וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי כיל הפורשים: "זורקים אותך מהבית ונוסעים במרצדס"

31.5.2015 / 12:18

שלושה חודשי שביתה במפעלי החברה הסתיימו הבוקר עם שובם של העובדים לשגרה, אך התקופה הותירה רבים במצב קשה. "כל מה שחסכתי 20 שנה הלך לי". בכיר בכיל בירך על ההסכם: "ניישם תכניות שלא יכולנו ללא ההסכמות"

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

בתום שלושה חודשי שביתה, עובדי מפעלי ים המלח ותרכובות ברום חוזרים הבוקר (ראשון) לעבודה, לאחר שבשבוע שעבר חתמה הנהלת קבוצת כיל על הסכם עם ועדי העובדים של שני המפעלים. על אף שביעות הרצון מהחזרה לשגרה, העובדים שבים ברגשות מעורבים.

אמיל פריג'ה, עובד תרכובות ברום, אמר היום עם חזרתו לעבודה: "חוזרים לעבודה אחרי תקופה ארוכה מאוד, חבל שזה קרה. כל החיים שלי שאני עובד בברום, 46 שנה, ולא האמנתי שנגיע למצב הזה. חבל שהגענו אליו, וכולנו הפסדנו". פריג'ה סיפר כי תקופת השביתה הותירה אותו במצב קשה מבחינה כלכלית. "כל מה שחסכתי 20 שנה הלך לי בארבעת החודשים האלה, וזה חבל".

ציון לביא, שהיה בין המפוטרים בתרכובות ברום, סיפר כי קיבל מכתב פיטורים לפני ארבעה חודשים, וכעת הודיעו לו שעליו לפרוש סופית. "אני עובד כאן 33 שנה. אני בן 57, ומן הסתם הייתי רוצה להמשיך לעבוד ולהתפרנס", אמר בדמעות. "זה עצוב וכואב, אבל זה מה שהחליטו". לביא התרעם על כך שאנשים מפוטרים בזמן שבכירי החברה מרוויחים משכורות גבוהות. "אני מרגיש מתוסכל. זה כמו שההורים זורקים אותך מהבית ואז נוסעים במרצדס. תראה איזה משכורות עתק מקבלים המנכ"לים והסמנכ"לים. אף אחד לא יכול להבין איזה סכומים הם מקבלים. ופה בכלל לא סופרים אותך".

עוד על המשבר בכיל:
כך ניצחנו: מבט מבפנים למאבק של עובדי כיל
עובדי כיל חוזרים לעבוד: "ניצחנו את הטייקון מלונדון"

מסע"ת כיל תרכובות הברום וההסתדרות, מאי 2015. מגד גוזני
מסיבת עיתונאים לאחר חתימה על ההסכם/מגד גוזני

יו"ר עובדי תרכובות ברום, אבנר בן סניור, אמר הבוקר כי הוא מאוד מרוצה מההסכם שהושג. "שמח אני לא כי בסופו של דבר יש 30 עובדים שנמצאים בתקופת מבחן, שבסופה יכול להיות ש-18 מהם ילכו הביתה. לכן שמח לא הייתי מגדיר, אבל אני מאוד מרוצה מההסכם שהשגנו כי אין בעצם בו שום תקדים. זה מה שאמרנו כל הזמן, שלא ניתן שיהיה תקדים של פיטורים כי תקדים כזה יחזיר אותנו מושפלים לעבודה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

בכיר בכיל: "ההסכם טוב לשני הצדדים"

סמנכ"ל משאבי אנוש של כיל ישראל, אהוד ניצן, טוען שהשביתה הייתה יכולה להימנע אילו היו העובדים מגלים יותר נכונות לקיים משא ומתן. "שנה וחצי לפני השביתה דיברנו עם הוועדים, והייתה הידברות אינטנסיבית ומשא ומתן חודשים רבים לפני פתיחת השביתה", אמר ניצן בריאיון לאולפן וואלה!NEWS. "במקום לבוא בדברים, במקום להתפשר, הם החליטו לשבות".

לפי ניצן, הנהלת כיל הציעה לעובדים תנאים מפליגים גם לפני הוצאת מכתבי הפיטורים וניסו לקיים הידברות עם העובדים, במסגרת ניסיונות לייעל את המפעלים. עם זאת, לדבריו, כשראו שהדבר לא מועיל, ושהעובדים נטשו את הזירה המשפטית, החליטה ההנהלה לממש את זכותה לפי הסכמי העבודה.

בין היתר, במסגרת ההסכמים, התחייבה ההנהלה שלא לנהל תכנית התייעלות נוספת בשלוש השנים הקרובות. "אנחנו הגענו להסכם טוב לשני הצדדים, הכולל תכניות התייעלות רבות: ארגון מחדש ברצפת הייצור, הקמת מרכז שירותים משותפים לכל שירותי המטה – דברים שלא יכולנו לבצע לפני שהגענו להסכמות", הוסיף ניצן. "במשך השנתיים-שלוש הבאות אנחנו נבצע את כל השינויים. בשנים הבאות נעשה את כל מה שצריך, ניישם את כל הארגון מחדש ותכניות ההתייעלות יחד עם ועדי העובדים, לטובת החברות. לטובת היכולת שלנו להתחרות ברחבי העולם".

הפגנת עובדי תרכובות ברום, פברואר 2015. שי מכלוף
הפגנת עובדי תרכובות ברום במהלך השביתה/שי מכלוף

על פי ההסכם שגובש, 19 עובדים מכל מפעל יקבלו "הזדמנות נוספת" עד סוף השנה כדי להשתפר בעבודתם, על מנת למנוע את פיטוריהם. אם ההנהלה לא תהיה מרוצה מתפקודם תהיה לה הזכות לפטר אותם, אולם הוועד יחזיק בזכות וטו בנוגע לשני עובדים מכל מפעל. כמו כן, אם הפיטורים יצאו לפעול עד סוף השנה, העובדים יזכו לפיצויים מוגדלים.

סעיף נוסף נוגע לכמות העובדים שיאולצו לפרוש. לפי ההסכם, כמאה עובדים מכל מפעל יפרשו בזמן הקרוב ויזכו לפיצויים מוגדלים ולפנסיה. נושא אחר שעמד במחלוקת הוא ניוד העובדים בתוך החברה. ההנהלה דרשה שהדבר ייעשה ללא התערבות הוועד, ולבסוף הגיעו הצדדים להבנה שלפיה השינויים ייעשו בהסכמה בלבד, והדבר יתבצע רק לצורכי התייעלות, כדי למנוע פיטורים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully