבול/רויטרס

הנשיא ארדואן הצביע בשעות הצהריים באיסטנבול, ואמר לכלי התקשורת: "אני רואה כי ישנו אחוז הצבעה גבוה. זה דבר הכרחי לדמוקרטיה חזקה". לדבריו, "כל המפלגות ניהלו מרתון ארוך וצפוף. טורקיה חווה תהליך יוצא מן הכלל".

(עדכון ראשון: 17:05)

תומכי מפלגת השלטון באנקרה, טורקיה, יוני 2015. רויטרס
תומכי מפלגת השלטון, היום באנקרה/רויטרס
תומכי מפלגת השלטון באנקרה, טורקיה, יוני 2015. רויטרס
תומכי מפלגת השלטון באנקרה, טורקיה, יוני 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully