וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הביטחון חתם על עסקה לרכישת 14 מטוסי F-35 מארה"ב

22.2.2015 / 16:22

העסקה, שבמסגרתה תרכוש ישראל מארה"ב מטוסים במחיר ממוצע של כ-110 מיליון דולר למטוס, היא השלמה לעסקת רכש מ-2010 לרכישת 19 מטוסים. ההסכם כולל גם תשתיות, אימונים וחלקי חילוף

צילום: לוקהיד מרטין, עריכה: קשת סידי

(הצצה נדירה לטייסת החמקנים האמריקנית)

משרד הביטחון חתם בסוף השבוע האחרון על עסקה לרכישת 14 מטוסי קרב מסוג F-35 ואמצעי טכנולוגיה ותשתית ממשרד ההגנה האמריקני וחברת "לוקהיד מרטין". העסקה, בהיקף של כשני מיליארד דולרים בסך הכול ובמחיר ממוצע של כ-110 מיליון דולר לכל מטוס, נחתמה בעקבות הבנות שאליהן הגיע שר הביטחון משה יעלון עם מקבילו האמריקני לשעבר צ'אק הייגל בביקורו האחרון בארצות הברית, כפי שפורסם בוואלה חדשות.

בהמלצת חיל האוויר הישראלי, ביקש יעלון מהממשלה לרכוש 31 מטוסים מסוג F-35, שנחשב לחמקן המתקדם בעולם, אך נתקל בהתנגדות של ועדת השרים להצטיידות בראשות השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ. לבסוף הוחלט כי ישראל תרכוש 13 מטוסי חמקן מסוג F-35 ומטוס ניסוי עבור אימוני חיל האוויר והכשרת הטייסים. עוד נקבע כי ב-2017 תבחן ועדת שרים רכש של 17 מטוסים נוספים.

עוד ידיעות בוואלה חדשות:
כוננות סערה: המבקר צפוי לפרסם את דוח הדיור בימים הקרובים
בגלל פרשות המין במשטרה - הימ"מ נותרה ללא מפקד
מלונדון לדאעש: מצוד בינלאומי אחר 3 נערות שנמלטו לסוריה

הפנטגון: בעיות בפיתוח מטוס החמקן שישראל רכשה. מערכת וואלה!
נחשב לחמקן המתקדם בעולם. מטוס F-35/מערכת וואלה!

העסקה שנחתמה בסוף השבוע האחרון היא השלמה לעסקת הרכש הקודמת שנחתמה בספטמבר 2010 לרכש 19 מטוסים, שיהיו הגרעין המרכזי של טייסות שיירכשו בעתיד. בסך הכול מדובר ברכש כולל של 33 מטוסי F-35, המכונים בישראל "אדיר". היקף השלב השני של העסקה נאמד בכ-2.82 מיליארד דולר, וכולל נוסף על המטוסים פיתוח ושילוב אמצעי לחימה ומערכות אלקטרוניקה ישראליות במטוס. עוד סיכמו הצדדים כי חיל האוויר הישראלי יקבל במסגרת ההסכם תשתיות תמיכה לוגיסטית לקליטת כל מערך המטוסים, מאמני טיסה ומאמני צוותי קרקע, הדרכות, חלקי חילוף וכן יכולות תחזוקה בישראל, זאת בניגוד לדרישה הבסיסית של ארצות הברית בתחילת המשא ומתן בנושא.

שר הביטחון משה יעלון ושר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
הגיעו להבנות. יעלון והייגל/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

משרד האוצר וגורמים נוספים מחוץ למערכת הביטחון מתחו ביקורת על רכש מטוסי הדור החמישי של מטוסי הקרב עבור חיל האוויר בשל העלות הגבוהה. עם זאת, בתמורה להסכם חתם משרד הביטחון על רכש גומלין מצד האמריקנים, ובמסגרתו נחתמו עסקאות בין החברות המובילות של הפרויקט, "לוקהיד מרטין" ו"פראט אנד ויטני" לרכש מוצרים שמיוצרים בישראל, בעלות כוללת של 688 מיליון דולר. העסקאות כוללות קסדות תא טייס של חברת "אלביט מערכות", הייחודית למטוס. התעשייה האווירית חתמה על הסכם לייצור כנפי המטוס, ותעשיות נוספות בארץ מעורבות בייצור תתי מערכות למטוס ותוכנות הפעלה והדרכה.

ראש משלחת משרד הביטחון בארצות הברית, אהרון מרמוש, אמר לאחר החתימה על ההסכם כי שני מטוסי F-35 ראשונים שרכש המשרד ינחתו בישראל לקראת סוף 2016, ומטוסים נוספים יסופקו בכל שנה עד 2021. "לאורך כל השנים עמדנו ונמשיך לעמוד על כך שכמה שיותר תעשיות ישראליות ישולבו בפרויקט, ושמקסימום תקציבים יחזרו לתעשייה הביטחונית הישראלית – לפיתוח וייצור מערכות יכולות ייחודיות ואמצעי לחימה ישראליים", אמר מרמוש.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully