וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצא אתיופיה בכנסת: "במשרד הפנים אמרו לי: 'לך הביתה, אין ויזה'"

12.5.2015 / 12:21

במהלך דיון חירום בנושא מחאת יוצאי אתיופיה התפרצו כמה פעילים לעבר הח"כים וזעמו על הגזענות כלפיהם ועל אזלת ידה של המדינה. "אני רוצה לשחק כדורגל בלי תעודת זהות ולא למצוא את עצמי בסהרונים", אמר אחד הפעילים

צילום: עומר מירון, עריכה: מתן חדד

סערה פרצה הבוקר (שלישי) בכנסת במהלך דיון חירום מיוחד בנושא מחאת יוצאי אתיופיה. לאחר שח"כ ענת ברקו מהליכוד פנתה אל מנהיגי המחאה ואמרה להם: "אל תתנו יד לאלימות ולהתנגשויות עם המשטרה", תקפו אותה בחריפות כמה מהפעילים. ח"כ לשעבר פנינה תמנו-שטה הטיחה בה: "את מפתיעה אותי לרעה. אם אחיין שלי בא ואומר ששוטר מגיע אליו בכל פעם, מוריד לו כאפה וקורא לו כושי, אז על מה את מדברת?". פעיל נוסף צעק לעברה: "תתחילי לדבר באנחנו ולא באתם. זה א' ב'".

מלבד ח"כ ברקו נכחו בדיון, בין היתר, חברי הכנסת דב חנין מהרשימה המשותפת, יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, אברהם נגוסה מהליכוד, עאידה תומא-סלימאן ועבדאללה אבו מערוף מהרשימה המשותפת, איציק שמולי ונחמן שי מהמחנה הציוני, חיים ילין מיש עתיד ורחל עזריה מכולנו.

בטרם התעוררה הסערה בדיון, תקפו פעילי המחאה את כלל חברי הכנסת. "לא נמאס לכם לקבוע כל פעם ועדות חקירה? איך נפתור את הבעיה אם אין נוכחות מכובדת של חברי כנסת בדיון הדחוף", תקף קובי גטהון, אחד ממנהיגי מחאת יוצאי אתיופיה. "חברי הכנסת לא מתעניינים בקהילה ולא מיישמים אף דוח, ומשטרת ישראל מפעילה דה לגיטימציה נגד המפגינים". יצחק טיים, פעיל נוסף במחאה, אמר: "מדברים בממשלה על איראן, איראן, איראן, אבל יש כאן ניתוק מהשטח ועוד רגע יהיה כאן פיצוץ. אני רוצה לשחק כדורגל ביום שישי בלי ארנק ותעודת זהות ולא למצוא את עצמי בסהרונים. השטח בוער".

מחאת יוצאי אתיופיה || סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
מובילי מחאת יוצאי אתיופיה: "נתניהו צבוע, מנסה לסתום לנו את הפה"
המשטרה נערכת להפגנה; מובילי מחאת יוצאי אתיופיה: "אין כזו"
עשרות יוצאי אתיופיה הפגינו וחסמו כבישים בראשון לציון

ישיבת חירום בכנסת עם בני העדה האתיופית, מאי 2015. נועם מושקוביץ
ח"כ דב חנין עם מנהיגי המחאה, היום בכנסת/נועם מושקוביץ

פעילים נוספים המשיכו את דבריו של טיים על גזענות נגד יוצאי העדה. "אנחנו נתקלים בגזענות בכל מקום", אמר גדי אברקט. אין הצדקה לכך ש-40% מבתי הכלא של הנוער בישראל יהיו של יוצאי אתיופיה. שוטר שפוגש נער אתיופי ומכה אותו הורס את הפוטנציאל שלו. האלימות המשטרתית נגועה בכלל החברה הישראלית".

יצחק חזקיהו הדגים את הטענות על גילויי הגזענות נגד בני העדה כשסיפר על שני מקרים שקרו לו. "בזמן שהמתנתי בתור במשרד הפנים, שוטר טפח לי על הכתף. הוא אמר לי באנגלית: 'לך הביתה, אין ויזה היום'. היתקלות נוספת שלי עם המשטרה הייתה כשחזרתי הביתה ממסיבה. בעוד שאנו נוסעים נצמד אלינו רכב משטרתי בדרך נמיר בתל אביב. יוצאים משם שני אנשים ומיד נשלף אקדח. תוך עשר דקות היו שם כבר שלוש ניידות משטרה. עצרו אותם ללא שום סיבה. הוגשה תלונה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) שנסגרה מיד. מח"ש השיבו שעבירת גזענות היא לא עבירה פלילית. זוהי הסיבה שאנחנו מוחאים. יש לנו שאלות רבות לשאול את הממסד. הצעקה שלנו מבוססת על מקרים רבים של גזענות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ישיבת חירום בכנסת עם בני העדה האתיופית, מאי 2015. נועם מושקוביץ
דיון החירום, הבוקר/נועם מושקוביץ

ח"כ לשעבר תמנו-שטה טענה אף היא כי "הנושא הוזנח במשך שנים. הגזענות אינה גזירת גורל. האפליה בשלושים השנים האחרונות הובילה למראות המחאה. הדור הצעיר מאס בדרך הנימוס, שבה דבקה הקהילה האתיופית. הכנסת מכשילה קידום חוקים למיגור גזענות ואפליה. אמנם כוחם של חוקים הוא מוגבל, אך עם זאת ישנו מסר חשוב והגנה בערכאות המשפטיות".

ח"כ דב חנין, שיזם את הדיון היום בכנסת, הביע הזדהות עם טענות הפעילים. "אנחנו שומעים כאן טענות קשות על אפליה משטרתית, על הסללה לבתי ספר נפרדים, על סלקציה במועדונים, על עבודות בשכר נמוך על שכונות מגורים נפרדות ועל כך שיוצאים אתיופיה ממלאים את בתי הכלא ועלינו לשאול למה. מאחורי כל התופעות האלה עומדת מילה אחת קשה: גזענות. הגזענות היא מחלה קשה הפוגעות בציבורים רבים בחברה הישראלית ומאיימת לבסוף על כולנו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully