וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה ה-34 יוצאת לדרך: "חייבים להשאיר את המחלוקות בחוץ"

15.5.2015 / 1:32

ברוב של 61 מול 59 מתנגדים אישרה הכנסת את הרכב הממשלה החדשה של בנימין נתניהו. ההשבעה החגיגית הפכה לזירת עימות בין האופוזיציה לראש הממשלה, שהבטיח "לחתור לשלום ולהרחיב את הקואליציה". הלילה נערכה ישיבת הממשלה הראשונה

צילום: מערוץ הכנסת, לע"מ, עריכה: טל רזניק
"נפעל לשיפור רווחת החיים, בדגש על הורדת יוקר המחייה ויוקר מחירי הדיור בפרט, נפעל להמשך צמצום הפערים בחברה הישראלית, נמשיך לחבר את הנגב והגליל למרכז ונחזק את התעסוקה שם ובכל הארץ"

עכשיו זה רשמי: מליאת הכנסת אישרה אמש (חמישי) ברוב של 61 מול 59 מתנגדים את הממשלה ה-34 של מדינת ישראל, ממשלתו הרביעית של בנימין נתניהו. הישיבה המיוחדת של הכנסת, שהייתה אמורה להיות גם חגיגית, הפכה לזירת עימות בין האופוזיציה לבין הקואליציה. עם פתיחת נאומו של נתניהו קראו חברי כנסת ערביים קריאות ביניים נגדו, והזכירו את דבריו ביום הבחירות בנוגע למגזר הערבי. שלושה חברי כנסת ערביים הוצאו, ובהמשך יצאו מבחירה כל חברי הרשימה המשותפת.

אולם הצרות של נתניהו בטרם אושרה ממשלתו החדשה לא הסתיימו בספסלי האופוזיציה. גם בתוך מפלגתו היו לו קשיים רבים בחלוקת התיקים - מה שהביא לכך שגלעד ארדן, מי שסיים ראשון בפריימריז של הליכוד, נשאר מבחירה מחוץ לממשלה. נתניהו קרא לו לשקול את החלטתו, שלא לקבל את הצעתו לתפקיד בממשלה. ברגע האחרון הוכרע שסילבן שלום יהיה סגן ראש הממשלה ושר הפנים, ושבני בגין יהיה שר ללא תיק. בישיבה השתתף נשיא המדינה ראובן ריבלין ובני משפחות השרים המיועדים.

ח"כ צחי הנגבי, שנתניהו הכריז עליו בישיבה כיו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת חוץ וביטחון הודיע במפתיע כי הוא לא הסכים לתפקידים שראש הממשלה העניק לו, וציין כי ההודעה לא נמסרה על דעתו. "זה לא משקף את השיח בינינו, והשיח הזה יימשך", הוסיף הנגבי, שהצטרף למליאה באיחור. ח"כ שלום נעדר מהדיון כולו מסיבה לא ברורה.

בתום ההשבעה התכנסה הממשלה החדשה לישיבה ראשונה במשרד ראש הממשלה. בפתח הישיבה אמר נתניהו: "למרות כל התלאות שהיינו צריכים לעבור כדי להגיע לרגע הזה, אני עדיין נרגש מהמעמד ואני בטוח שגם אתם. מהרגע הזה אנחנו חייבים לשים את המחלוקות מחוץ לחדר לזה ולהתרכז בעשיית טוב למען אזרחי ישראל - כל אזרחי ישראל". לדבריו, "נפעל בנחישות, באחריות ובתקיפות מול הניסיונות לאתגר את גבולותינו ואת ביטחוננו גם מקרוב וגם מרחוק".

נתניהו הוסיף: "אנחנו נמשיך במאמץ לקדם הסדר מדיני תוך עמידה על האינטרסים החיוניים לביטחונם של אזרחי ישראל. במקביל ואולי בסיוע לזה, אנחנו ננסה לממש את ההזדמנויות של התפתחויות אזוריות וצירי פעולה חדשים במדינות המתונות והאחראיות שמסביבנו". הוא התייחס גם לסוגיית יוקר המחייה, ואמר: "נפעל לשיפור רווחת החיים, בדגש על הורדת יוקר המחייה ויוקר מחירי הדיור בפרט, נפעל להמשך צמצום הפערים בחברה הישראלית, נמשיך לחבר את הנגב והגליל למרכז ונחזק את התעסוקה שם ובכל הארץ".

"אנחנו קשובים לזעקה שעולה מאחינו העולים מאתיופיה ובני משפחותיהם ואנחנו נקים ועדת שרים מיוחדת לטיפול מתמיד בבעיה הזאת בשבוע הבא, בראשותי", הבהיר. "אנחנו מחויבים לפעול לטובת כלל אזרחי ישראל ואנחנו נעשה את כל מה שאפשר כדי להצדיק את האמון שהעם נתן בנו. עכשיו פשוט הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולעשות את העבודה".

עוד בנושא ממשלת נתניהו הרביעית
בעולם לא יאהבו את מינויה של ציפי חוטובלי למשרד החוץ
בש"ס לא מתרגשים מחוות הדעת על דרעי: "הציבור קובע"
לא סובל דיחוי: המשימות הראשונות על שולחן הממשלה

בנימין נתניהו בהשבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"נשמור על הביטחון, נחתור לשלום". נתניהו בהשבעת הממשלה, אמש/נועם מושקוביץ
"מאז הבחירות אירע תהליך של עיוות רצון הבוחר"

"אנחנו נשמור על הביטחון, נחתור לשלום, נפתח את הכלכלה ונצמצם את הפערים בחברה. נעשה את כל זה לטובת כל אזרחי ישראל", אמר נתניהו במהלך נאומו במליאה, וזכה לקריאות חריפות מקרב חברי האופוזיציה. עם זאת, נתניהו הבהיר בדבריו כי "התוצאות של הבחירות היו חדות מאוד. הליכוד קיבל 30 מנדטים, המחנה הלאומי קיבל 67 מנדטים וזה היה מובהק, ברור וחד משמעי".

על הסחבת בתהליך כינון הממשלה ובחירת השרים אמר נתניהו כי עם סיום הבחירות התחיל "תהליך של עיוות רצון הבוחר, שהתאפשר בגלל שיטת הממשל". לדבריו, המצב עודד דרישות מופרזות כלפיו. "כל אחד מבין שבמצב הזה כל שנתיים בממוצע ישראל מחליפה ממשלה. השיטה הזו חייבת להיות מוחלפת".

הוא הבהיר כי עדיין על הפרק ממשלת אחדות בשיתוף המחנה הציוני. "אני משאיר את הדלת פתוחה להרחבת הממשלה משני טעמים. הראשון - כי אני חושב שהמדינה זקוקה לזה, והשני הוא משום שהדרך הזו היא היחידה לעשות את התיקון ולשנות את השיטה, שמחזקת את המפלגות הגדולות ואת ראש הממשלה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, 14.05.2015. נועם מושקוביץ
כחלון ובנט/נועם מושקוביץ

אולם ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני דאג להבהיר לנתניהו כי אותה דלת שהזכיר, היא סגורה מבחינתו. בנאום תקיף שנשא במליאת הכנסת אמר הרצוג כי "הקרקס של נתניהו הוא ממשלת חטוף כפי יכולתך, ממשלה שהוקמה ברגע האחרון ממש, כמעט בחצות הליל, ועל חודו של קול".

הוא המשיך והאשים את נתניהו כי הממשלה הוקמה "בכל מחיר ולמטרה אחת ויחידה: כדי שאתה – תמשיך ותשרוד בכיסא ראש הממשלה". לטענת הרצוג, הממשלה החדשה היא "ללא חזון, קווי יסוד, תכנית עבודה, דרך ומצפן". עוד אמר הרצוג כי "דרכי היא לא דרכך. דרכנו היא לא דרכך".

השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, 14.05.2015. נועם מושקוביץ
"דרכי היא לא דרכך. דרכנו היא לא דרכך". הרצוג במליאה, אמש/נועם מושקוביץ

"בשעה טובה ומוצלחת הממשלה ה-34 עומדת לצאת לדרך", אמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. "אני מברך את הממשלה הנבחרת ואת העומד בראשה. הצלחתה של הממשלה היא הצלחת העם, ואני מקווה שכל היושבים שותפים לתקווה שהממשלה תעשה את המיטב. אני משוכנע שתהיה זו ממשלה שקיפה למען כל האזרחים, ללא הבדל: ממשלה של אלו שתמכו במפלגות הקואליציה וגם של אלה שלא. זו ממשלת ישראל כולה, וכולנו מאחלים לה דרך צלחה".

בהמשך דבריו מתח אדלשטיין ביקורת על המצב שהביא לכך שהממשלה הורכבה בקושי רב. "כל אזרח חש היטב שהדרך עד הלום הייתה מפרכת, בלי להיכנס לסיבות. תחושת האזרח היא שמשהו כאן לא עובד, ששיטת הרכבת הממשלה אינה ראויה. בנסיבות שנוצרו, גם באולם הזה וגם בחלק הקואליציוני - אני מתקשה לראות שמחה. יש הקלה אבל אם יורשה לי לומר שיש גם תחושה חמוצה. צריך להפוך את מלאכת ההרכבה למייגעת פחות".

השרים וסגני השרים בממשלה

בממשלה ה-34 יחזיק ראש הממשלה גם בתפקיד שר החוץ וסגניתו תהיה ציפי חוטובלי. משה יעלון ימשיך לכהן כשר הביטחון, כמו ישראל כץ, שיישאר במשרד התחבורה. הוא יהיה גם שר המודיעין. שר האוצר יהיה משה כחלון. על משרד החינוך יהיה ממונה נפתלי בנט וחברת מפלגתו איילת שקד תהיה שרת המשפטים. כמו כן, יו"ר ש"ס אריה דרעי יהיה שר הכלכלה וכן שר הנגב והגליל.

בתפקיד סגן שר הבריאות, שלמעשה יהיה השר בפועל, יכהן יעקב ליצמן מיהדות התורה. שר הבינוי יהיה יואב גלנט ועמיתו למפלגה אבי גבאי יהיה השר להגנת הסביבה. במשרד החקלאות יישב אורי אריאל מהבית היהודי. יובל שטייניץ יעמוד בראש משרד האנרגיה והתשתיות ושותפתו לליכוד מירי רגב תקבל את תיק התרבות והספורט. חיים כץ, אף הוא מהליכוד, יהיה שר הרווחה.

דני דנון, גם הוא חבר מפלגת השלטון, יהיה שר המדע, הטכנולוגיה והחלל. עמיתו יריב לוין יהיה השר לביטחון הפנים וכן שר התיירות. עוד תפקידים: גילה גמליאל תקבל את המשרד לשוויון מגדרי, שוויון המיעוטים וקידום הצעירים והאזרחים הוותיקים בישראל, ודוד אזולאי מש"ס יהיה שר הדתות. אופיר אקוניס יהיה שר ללא תיק. יצחק כהן מש"ס יהיה סגן שר האוצר, סגן שר הנגב והגליל וסגן שר במשרד הכלכלה ואיוב קרא יהיה סגן שר לפיתוח אזורי.

(עדכון ראשון: 23:10)

השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, 14.05.2015. נועם מושקוביץ
היו גם חיוכים/נועם מושקוביץ
ג'מאל זחאלקה מורחק מהכנסת, השבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. אוליבייה פיטוסי, פול צלמים
הוצאת ח"כ זחאלקה/פול צלמים, אוליבייה פיטוסי
השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, 14.05.2015. נועם מושקוביץ
השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, 14.05.2015/נועם מושקוביץ
השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, 14.05.2015. נועם מושקוביץ
השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, 14.05.2015/נועם מושקוביץ
השבעת הממשלה ה-34, שרה נתניהו בכנסת הכנסת, מאי 2015. דוברות הכנסת,
אשת ראש הממשלה ביציע/דוברות הכנסת
השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, 14.05.2015. אוליבייה פיטוסי, פול צלמים
השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, 14.05.2015/פול צלמים, אוליבייה פיטוסי
נשיא המדינה ורעייתו, השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, מאי 2015. דוברות בית הנשיא,
הנשיא ריבלין ורעייתו נחמה/דוברות בית הנשיא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully