וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסירים קפאו למוות ולא ישנו שבוע: "הברוטליות" של ה-CIA

ראש ועדת הסנאט האמריקני לענייני מודיעין הציגה את סיכום הדוח המתעד את טכניקות החקירה בהן השתמשה סוכנות המודיעין בשנים 2002-2009. "העניין המפתיע ביותר הוא חוסר היעילות של השיטות במלחמה בטרור"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

על רקע דריכות גבוהה בוושינגטון ובנציגויות האמריקניות ברחבי העולם, נחשף היום (שלישי) דוח של ועדת הסנאט לענייני מודיעין, בנוגע לשיטות החקירה של סוכנות המודיעין המרכזית, CIA, בתקופה שלאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, תחת נשיאותו של ג'ורג' בוש. הדוח פורסם בתום חמש שנים וחצי של חקירה מאומצת, שהובלה על ידי ראש הוועדה, הסנאטורית דיאן פיינסטיין, והוא כולל לא פחות מ-6,000 עמודים. הסיכום שפורסם היום מכיל 528 עמודים.

הדוח מתעד "שיטות חקירה ברוטליות", לצד הטעיה מצד בכירי ה-CIA בנוגע תכנית החקירה, שלא מסרו לכאורה לחברי בית הנבחרים ולבכירים בבית הלבן מידע מדויק. בין היתר, נחשף כי חלק מהחקירות של 119 האסירים שנבחנו נערכו במשך ימים שלמים ללא הפסקה. בין צורות העינוי השונות, דווח על מקרים של אסירים שנמנעה מהם שינה במשך 180 שעות ברצף, אסירים שהוכרחו לעמוד על רגליים שבורות, ואסיר אחד שנחקר בבית כלא כה קר, שהוא למעשה קפא למוות.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
חיל האוויר הצרפתי חושף: כך נראית תקיפה גרעינית
תלמיד ישיבה בן 22 נדקר בבית חב"ד בברוקלין, מצבו קשה
דוח סודי: איראן ממשיכה לקנות ציוד לכור המים הכבדים

"העולם כולו כבר יודע שהשתמשנו בהטבעות ובשיטות אחרות", אמר הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, שתמך בפרסום הדוח. "העניין המפתיע ביותר הוא חוסר היעילות של שיטות החקירה במלחמה בטרור. כל האמריקנים חייבים לדעת מה נעשה בשמם".

הפגנה מול הבית הלבן בדרישה לסגור את מחנה המעצר גואנטנמו. רויטרס
הפגנה לסגירת כלא גואנטנמו בוושינגטון/רויטרס

על פי הדיווח בעיתון "וושינגטון פוסט", הדוח מפרט את שיטות החקירה האכזריות שביצעה ה-CIA, ומדגיש כי הסוכנות עצמה לא תיעדה את המקרים לרוב. בדוח נחשף כי הצוות הרפואי של הסוכנות הזהיר מפני מקרים של "כמעט מוות" בעקבות הטבעה נחקרים, וכי סוכני ה-CIA השתמשו בשנים 2002-2009 בטכניקות של תלייה באוויר, כפיתה בתנוחות מכאיבות, ופעולות חודרניות.

הסנאטורית פיינסטיין אמרה עם שחרור הדוח, בדיון בסנאט: "ההיסטוריה תשפוט אותנו בשל המחויבות שלנו לצדק, והאמירה של 'לעולם לא עוד'". פיינסטיין הוסיפה כי היא "גאה" באלפי עובדי ה-CIA אשר "פועלים במסגרת החוק", והבהירה כי המצב שבו תיעוד המקרים לא מתבצע על ידי הסוכנות "חייב להשתנות".

"התכנית הייתה פגומה מוסרית ומנהלית", אמרה, "על האומה שלנו לעולם לא לשוב לטכניקות כאלה". כמו כן, סיפרה פיינסטיין באריכות על החקירה המקיפה שביצעה הוועדה, כולל חוסר שיתוף הפעולה מצד הסוכנות, וניסיונות בימים האחרונים למנוע את פרסום הדוח או למנוע אותו. "נוכיח לעולם שאנחנו חברה שמאמינה בצדק", אמרה.

פיינסטיין הוסיפה כי ממצאי הוועדה העלו כי טכניקות החקירה של ה-CIA לא סייעו בהשגת שיתוף פעולה מצד הנחקרים. זאת, למרות טענות בכירי הסוכנות שהצהירו כי היה צורך בשיטות אלה על מנת להביא את האסירים ל"מצב של הסכמה". "טענותיהם לא היו מדויקות", הבהיר הסנאטורית.

עוד באותו נושא

וושינגטון ניצבת בפני טלטלה לקראת חשיפת שיטות העינוי של ה-CIA

לכתבה המלאה

"אבו זובידה הוטבע עד שהתחיל להקיא"

חקירתו של החשוד הראשון שנעצר על ידי ה-CIA לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, אבו זוביידה, שנתפס בפקיסטן בחודש מרץ 2002, מתוארת באריכות בדוח. הוא הועבר לאתר אמריקני בתאילנד, והושם בבידוד למשך 47 ימים, במהלכם ככל הנראה כלל לא נחקר. בתום התקופה, ב-4 באוגוסט 2002, סוכני ה-CIA החלק בחקירתו, תוך שהם מטיחים אותו בקירות, כופים עליו להיכנס לחללים קטנים ומטביעים אותו – עד שהקיא והחל להראות "עוויתות בלתי-רצוניות בבטן ובגפיים".

דיאן פיינסטיין בסנאט האמריקני. רויטרס
"כל האמריקנים חייבים לדעת מה נעשה בשמם". פיינסטיין, היום/רויטרס

חקירתו נמשכה 17 ימים. תזכירים פנימיים של ה-CIA שמצוטטים בדוח מתייחסים לעובדים שהיו מודאגים בנוגע לחוקיות המעשים, והעבירו אגרת למפקדת הסוכנות, עם אזהרה כי חקירתו של אבו זובידה "מתקרבת לגבול החוקי". עם זאת, חוזה רודריגז, ראש המרכז ללוחמה בטרור של ה-CIA, קרא לעובדים תחתיו להימנע מ"ניסוחים ספקולטיביים בנוגע לחוקיות החקירה. זה לא מועיל". דובר הסוכנות מסר כי רודריגז מכחיש את הטענות.

על פי הדוח, אבו זובידה הוטבע 83 פעמים, והוכנס לקופסאות קטנות למשך כ-300 שעות. באוקטובר 2002, במסגרת עדכון המודיעין היומי של הנשיא בוש, נמסר לו כי האסיר מסרב למסור מידע.

תיאור דומה מופיע בדוח בנוגע לחקירתו של מתכנן פיגועי ה-11 בספטמבר, חאלד שייח מוחמד. הוא עבר הטבעות רבות, ובחקירתו עובדי ה-CIA הציבו בריכת מים מעל פיו. "הוא צרך המון מים", ציין גורם רפואי בסוכנות, "למעשה עשינו סדרה של כמעט הטבעות".

כמו כן, מצוינים בדוח שיטות נוספות, בהן השימוש בצינורות על מנת לבצע "ייבוש רקטלי" והזנה רקטלית. במסמכי ה-CIA תואר מקרה בו ארוחת הצהריים של אחד האסירים, "שכללה חומוס, פסטה עם רוטב ואגוזים, 'נמעכה' והוחדרה לו רקטלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully