וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר העלייה והקליטה: "החברה הישראלית מתייחסת לאתיופים בפטרונות"

17.5.2015 / 7:45

השר החדש זאב אלקין אמר בריאיון לוואלה!NEWS כי יתייחס במלוא הרצינות למצוקת הקהילה האתיופית בארץ. "המחאה מבטאת תחושות קשות". השר דנון אמר כי לדעתו ארדן "ימצא את מקומו ליד שולחן הממשלה בקרוב"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: שניר דבוש

(הפגנת יוצאי אתיופיה בחיפה, שלישי האחרון)

שר העלייה והקליטה החדש, זאב אלקין, שוחח עם וואלה!NEWS לקראת יומו הראשון בתפקיד והתייחס לאחד האתגרים המשמעותיים שמגיעים עם התפקיד החדש - מצוקת בני העדה האתיופית, אשר יצאו בשבועות האחרונים להפגנות מחאה המוניות ברחבי הארץ. "הגישה של החברה הישראלית כלפי העולים בכלל וכלפי יוצאי אתיופיה בפרט היא פטרונית", הודה אלקין. "המחאה בהחלט מבטאת מצוקה ותחושות קשות בחלקים של הקהילה הזו. חייבים להתייחס לזה ברצינות".

אלקין הדגיש כי קבע ישיבת עבודה ראשונה בנושא מצוקות הקהילה, שתתקיים היום מחר, והבוקר (ראשון) הוא יישא את נאום הבכורה שלו כשר בטקס הממלכתי לזכר העולים מאתיופיה שנספו בדרכם לארץ. "הדבר הראשון שאני עושה כשר זה הטקס", אמר אלקין. "יש בטקס הזה משמעות מאוד עמוקה".

לטענתו, השיח במדינת ישראל בנוגע לעליית יהודי אתיופיה צריך להשתנות. "אנחנו כל הזמן מדברם על 'העלאת יהודי אתיופיה', אבל זה לא שהעלנו אותם, הם עלו. נכון שעזרו להם לעלות, אבל זה תהליך של האנשים עצמם. הם עזבו את בתיהם ורבים מהם מתו בדרך. זו מסירות נפש. כשנתייחס אליהם כשווים בין שווים ללא פטרונות, הכול ייראה אחרת. זה נכון לגבי האתיופים, לגבי הרוסים, וזה היה נכון גם לגבי העלייה של בני עדות המזרח בתקופת מפא"י".

עוד בוואלה חדשות:
במחאה על נהלי הבגרויות החדשים: הורים ישביתו הלימודים
"מפגן כוח שלא הכרנו": בדרום נערכים להפגנת הזדהות עם עובדי כיל
נסראללה מול המצלמות: "השמועות על מצבי הבריאותי אינן נכונות"

ח"כ זאב אלקין, יושב ראש  הוועדה המסדרת של הכנסת, מאי 2015. טלי מאייר
"יש לשנות את השיח בנוגע לעליית יהודי אתיופיה". אלקין/טלי מאייר

אלקין התייחס גם לאירועים האלימים שליוו את הפגנות המחאה ואמר: "כמובן שההיבט של האלימות היה מיותר לגמרי, אבל זה משקף מצוקה אמיתית וזה דורש התייחסות מאוד רצינית גם מהחברה וגם ממשרד הקליטה. רובם אמנם נולדו פה, אבל עדיין יש לנו חלק חשוב בכל התהליך של קליטת הקהילה הזו".

כנשאל אם הוא מרוצה מהתיק שקיבל, ענה שר העלייה והקליטה: "הסיכום שנוצר מאפשר לי מצד אחד להשקיע בתחום שאני מבין בו, בהיותי פעיל עלייה בעבר, גם לפני שעליתי וגם בארץ. אני מכיר את המשרד, וגם כמה מעובדיו, ואפילו הייתי מלגאי של המשרד לפני עשרים שנה. זו סגירת מעגל בהרבה מובנים. מצד שני, היה לי חשוב לא להתנתק מהתחום המדיני ביטחוני. בקדנציה החולפת הייתי מצוי בליבת העיסוק המדיני ביטחוני, ולכן אני שמח שאהיה מופקד גם על המשרד לעניינים אסטרטגיים וחבר בקבינט. אני מרוצה מהחיבור הזה".

ארדן יעזוב את משרד הפנים; "מקומו סביב שולחן הממשלה"

נוסף על כניסתו של אלקין לתפקיד, יתקיימו היום שורה של טקסי חילופים במשרדי הממשלה השונים בין השרים הנכנסים ובין אלה שסיימו את תפקידם. הטקס המסקרן מכולם יתקיים במשרד הפנים, כאשר השר היוצא, גלעד ארדן, יפנה את מקומו לטובת סילבן שלום, ויכהן כח"כ מן המניין לאחר שדחה את התיק לביטחון פנים. בין ארדן לנתניהו שורר נתק, והשניים לא דיברו מאז יום רביעי האחרון. בינתיים מאותת ארדן שהוא רציני בכוונותיו שלא להצטרף לממשלה, ואף פנה ליו"ר הקואליציה הנכנס, צחי הנגבי, וביקש ממנו להשתבץ בוועדות הכנסת.

לדברי אלקין, "גלעד הוא אחד מבכירי הליכוד ומקומו בתפקיד בכיר סביב שולחן הממשלה. אני מקווה שזה יקרה וחבל לי שזה לא כך". כשנשאל אם אינו סבור שנתניהו היה צריך למנות את ארדן לשר החוץ, השיב אלקין: "עוד כמה שרים ביקשו את התפקיד, וזכותו של ראש הממשלה להחזיק אצלו את תיק החוץ כדי לשמור אותו לשותפות עתידיות בקואליציה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מקומו של ארדן בממשלה". דני דנון בהשבעת הממשלה, חמישי האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם שר המדע, דני דנון, העריך כי ארדן יצטרף בסופו של דבר לממשלה. בשיחה עם וואלה!NEWS אמר דנון: "ארדן הוא שר מוערך מאוד, מקומו בממשלה, ואני מאמין שבקרוב מאוד הוא ימצא את מקומו ליד שולחן הממשלה". באשר להתנהלותו של ראש הממשלה מול ארדן אמר דנון: "אני מאמין שברגע שגלעד ייכנס לממשלה, זה יישכח. אנחנו חיים בעולם פוליטי, בסופו של דבר יש שילוב של צעירים וותיקים בממשלה החדשה". דנון שיבח את נתניהו ואמר: "יש צעירים ויש ותיקים, אבל במערכת פוליטית אין הרבה מנהיגים. היו לליכוד ארבעה מנהיגים מקום המדינה. מעצם העובדה שנתניהו נבחר ב-'93 ולמעט הפסקה הוא נשאר בתפקיד, ברור שיהיו כעסים. האלטרנטיבה היא בעבודה, שם הם מתחלפים מדי שנתיים".

"האופוזיציה מעבירה ביקורת בלי שר לפעילות הממשלה"

באשר לשאלה כיצד תצליח הקואליציה לתפקד עם 61 חברים בלבד, אמר השר דנון: "היו ממשלות בעבר שתפקדו עם מספרים דומים, זה אפשרי, זה לא אידיאלי, אבל בהחלט אפשר לתפקד ולקבל החלטות. צריך לזכור שהאופוזיציה לא הומוגנית וראינו את זה השבוע. התהליך היה ארוך, אבל יבחנו אותנו לפי התוצאה".

"זה לא שלא נוכל להעביר דברים, אבל זה ידרוש הרבה יותר מאמץ", הודה דנון והוסיף: "אין ספק שהדרכונים יעלו אבק בתקופה הקרובה, וזה ידרוש התגייסות מלאה - מראש הממשלה ועד אחרון חברי הכנסת".

דנון הגיב גם למתקפה של המחנה הציוני על הממשלה החדשה, ואמר כי "התפקיד של האופוזיציה הוא לבקר את המדיניות והפעילות של הממשלה, אבל ראינו שבוז'י וחבריו אפילו לא נותנים לנו לפעול לפני שהם תוקפים. הייתי מצפה מהם לכבד את התוצאות, לתת לממשלה לפעול, ואז להשמיע ביקורת. מסתמן שהם מעבירים ביקורת בלי קשר לפעילות הממשלה".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully