וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: כך נראה המטוס ה"חמקן" אחרי שעלה באש בזמן ההמראה

דוח שפרסם חיל האוויר האמריקני מגלה את היקף הנזק למטוס מדגם F-35, שהתלקח על מסלול ההמראה בפלורידה בשנה שעברה. הטייס לא נפגע אך המטוס הוצא משירות. ישראל הזמינה 33 מטוסים מדגם זה

מטוס חמקן שעלה באש בזמן ההמראה מבסיס חיל האמריקני – פלורידה, יוני 2014. חיל האוויר האמריקני – אתר רשמי, אתר רשמי
הנזק שנגרם לחלקו החיצוני של המטוס/אתר רשמי, חיל האוויר האמריקני – אתר רשמי

תצלומים מחקירה פנימית של חיל האוויר האמריקני חושפים את הנזק הרב שנגרם למטוס "חמקן", שניזוק בתאונה בשנה שעברה והוצא משירות. המטוס עלה באש בשל תקלה במנוע, ושני שלישים ממנו נשרפו כליל. התאונה אירעה במטוס F-35A, זהה לדגם שנרכש בידי ישראל.

לפי דוח החקירה שפרסם חיל האוויר האמריקני, הנזק הרב שנגרם למטוס נאמד בכ-50 מיליון דולר. מחיר כל יחידה של המטוס הוא כ-110 מיליון דולר, וכתב העת המקצועי לתעופה "Aviation Week" דיווח בסוף השבוע כי המטוס לא יתוקן, וכי חלקיו יפורקו וישמשו לחלפים. תמצית דוח החקירה פורסמה באתר חיל האוויר האמריקני, והתצלומים שצורפו לו דלפו לפורומים מקצועיים שונים.

לקריאה נוספת
העסקה הושלמה: נרכשו 33 מטוסי "חמקן" מארצות הברית
בשל תקלה: החמקן העתידי של צה"ל לא יוכל לירות בתותח
דוח: מאות תקלות התגלו במטוס החמקן העתידי של ישראל

מטוס חמקן שעלה באש בזמן ההמראה מבסיס חיל האמריקני – פלורידה, יוני 2014. חיל האוויר האמריקני – אתר רשמי, אתר רשמי
המטוס, אחרי שכובתה השריפה. שני שליש מגוף ה"חמקן" עלו באש/אתר רשמי, חיל האוויר האמריקני – אתר רשמי

בתום החקירה, שארכה שנה, נקבע כי התאונה אירעה בשל "כשל מנוע קטסטרופלי". ב-23 ביוני 2014, החל המטוס להמריא מבסיס חיל האוויר "אגלין" בפלורידה, כאשר חלק מאחת המניפות של מנוע הסילון השתחרר. החלק הסתחרר במהירות בעודו פוגע במטוס ומצית דליקה, וחלף דרך מכל הדלק הפנימי של המטוס. הוא חלף דרך חלקים פנימיים נוספים, עד שפרץ לבסוף דרך המעטפת החיצונית של המטוס.

האש, שהתלקחה במהירות, כילתה את חלקו האחורי של המטוס, והגיעה כמעט עד לתא הטייס. טייס המטוס בלם, עצר את הליך ההמראה והצליח להיחלץ בשלום. בשל התאונה החמורה, קורקעו בשנה שעברה כל מטוסי ה-F-35 בארה"ב על שלל דגמיהם, כולל אלה שכבר נקלטו לאימונים בחיל האוויר, בחיל הנחתים ובשירות הצי.

ישראל הזמינה בסך הכל 33 מטוסי F-35 מדגם A, שהראשונים שבהם אמורים להגיע לארץ בסוף השנה הבאה. בתחילת השנה השלימה ישראל את עסקת הרכישה מארה"ב, והוחלט כי ב-2017 תבחן ועדת שרים רכש של 17 מטוסים נוספים.

  • עוד באותו נושא:
  • מטוסים
  • F-35

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully