וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים על העורף: ארדן מחדש את הקרב עם יעלון

1.6.2015 / 19:00

השר הטרי מעוניין בהעברת האחריות על העורף ממשרד הביטחון למשרד לביטחון הפנים - אותה סוגיה שבגינה התפטר בעבר מהמשרד להגנת העורף. השרים מעניקים לו גיבוי, אך במשרד הביטחון משוכנעים: "זה הימור על חיי אזרחים"

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו בישיבת הממשלה: "העורף הוא קו החזית")

ראש רשות החירום הלאומית, בצלאל טרייבר, הציג לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים את מהלכי תרגיל העורף הלאומי שיגיע מחר (שלישי) לשיאו, ובדיון הועלתה סוגיית חלוקת האחריות על העורף בין משרד הביטחון למשרד לביטחון הפנים. השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שימש בעבר שר להגנת העורף והתפטר מתפקידו לאחר שיעלון סירב להעביר אליו את הסמכויות שדרש. בדיון שנערך אתמול, אליו הגיע ארדן בכובעו החדש, הוא זכה לתמיכה משר התשתיות יובל שטייניץ, שר השיכון יואב גלנט ושרת התרבות והספורט מירי רגב.

במהלך הדיון ארדן ביקש את רשות הדיבור, ושב והדגיש שבראייתו לצה"ל ולמשרד הביטחון לא תהיה חלוקת קשב במלחמה שתאפשר טיפול בעורף, ולכן מן הראוי שהסמכויות והאחריות יועברו אליו. עוד הוא ציין, כי כבר לפני שבעה חודשים משרד הביטחון אמור היה להציג תכנית רב-שנתית בנושא, שבסופה היו אמורים לקבוע את חלוקת הסמכות והאחריות בין משרד הביטחון למשרד ולביטחון הפנים. יעלון, בתגובה, טען כי הדבר לא התבצע בשל ממשלת המעבר.

עוד בוואלה!NEWS
כשג'וינט לא חוקי בוער, למדינה נשרפים מיליארדים
משלמים משכנתא, קיבלו מפתח - ולא יכולים להיכנס לדירה
נשכחו מאחור: 75% מילדי הבדואים לא הולכים לגן

משה בוגי יעלון , גלעד ארדן. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
הקרב הישן ניצת מחדש. ארדן ויעלון/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

השרים חיזקו את עמדת ארדן, ועיקר הטענות נגעו באחריות הקשורה לתפקוד הרשויות המקומיות בזמן חירום, וכן ברמת המוכנות בשגרה לתרחישים מורכבים בעורף. השר גלנט הגדיל לעשות, כשהזכיר את ניסיונו הצבאי והבהיר כי בעת לחימה "פניו של משרד הביטחון לחזית - ולא לעורף". "אני מבין שלצה"ל ולמשרד הביטחון קשה להיפרד מסמכות, אבל זה לא צריך להיות שיקול מנחה של הממשלה", אמר גלנט.

קודמו של ארדן בתפקיד, השר לשעבר יצחק אהרונוביץ', העלה בעבר את הצורך להעביר בהדרגה את הסמכויות למשרד לביטחון הפנים מאחר שהקשב לעורף נמצא בלב העשייה של משטרת ישראל בשגרה ובחירום, כהגדרתו.

"העברת הסמכויות ממשרד הביטחון - הימור על חיי אזרחים"

"כל מי שחושב על העברת סמכויות ממשרד הביטחון ופיקוד העורף לגופים אחרים - מהמר על חיי אזרחים", אמרו לוואלה!NEWS גורמים בכירים במערכת הביטחון. לטענתם, העברת אחריות למשרד לביטחון הפנים אינה הכרחית, שכן הוכח כי משרד הביטחון מסוגל לעמוד במשימות גדולות במקביל לתפקודו השוטף. "בשנים האחרונות הוכח מעל לכל ספק שהגורם היחידי שמסוגל לטפל באירועי חירום בעורף - מהתמוטטות בניין שנפגע מרקטה ועד שריפות מגראדים בעורף - הוא משרד הביטחון", מסרו.

בתקופתו כשר להגנת העורף ארדן הצליח להעביר למשרד תקציב חסר תקדים בסך 400 מיליון שקלים, בפריסה דו-שנתית. בשלב הזה גילה ארדן כי התקציב מצוי בידיו של השר יעלון, ולא יחולק על פי הנחיותיו. ארדן הצליח להעביר תהליכים רבים במשרד, לרבות הטמעת תיקי אב להיערכות חירום במשרדי הממשלה, הכנת תכנית מענה לאומית לקליטת מפונים בזמן חירום, קידום הצעת חוק עורף ופיתוח מדדי כשירויות למשרדי ממשלה ורשויות מקומיות. בנוסף, ארדן ייסד תפקיד ממונה חירום ברשויות מקומיות והקים מודל לאומי למתנדבים בזמן חירום, הקים את פורטל החירום הלאומי ועד התפטרותו אף השלים את גיבוש התכנית להגנה על מתקנים לאומיים רגישים.

בניין בראשון לציון שנפגע מפגיעת רקטה. דרור עינב
במשרד הביטחון מתעקשים לשמור על הטיפול בעורף בחירום באחריותם. בניין בראשון לציון שנפגע מפגיעת רקטה ב-2012/דרור עינב

במשרד הביטחון ובצה"ל הסתייגו אז מהמהלכים שהעביר ארדן, במטרה לנכס למשרד להגנת העורף סמכויות שעלולות היו להפוך אותו למעין "משמר הגבול 2", כפי שהגדירו זאת גורמים במשרד באותה תקופה. ארדן, מנגד, הציב אולטימטום ליעלון והכריז כי אם לא יועברו אליו הסמכויות - יסיים את תפקידו. לאחר שנתניהו לא התערב ויעלון לא התרצה, ארדן התפטר מתפקידו. בכירים במערכת הביטחון מגבים את החלטת יעלון וסבורים כי האחריות צריכה להישמר בידי השר ומנכ"ל המשרד, אולם מנגד ישנם קצינים בכירים במילואים שרואים את התמונה באופן אחר. "במלחמה עתידית, כשייפלו כאן אלף טילם ורקטות ביום, העורף יהפוך לחזית. אנחנו מדברים על מאות הרוגים ואלפי פצועים בתרחיש שמיוחס לשבועיים לחימה, ושר הביטחון לא יוכל להיות קשוב במאת האחוזים לצורכיו של העורף", אמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully