וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מונעת המדינה את עלייתם מאתיופיה של אחי לוחמי צה"ל

18.5.2015 / 8:10

שר הפנים היוצא ארדן אמנם אישר באופן חריג מתן תושבות לאחיהם של צ'אלאצ'ו מקונן ושל חברו אגאווי טספה. אלא שסחבת בירוקרטית במשרד הקליטה לא מאפשרת לאחים לקבל סל קליטה. "יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה"

טקס חלוקת צל"שים במעמד מפקד פיקוד הדרום אלוף סמי תורג'מן, 24 בפברואר 2015. דובר צה"ל
סמ"ר מקונן מקבל צל"ש על "צוק איתן" מאלוף פיקוד הדרום סמי תורג'מן, בפברואר האחרון/דובר צה"ל

צ'אלאצ'ו מקונן, לוחם בסיירת גבעתי ממוצא אתיופי, וחברו אגאווי טספה, שמשרת בחטיבת הצנחנים, קיבלו בחודש שעבר הודעה רשמית משר הפנים הקודם גלעד ארדן - שלפיה יש אישור להעלות ארצה את אחיהם, שנמצאים עדיין באתיופיה. עם זאת, שני הלוחמים, שהשתתפו במבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון ואחד מהם אף זכה לצל"ש על תפקודו, מצאו עצמו מותשים בקרב מול הבירוקרטיה הישראלית בדרך להגשמת החלום לאיחוד משפחותיהם.

עם העברת הפנייה בנוגע לאחי הלוחמים למשרד הקליטה, התקבלה תשובה שלילית בכל הנוגע למתן סלי הקליטה, משום שהפנייה נעשתה על רקע חריג והומניטרי, ומשום שהם לא הוגדרו עולים. ארדן פנה בנושא אל שרת הקליטה היוצאת, סופה לנדבר, וביקש ממנה לקדם חוק שיאפשר מתן קליטה לחריגים עבור שני האחים שבאפריקה. מכתבו לא נענה, ולא נעשו פעולות לקידום העניין. משרד הפנים הטיל את האחריות על משרד הקליטה ואילו זה תלה את האחריות בחילופי השרים.

עוד בוואלה!NEWS:
החברה הישראלית מעודדת עלייה אך גרועה בקליטה
דרוש מנהיג: האם מחאת יוצאי אתיופיה תצליח להתרומם מחדש?
כשללבנים אין חברים שחורים

סמ"ר צ'אלאצ'או מקונן. באדיבות המצולמים
"מתישים אותך בבירוקרטיה ואף אחד לא נותן תשובה". סמ"ר מקונן/באדיבות המצולמים

"זמן קצר אחרי ההצהרה של שר הפנים, הבנו כי ככל הנראה הקרב בבירוקרטיה הישראלית יהיה קרב קשה יותר מהקרבות שבהם השתתפנו במבצע 'צוק איתן'", אמר מקונן, שאחיו אדיס אלמנך נמצא באתיופיה, לוואלה!NEWS. "כשהלכתי למשרד הפנים ביקשו ממני שוב למלא טפסים, אף שכבר מילאתי. ביקשו שאוציא לאחי דרכון, שאשלם אגרות וכספים, ומהצד השני משרד הקליטה התנער ואמר כי למרות אישור השר ארדן, המשרד לא יעניק לאחי ולחברו סיוע ולא יינתנו להם סלי קליטה".

"משרד הפנים אומר לי שהוא יעלה לארץ כתייר, ורק לאחר מכן יתחילו בכל תהליכי הקליטה. אנחנו לא מוכנים לכך. אם אחי יעלה לכאן באמת, אנחנו נתחיל את כל תהליכי הקליטה מהארץ. אנחנו לא מוכנים לעשות את זה בדיעבד. אנחנו יודעים איך זה עובד בישראל. הוא צריך לעלות כעולה חדש, לקבל את כל הזכויות שלו", הוסיף. מקונן לא הסתיר את המרמור הקשה מהסיטואציה: "זה ממש מזעזע ומעצבן, מעבר לעובדה שמתישים אותך בבירוקרטיה ומפנים ואתך ממשרד למשרד - אף אחד לא נותן באמת תשובה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה"

מי שמסייע לשני החיילים אשר נלחמים למען העלאת אחיהם הוא עורך הדין אייל פלטק. "מדובר בשני חיילים מגבעתי וצנחנים, חיילים מצטיינים שבעקבות כל הפעילות שלהם בחודש אפריל האחרון שר הפנים הכריז כי אחיהם רשאים לעלות ארצה", סיפר. "מאז עבר חודש וחצי ודבר לא קורה. הם יצרו איתי קשר לפני חודש ואני נכנסתי לעניינים. דיברתי עם משרד הפנים, עם משרד הקליטה, עם היועצים המשפטיים ועם מחלקת ההגירה. אחד אומר 'כן' ואחד אומר 'לא'. יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. שלחו את צ'אלצ'או למשרד הפנים ברמת גן ולאחר מכן שלחו אותו לירושלים. בקיצור בירוקרטיה בשיאה".

פלטק אף הוא אובד עצות, הגיש מכתב אולטימטום למשרד הקליטה, שבו כתב כי אם שני האחים לא יקבלו סל קליטה מלא ולא יגיעו לארץ עד יוני כפי ששר הפנים אישר, תאורגן הפגנה ברישיון מול משרד הקליטה בירושלים, לדבריו, אליה יצטרפו רבים מבני העדה לאות סולדיריות.

"אם לא תהיה לנו ברירה, אנחנו נעשה מגבית מהרבה ארגונים ועמותות שיעזרו להם לעלות לארץ ואז אנחנו נתבע את המדינה על עוגמת נפש", אמר. "התשובה שקיבלתי מהמחלקה המשפטית של משרד הקליטה שהם יכולים לעלות לארץ בכל רגע שירצו כתיירים כמובן. זה לא ייאמן, זה מה שמעיד כי משרד הקליטה מנותק מהשטח. בשטח אף אחד לא עוזר להם, צא'צאלו וחברו שלחו את אחיהם למשרדי הסכונות היהודים בגונדר, וגם שם אף אחד לא מודע למצב, זה פשוט אבסורד".

"כאשר אנו לא פועלים כמיטב יכולתנו אנו חוטאים בהגשמת החלום הציוני"

עם טקס חילופי השרים שהתקיים אתמול, שלח עו"ד פלטק מכתב לשר הפנים הנכנס, סילבן שלום, בבקשה שייתן הוראה למשרדים שיפעלו כדי לפתור את הסחבת.

"כאשר שר הפנים מקבל החלטה כל כך משמעותית וחשובה מהיבטים רבים, על כל המערכות כולן להתיישר על פי החלטה זו, להסתכרן בינהן ולעשות הכול, אבל הכול, כדי שהעולים החדשים יגיעו לארץ ישראל באופן מידי וללא כל עיכוב נוסף ומיותר", כתב במכתבו אל השר הנכנס, והוסיף: "כאשר אנו לא פועלים כמיטב יכולתנו אנו חוטאים בהגשמת החלום הציוני ופוגעים בערכים שאותם הורישו לנו אבותינו".

"איננו מוסמכים לתת זכויות עולים למקבלי אישור כניסה מטעמים הומניטריים"

ממשרד הקליטה נמסר בתגובה: "המשרד מוסמך לתת זכויות עולים רק למי שקיבל מרשות האוכלוסין וההגירה מעמד של 'עולה' לפי חוק השבות, ולגבי הבאים מאתיופיה גם למי שקיבל מרשות האוכלוסין וההגירה אשרת כניסה בהיותו נמנה על הזכאים על פי החלטות ממשלה, כמו בני הפלשמורה.

"שר הפנים רשאי להעניק למבקש מכל מקום בעולם אישור כניסה לישראל מטעמים הומניטריים ומעמד של 'תושב קבע', אך אין בהחלטתו זו כדי להרחיב את קבוצת הזכאים לזכויות עולים. כך, לדוגמה, הורה של חייל עולה מכל ארץ שהיא, שהוא עצמו אינו זכאי שבות, ובנו משרת בצה"ל יותר מ-18 חודשים ומבקש להשתקע בישראל, עשוי לקבל מרשות האוכלוסין אישור כניסה לישראל מטעמים הומניטריים. כאלה יש רבים מאוד בישראל והם לא מקבלים ולא זכאים לקבל זכויות עולים.

"במקרים שצוינו מדובר באחים של חיילים שקיבלו משר הפנים אישור כניסה מטעמים הומניטריים בלבד ועל כן ביכולתם להגיע לישראל בכל עת שיחפצו בכך. כאמור, משרד העלייה והקליטה אינו מוסמך לתת לאנשים אלה זכויות עולים, כפי שאינו מוסמך ואינו נותן זכויות עולים לאלפי אנשים שקיבלו אישורי כניסה מטעמים הומניטריים מכל העולם ובהם הורי חיילים.

"במקרה זה, לא מדובר ב'עולים' ולכן גם לא ב'העלאתם לארץ'. כן אין כאן איזו מניעה של מקבלי אישור הכניסה האמור להגיע לישראל בהתאם לאשרה שקיבלו".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully