וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה נערכת להפגנה; מובילי מחאת יוצאי אתיופיה: "אין כזו"

בבוקר הודיעה המשטרה כי התקבל מידע על כוונה של מאות מבני העדה להפגין בתל אביב ולנהוג באלימות. בצהריים כינסו מובילי המחאה מסיבת עיתונאים ותקפו המשטרה: "הופכת אותנו ללא לגיטימיים"

צילום: יותם רונן, עריכה: קשת סידי

(ההפגנה הסוערת בכיכר רבין, בשבוע שעבר)

משטרת תל אביב הודיעה הבוקר (ראשון) כי היא קיבלה מידע על כך שמאות מבני העדה האתיופית צפויים להפגין בשעות הערב, ועל כן היא נערכת לאבטח אותה. על פי המידע שהגיע לידי המשטרה, ההפגנה צפויה להיות אלימה, כשבין היתר, צפויים חלק מהמפגינים להתעמת עם שוטרים ולהפר את הסדר הציבורי, ויש חשש שינסו לחסום כבישים, כולל נתיבי איילון. עקב כך נערכה המשטרה לפריסת מאות שוטרים ואמצעים לפיזור הפגנות.

דוברת משטרת מחוז תל אביב, סגן-ניצב הילה חמו, מסרה לאחר הערכת מצב שקיים מפקד מחוז תל אביב ניצב בני סאו: "משטרת תל אביב נערכת לאבטח את שלום המפגינים ולשמור על הסדר הציבורי ולא תאפשר אלימות והפרות סדר מצד המפגינים".

מחאת יוצאי אתיופיה - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
דרישה: לפתוח בחקירה נגד השדרן החרדי שכינה מפגינים אתיופים "בהמות"
"אתיופית מסריחה, זבל מהאשפתות": גזענות בשוק העבודה
אישומים נגד המפגינים יוצאי אתיופיה: "חוששים מאינתיפאדה"

מסיבת עיתונאים של מנהיגי העדה האתיופית בבית סוקולוב. מובילי המחאה בתמונה מימין: מולה טאררו, אורית סבהט, גנטו מנגיסטו,ענבר בוגלה, קייס אביהו, יור מועצת הכהנים,  מסגנו אפנטה. מאי 2015. ראובן קסטרו
מסיבת העיתונאים שהתקיימה בבית סוקולוב, היום/ראובן קסטרו

בצהריים כינסו מובילי מחאת יוצאי אתיופיה מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב שבתל אביב והזימו את הטענות בדבר הפגנה הצפויה להתקיים הערב. "זה חלק מהטקטיקה של המשטרה: במקום להפגין את הכאב של הציבור, המשטרה משתמשת בנו לכאורה כאילו אנחנו לא לגיטימיים ואלימים. אין הפגנה היום. אנחנו לא תומכים באלימות וכל דבר יצא בהצהרות מסודרות", אמר גדי יברקן, ממובילי המחאה.

בהמשך, פירטו מובילי המחאה את דרישותיהם מהממשלה. בין הדרישות: הקמת ועדת היגוי בכל משרד ממשלתי, שבה יקחו חלק כ-50% יוצאי אתיופיה, וועדות שיפעלו לשיפור איכות חייהם בתחומי החינוך, הדיור, הרווחה והצבא. כמו כן, דורשים מנהיגי המחאה לסגור מידית את התיקים שנפתחו למפגינים בהפגנה שנערכה בשבוע שעבר ולשחררם ממעצר. עוד הדגישוט כי הם דורשים פיקוח על התנהלות ראשי הערים ברחבי הארץ בכל הקשור לקהילה. לטענם, הם נושאים באחריות להזנחה מתמשכת של יוצאי אתיופיה לא פחות מהממשלה.

"אנחנו לא נוותר, גם אחרי הצהרת ראש הממשלה שיקים ועדת שרים דבר לא נעשה", אמרה ענבר בוגלה, ממנהיגות המאבק. "עוד לפני שלוש שנים אמר ראש הממשלה כי 'אין מקום לגזענות, זה דבר פסול' וגם אז הבטיח לעקור מן השורש את תופעת הגזענות והבטיח שהמדינה תילחם באפס סובלנות אך מאז כולם גילו רפיסות. מקבלי ההחלטות הזניחו יוצאי אתיופיה כאילו אנחנו נטע זר. ראש הממשלה הצהיר על ועדה אך עד כה לא קיבלנו דבר בכתב".

אמש: הפגנה בראשון לציון

במסגרת מחאת בני הקהילה האתיופית על האפליה ואלימות המשטרה כלפיהם, הפגינו אמש עשרות בני אדם מול תחנת משטרת ראשון לציון. המפגינים חסמו את רחוב ז'בוטינסקי, שהוא הרחוב הראשי בעיר, וכן את הכניסה לשכונת נחלת יהודה, וקראו לעבר כוחות המשטרה להפסיק את האפליה כלפי העדה.

אף שבמשטרה הודיעו כי מדובר בהפגנה לא חוקית, לא נרשמו עימותים בין השוטרים למפגינים ולא ידוע על מעצרים. מפקד מרחב שפלה, תת-ניצב יהודה בן עטר, הגיע בהמשך הלילה למקום ובהוראתו פונו המפגינים מכביש ז'בוטינסקי. הם עברו לעמוד על המדרכה מול תחנת המשטרה והכביש נפתח לתנועה. מאוחר יותר התפזרו המפגינים גם מאזור הכניסה לשכונת נחלת יהודה.

מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. דרור עינב
ההפגנה הסוערת בתל אביב, בשבוע שעבר/דרור עינב

לפני כשבוע התקיימה בתל אביב הפגנה מהסוערות שידעה העיר. 67 בני אדם, ובהם 55 שוטרים, נפצעו באורח קל ושוטר נוסף נפצע באורח בינוני, בעימותים קשים בין המפגינים לכוחות המשטרה שביקשו לפנות אותם. חלק מהמפגינים הבעירו פחים ויידו אבנים לעבר השוטרים והפרשים, תוך שהם קוראים "מדינת משטרה". הכוחות הגיבו בירי גז מדמיע, זרנוקי מים ורימוני הלם, וקיבלו הוראה לעצור את המפגינים בכוח. 43 מבין אלפי המפגינים נעצרו. הרחובות הסמוכים לכיכר, בהם גם רחוב אבן גבירול, נחסמו לתנועה במשך שעות ארוכות. למרות הניסיון להדוף את המפגינים ולסיים את המחאה, התנהלו עימותים בכיכר עד לשעה מאוחרת.

מפגן סולידריות עם מאבק קהילת יהודי אתיופיה, אונ' בן גוריון, מאי 2015. מגמה ירוקה, תמונות גולשים
מפגן תמיכה בקהילה האתיופית באוניברסיטת בן גוריון, בשבוע שעבר/תמונות גולשים, מגמה ירוקה

ביום רביעי האחרון קיימו מאות סטודנטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומאוניברסיטת תל אביב מפגן תמיכה בעדה האתיופית בישראל. בקמפוס הר הצופים בירושלים התכנסו כ-200 סטודנטים לבושי שחורים, ומספר דומה של סטודנטים התכנסו ברחבת הכניסה הראשית לאוניברסיטת תל אביב והניפו שלטים: "רוצים גם לאוניברסיטה, לא רק לצבא" ו"מח"ש, תפתחו להם תיקים". במקום הפגינו גם סטודנטים ערבים, אשר הביעו הזדהות עם המאבק.

יום לאחר מכן הסתיימה בפיצוץ פגישה שנערכה בין גורמים בכירים במשטרת ישראל לנציגי קהילת יוצאי אתיופיה במטה משטרת מחוז תל אביב. זאת, לטענת נציגי הקהילה, בשל התנהלותם של גורמי המשטרה לאורך הדיון. לדבריהם, המשטרה התעלמה מעיקרי הטענות של המוחים בדבר אלימות המופנית נגד ישראלים יוצאי אתיופיה.

(עדכון ראשון: 10:09)

לפניות לכתב אבי אשכנזי: aviash123@walla.co.il

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully