וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות יוצאי אתיופיה הפגינו בת"א: נבלם ניסיון לחסום את איילון

המפגינים צעדו משדרות רוטשילד לאבן גבירול, בעודם צועקים: "לא שחור ולא לבן - הגזענות מהשטן". מארגנת ההפגנה קראה: "בואו נעשה רעש ונצעד כדי שירגישו אותנו". שוטרים סיכלו כוונה של עשרות מהם לחסום את הכביש המהיר

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: מתן חדד

מאות מבני העדה האתיופית מפגינים בשעה זו (שני) בתל אביב, במחאה שהחלה בשדרות רוטשילד והמשיכה לעבר תיאטרון הבימה וכיכר רבין, אולם בניגוד להפגנה הסוערת שהתקיימה בעיר בפעם הקודמת - אז נחסמו כבישים משעות הצהריים כאשר אלפים מרחבי הארץ הגיעו למחות - הפעם האווירה במקום מסתמנת כדלילה יותר. אחד הגורמים לכך הוא הפילוג בין מובילי שתי המחאות הקודמות וכן אי-תמיכתה בהפגנה של חברת הכנסת לשעבר, פנינה תמנו-שטה.

מאות הצועדים הרימו שלטים ושרים: "צאו מהמרפסת, הגזענות חוגגת", ו"לא שחור ולא לבן, גזענות מן השטן". המפגינים צעדו לכיכר רבין תוך הפרות סדר וחסימת רחובות באזור.

במהלך ההפגנה התכוונו עשרות מפגינים לרדת לנתיבי איילון ולחסום את הכביש, כפי שנעשה בהפגנה הקודמת. שוטרים שהיו במקום סיכלו את הפעולה בשלב מוקדם, בצומת הרחובות ויצמן-שאול המלך, והעשרות נקראו על ידי המארגנים לשוב למוקד ההפגנה.

מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015. מגד גוזני
מפגינים הערב, בתל אביב/מגד גוזני

מארגנת ההפגנה, ענבל בוגולה, צעקה למפגינים: "אומרים שיש פילוג, אומרים שאין מנהיגים - אבל כל אחד ואחד מאיתנו מפגין בא לעשות שינוי. בואו נראה לתושבי תל אביב ולשוטרים מה זה רעש, נצעד כאן לאט כדי שירגישו אותנו, כי כל אחד מאיתנו מנהיג שבא לעשות שינוי".

במסגרת היערכות המשטרה להפגנה נפרסו מאות שוטרים, ובהם שוטרי יס"מ, עשרות פרשים על סוסים וכלי רכב להתזת מים, נפרסו במוקדים שונים במרכז העיר. עיקר הכוח יתרכז בכיכר רבין, שבה הוצבו ניידות להובלת עצורים אם יהיה הצורך. "מדובר בהפגנה מתוכננת ומאושרת, בכפוף לתנאים שהציב פיקוד המחוז בדיאלוג ובהסכמה עם גורמי ההנהגה המובילים את המחאה", אמרה דוברת משטרת מחוז תל אביב, סגן-ניצב הילה חמו. "מדיניות המחוז היא לעשות כל שניתן על מנת לאפשר לבני הקהילה האתיופית ולתומכיהם לבטא באופן חופשי את עמדותיהם. השוטרים יהיו שם בשביל לאבטח ולהגן על שלום המפגינים, תושבי המקום והציבור הרחב".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015. מגד גוזני
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב, היום/מגד גוזני

במהלך שעות הצהריים ניסתה להחתים את המארגנים על הסכם, שבמסגרתו הם יקחו אחריות אם תופעל אלימות נגד השוטרים. מארגני ההפגנה סירבו והשיבו כי הם מוכנים לקחת אחריות על האנשים שלהם, אך קציני המודיעין יצטרכו לעשות את עבודתם ולאתר את גורמים אנרכיסטים שינסו לפגוע בהפגנה.

עם זאת, הדוברת הוסיפה כי לנוכח התבטאויות מצד גרמים קיצוניים הקוראים לעימותים עם שוטרים ולאלימות, השוטרים ערוכים ומצוידים לקראת ניסיון שכאלה. "נגד העוברים על החוק יינקטו פעולות אכיפה נחושות ומידיות, בדגש על מעצרים והגשת כתבי אישום בהליך מזורז", ציינה סנ"צ חמו.

מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015. מגד גוזני
הפגנת בני העדה האתיופית בתל אביב, היום/מגד גוזני

"אם המשטרה לא תירה רימונים, יהיה כאן שקט"

יאיו אברהם, אחד הפעילים הבולטים במחאה, הסביר כי המוחים לא ינקטו באלימות. "זוהי מחאה עממית לכל מי שנפגע, לא רק ליוצאי אתיופיה. היום הולכת להיות כאן הפגנה שקטה, אם המשטרה לא תירה רימוני הלם ולא תפעיל אלימות, יהיה כאן שקט. אנחנו כחברה לא יכולים לתת למקרים כאלו של אלימות כלפי יוצאי אתיופיה לעבור בשקט", אמר.

לדבריו, "מתנהגים אלינו ככה כבר 40-30 שנה, העידן הזה תם. אתם מציירים אותנו כברברים שאתם במין מבצע קומנדו אמיץ חילצתם אותנו. אנחנו אזרחים שווים במדינה הזו".

מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015. מגד גוזני
מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015/מגד גוזני

בתחילת ההפגנה פנה למוחים ואמר: "אנחנו ניקח אחריות על החיים שלנו, לא ניתן לשוטרים לגיטמציה להתנהג אלינו ככה. משרד הקליטה - אנחנו לא שייכים לכם, אנחנו חופשיים. לא ניתן לאף אחד להוריד אותנו, להתעלל בנו, אנחנו נגן על עצמנו אם נצטרך".

מפגין נוסף, מסנגו, בן 43 מחולון, הסביר כי בין היתר דורשים בני העדה כי העצורים מהההפגנות הקודמות ישוחררו, וכי שהשוטר שהכה את החייל דמאס פיקדה ייעצר. "אם אני ארים את היד על שוטר - אכנס לכלא. הוא מעל החוק?", אמר.

מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015. מגד גוזני
מפגינים בשדרות רוטשילד, היום/מגד גוזני

הלילה קיים מפקד מחוז תל אביב, ניצב בנצי סאו, הערכת מצב עם קצינים בכירים במחוז בנוגע להיערכות להפגנה. במשטרה צופים כי כמה אלפי בני אדם ישתתפו בהפגנה, וכי אף שהמשטרה התירה למפגינים למחות עד לשעה 18:00 בלבד, היא תימשך עד לשעות הלילה המאוחרות. "אנחנו נאפשר קיום מחאה, אבל לא נאפשר פגיעה ברכוש, בסדר הציבורי, בשוטרים ובאזרחים", הבהיר גורם במשטרה תל אביב.

עוד בנושא:
כך מונעת המדינה את עלייתם מאתיופיה של אחי לוחמי צה"ל
מחאת יוצאי אתיופיה הגיעה לחיפה: "לקבל אדם כאדם"
יוצא אתיופיה בכנסת: "במשרד הפנים אמרו לי: 'לך הביתה, אין ויזה'"

מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015. מגד גוזני
מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015/מגד גוזני

במקביל להפגנה בתל אביב, יקיימו נשות השוטרים והסוהרים הפגנה בשעה 18:30 בגן הוורדים בירושלים, תחת הכותרת "כולנו תומכים בשוטרים". מנכ"לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים, אביגיל שררה, אמרה כי אף שמחאת העדה האתיופית מובנת, ברגע שבו נפגעים שוטרים הדבר מוביל לדרך ללא מוצא במקום לפתרון הבעיה. "נוצר מצב אבסורדי שבו מכתימים את שומרי החוק המסכנים את חייהם לשלום הציבור", אמרה שררה.

"אני מצפה מחברי הכנסת להצטרף אלינו וביחד לחבק את כחולי המדים ולומר להם תודה", הוסיפה שררה. "המחאה מובנת, צודקת ולגיטמית. מדובר בבעיה לאומית של קליטה ואי שילוב של בני הקהילה לאורך שנים, ועל מנת שיצליחו לשנות את המצב יש לפעול מול הגורמים האחראים ומול הממשלה. נוצר מצב שבו התהפכו היוצרות והשוטרים הפכו להיות שק החבטות של החברה הישראלית. אנו רוצים לשלב כוחות עם המחאה ולחבקם, אבל לא להפוך לקורבן שבו אנחנו משלמים את המחיר".

מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015. מגד גוזני
מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015/מגד גוזני

מאז ההפגנה הגדולה לפני כשבועיים, שבמהלכה הפכה כיכר רבין לזירה אלימה אל תוך שעות הלילה, התפצלו בני העדה המפגינים לשלוש קבוצות עיקריות, כשקבוצת "דור אמיץ" בהנהגתה של ענבר בוגלה, בת 23, היא זו שתוביל את ההפגנה היום. בוגלה, שזכתה לכינוי "דפני ליף של מחאת יוצאי אתיופיה", תומכת בהמשך ההפגנות כאמצעי להפעלת מנוף לחץ על הממשלה ושאר הרשויות, בין השאר בנוגע לאלימות המשטרתית נגד יוצאי העדה.

את הקבוצה השנייה מנהיגה ח"כ לשעבר מטעם יש עתיד, פנינה תמנו-שטה. לגישתה, תשומת הלב הראויה כבר הושגה וכעת על המוחים להתקדם ולהקים צוותי משימה אשר ידעו לעמוד על דרישותיהם מהוועדה המיוחדת שהקים ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הקבוצה השלישית מורכבת מקבוצת אינטלקטואלים יוצאי אתיופיה, ששמו להם למטרה לאחד בין הניצים סביב הנהגתו של ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד). לטענתם, הוא הגורם שיכול להשפיע בצורה הטובה ביותר על קובעי המדיניות בירושלים בשל ההרכב השברירי של הקואליציה.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully