וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל תקלה: החמקן העתידי של צה"ל לא יוכל לירות בתותח

ישראל כבר חתמה על חוזה לרכישת 19 מטוסי F-35, אולם גורמים בחיל האוויר האמריקני מסרו ל"דיילי ביסט" כי התוכנה שאמורה להפעיל את התותח לא תהיה מוכנה בארבע השנים הקרובות. "התותח היה מיותר מלכתחילה"

צילום: לוקהיד מרטין, התעשייה האווירית לישראל, עריכה: מתן חדד

מטוס החמקן F-35 נחשב למטוס הקרב העתידי של צבא ארצות הברית ושל צה"ל ועלותו נאמדת במיליארדי דולרים, אולם ב"דיילי ביסט" דיווחו כי הוא סובל מכשלים טכניים בסיסיים - התותח בקוטר 25 מ"מ שמותקן במטוס לא יהיה מבצעי עד לשנת 2019 ויתרה מכך, ייתכן שלא היה צורך להתקין אותו מלכתחילה.

גורמים בחיל האוויר האמריקני מסרו כי התוכנה שאמורה להפעיל את התותח במטוס בדגם שתוכנן עבור חיל האוויר לא תהיה מוכנה לפחות בארבע השנים הקרובים. לצי ולחיל הנחתים יש גרסה משלהם ל-F-35 שעליה מותקן תותח אחר, אבל גם במקרה זה ייקח עוד שנים עד שהתוכנה שאמורה להפעיל אותו תפעל כמו שצריך.

מטוס חמקן מדגם F-35 שעתיד להיכנס לשירות חיל האוויר. AP
התותח יכול לירות 3,300 כדורים בדקה, אך מסוגל לשאת רק 180. מטוס ה-F-35/AP

הכשל הגדול עוד יותר הוא שככל הנראה התותח יהיה סרח עודף שיבזבז מיליונים ממשלם המסים האמריקני. התותח מסוגל לירות 3,300 כדורים בדקה, אבל יכול לשאת 180 כדורים בלבד. "זה יהיה שקר אם אגיד שיש מצב סביר שבו המטוס יצטרך להשתמש בתותח הזה", אמר גורם בכיר בחיל האוויר האמריקני ל"דיילי ביסט". "לטעמי, צריך היה לוותר עליו מראש ולהפחית ממשקל המטוס", הוסיף הגורם הבכיר.

המטוס החמקן הוא הנשק היקר ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, והפנטגון צפוי להשקיע יותר מטריליון דולרים בפיתוחו ובייצורו ב-50 השנים הקרובות. ישראל כבר חתמה על חוזה לרכישת 19 מפציצים חמקניים, בעלות של 2.75 מיליארד דולר ושני המטוסים הראשונים אמורים לנחות בישראל בסוף 2016. לפני כחודש אישרה ועדת השרים רכישת 14 מטוסי F-35 נוספים, עם אופציה לרכוש עוד 17 מטוסים. ההחלטה על מימוש אופציה זו צפויה להתקבל ב-2017.

(עדכון ראשון: 22:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully