וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזנה רקטלית ותלייה בעירום: כך שכנע ה-CIA עציר לשתף פעולה

3.6.2015 / 14:23

מאג'יד חאן, פעיל אל-קאעדה, פרסם עדות מצמררת לעינויים שעבר על ידי סוכני הסי-איי-אי בבית המעצר גואנטנמו, שכללו האכלה דרך פי הטבעת, הרעבה והתזת מים קפואים על איברי המין

מאג'יד חאן – עציר בגואנטנמו, 2009. רויטרס
מאג'יד חאן בתמונה שצולמה בגואנטנמו ב-2009/רויטרס

עציר במתקן המעצר גואנטנמו טוען שסוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (סי-איי-אי) השתמשה נגדו במגוון שיטות עינויים, לרבות הטרדות מיניות קשות. מאג'יד חאן, עציר פקיסטני שהפך אחרי סדרות העינויים הרבות לעד מטעם התביעה, טוען שחוקרים שפכו מים קפואים על אשכיו, האכילו והשקו אותו דרך פי הטבעת, צילמו אותו בווידאו כשהוא עירום, תלו אותו במשך שלושה ימים ברציפות ונגעו באיברי מינו.

בשנה שעברה התפרסם דוח של הסנאט ובו תוארו דרכי הפעולה של החוקרים, אבל רוב התיאורים הקשים האלה לא הופיעו בדוח. חאן טוען שהחוקרים, שחלקם "הסריחו מאלכוהול", איימו להכות אותו בפטיש, באלת בייסבול, במקלות ובחגורות מעור. "קיוויתי שהם יהרגו אותי", סיפר לעורכי דינו, בעדות שהגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס. בעדותו, תיאר חאן כאבי תופת שחווה כאשר נתלה בעירום על מוטות וכשראשו הוכנס בכוח לתוך מי קרח. "אנחנו הולכים לדאוג לך, נשלח אותך למקום שאתה לא יכול לדמיין", איימו החוקרים על חאן, כך לדבריו.

חאן סיפר שהחדירו לו בכוח אוכל ומים מפי הטבעת, טענות שהתבררו כנכונות והופיעו גם במסמכי הסי-איי-אי בדוח הסנאט. מגש ארוחת הצהריים של חאן הכיל חומוס, פסטה עם רוטב, אגוזים וצימוקים שנמעכו והוחדרו לו מפי הטבעת. בסי-אי-איי טענו שהאכלה הרקטלית הייתה הכרחית מפני שחאן פצח בשביתת רעב, וניתק שפופרת האכלה שהייתה מחוברת דרך אפו. אלא שחוקרי הסנאט גרסו שחאן שיתף פעולה, ולא הסיר את השפופרת.

לקריאה נוספת
דוח הסנאט: עינויים ב-CIA הוצדקו לפי פסיקות בג"ץ
אסירים קפאו למוות ולא ישנו שבוע: "הברוטליות" של ה-CIA
צבא ארה"ב ייאלץ לחשוף תיעוד של הזנה בכפייה

בית המעצר גואנטנמו במפרץ קובה. GettyImages
מתקן המשמש להזנת אסירים בכפייה בגואנטנמו/GettyImages

מהעדות עולה כי במאי 2003 הופשט חאן במהלך חקירה, ונתלה על קורת עץ במשך שלושה ימים שבמהלכם לא קיבל אוכל, אלא מים בלבד. רק פעם אחת במהלך שלושת הימים האלה הורידו אותו מהקורה. לאחר מכן כבלו אותו החוקרים בשלשלאות, כיסו את ראשו והכניסו אותו בכוח לתוך דלי מים קפואים. לדבריו, במהלך הזמן שהיה תלוי, הותזו עליו מים קפואים ומנעו ממנו שינה - מצב שגרם לו להזיות. חודשיים לאחר מכן עבר חאן סדרת עינויים נוספת, במהלכה שפכו מים קפואים על אשכיו, ובנוסף ישב ערום על קופסת עץ במשך רבע שעה בחקירה שצולמה בווידאו.

"חייתי בחרדה מציפייה לקראת הלא נודע בכל רגע ובכל יום", סיפר חאן שנתקף בסיוטים בלילות. כשהגיע רופא לבדוק את מצבו, הוא התחנן לעזרה, אך לטענתו, הרופא הורה לשומרים לתלות אותו שוב למשך 24 שעות. לאחר מכן הוכרח להתוודות על מעשיו כשהוא מצולם עירום. בנוסף לכך, טען העציר הפקיסטני שרגליו הושמו בתוך גרבי מתכת ש"כרסמו בבשרו ושיתקו את רגליו". הוא הוחזק בבידוד ובחושך מוחלט לתקופות ארוכות, ובמקרים אחרים הוחזק בתא מואר, שבו הושמעה מוסיקה של להקות רוק אמריקניות, כדי למנוע ממנו שינה. ב-2005, הקונגרס העביר חוק המסדיר את היחס לשבויים ואוסר על עינויים, ומצבו של חאן, כמו של יתר העצירים, השתפר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בסיס המעצר הצבאי גואנטנמו של צבא ארה"ב, קובה, מרץ 2012. Brennan Linsley, AP
שומרים אמריקנים במתקן המעצר גואנטנמו בקובה/AP, Brennan Linsley

התיאורים המזוויעים של חאן חושפים דרכי עינויים של הסי-איי-אי שלא נחשפו קודם לכן. עד פברואר 2016 ייגזר דינו על ידי שופט צבאי בבית המעצר בגואנטנמו, למרות שעורכי דינו רוצים שהוא יישפט בבית משפט פדרלי בארה"ב. חאן בן ה-35, פקיסטני שלמד בתיכון במרילנד, הוא העצור הראשון מאל-קאעדה שמפרסם בצורה מסודרת את שיטות החקירה המתקדמות של ממשל בוש בעקבות פיגועי 11 בספטמבר 2001. עורכי דינו קיבצו את עדויותיו, שהשתרעו על פני שבע שנים, ופרסמו אותן במסמך של 27 עמודים, לאחר שקיבלו את אישור ממשל אובמה.

חאן נעצר בפקיסטן ב-2003 והוחזק במשך שלוש שנים במתקן מסווג. ב-2012 הוא הודה באישומים של קשירת קשר, רצח וריגול וכעת מחכה לגזר דינו, שצפוי לעמוד על 19 שנות מאסר, לאחר שהסכים לשתף פעולה עם התביעה. חאן הודה שהעביר 50 אלף דולר לנציגי אל-קאעדה באינדונזיה, כסף ששימש לפיגוע באמצעות משאית ממולכדת במלון מריוט בג'קרטה ב-2003. בפיגוע נהרגו 11 אנשים ולפחות 80 נפצעו. הוא אף הודה שהיה שותף לתכניות שרקם חאלד שייח מוחמד במסגרת פיגועי 11 בספטמבר, ובהן להרעיל מקורות מים ולפוצץ תחנות גז כסוכן סמוי של אל קאעדה בארה"ב.

בסוכנות טענו שחאן שיקר באופן שיטתי במהלך חקירותיו. בדצמבר האחרון פורסם דוח של הסנאט אחרי חקירה של חמש שנים ושימוש ב-6.3 מיליון מסמכים של סוכנות הביון המרכזית. הדוח, שסקר את שיטות החקירה של הסוכנות, נתקל בהתנגדות של אנשי הסי-אי-איי ומחוקקים רפובליקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully