וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: סעיף בהסכם הקואליציוני עם הבית היהודי בעייתי

14.5.2015 / 22:50

יהודה וינשטיין אמר בתשובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ כי הסעיף המאשר את המשך מימון החטיבה להתיישבות, כפי שנקבע בין הליכוד לבית היהודי, אינו ניתן ליישום. זאת בהתבסס על חוות דעת שהוגשה כבר לפני שלושה חודשים

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין  בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אמר היום (חמישי) בתשובה לבג"ץ כי קיימת בעיה עם אחד הסעיפים הנוגעים לחטיבה להתיישבות שנקבעו בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לבית היהודי. זאת בתגובה לעתירה שהגישה יו"ר מרצ זהבה גלאון. הסעיף הבעייתי נוגע להמשך תקצוב החטיבה, על אף שכבר לפני שלושה חודשים הורה היועץ המשפטי על הפסקת מימון הגוף השייך להסתדרות הציונית. עם זאת, הוא טען כי הסעיף השני בהסכם הנוגע לחטיבה לא סותר את חוות הדעת הקיימת בנושא.

לפי ההסכם הקואליציוני, בסיס התקציב של החטיבה לשנים 2014-2013 יישמר גם בשנים 2016-2015 ואף יוספו לו 50 מיליון שקלים בשנים אלו. עם זאת, כאמור, לפי חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי דינה זילבר, שהוגשה למזכיר הממשלה בחודש פברואר, לא ניתן יהיה ליישם את הסעיף במתכונתו הנוכחית משום שהימצאות סמכויות הנוגעות לתחום ליבה שלטוני מובהק – ההתיישבות, בידי החטיבה, יוצרת כשל משמעותי ביכולת המשילות של הממשלה. זאת, מפני שנפגעת יכולתה האפקטיבית של הממשלה לקבוע בעצמה את מדיניותה ואת סדרי העדיפות בתחום ההתיישבות, המשפיע על מגוון תחומים נוספים במרחב הכפרי ובהם פיתוח התעשייה, החקלאות, התשתיות, איכות הסביבה, החינוך, התיירות ועוד.

לקריאה נוספת על הקמת ממשלת נתניהו הרביעית
בעולם לא יאהבו את מינויה של ציפי חוטובלי למשרד החוץ
בש"ס לא מתרגשים מחוות הדעת על דרעי: "הציבור קובע"

בתגובה המקדמית נכתב כי "בהתאם להלכה הפסוקה, התערבותו של בית משפט נכבד זה בהסכמים פוליטיים, כדוגמת ההסכם העומד במרכזה של העתירה דנן, היא נדירה ביותר ושמורה למקרים חריגים וקיצוניים ביותר. עם זאת, הנחיות היועץ המשפטי משקפות את הדין הקיים ומחייבות את הממשלה ורשויותיה".

החטיבה להתיישבות הוקמה בשנת 1971 והיא אחד הגופים המרכזיים העוסקים בקידום ובטיפול בנושאים הקשורים בהתיישבות ובמרחב הכפרי. ההסתדרות הציונית קיבלה על עצמה לקדם את פיתוח ההתיישבות באזורי יהודה, שומרון, עזה, בקעת הירדן והגולן, כאשר כל תקציבה לשם כך מקורו בתקציב המדינה. עד לשנת 1992 פעלה החטיבה להתיישבות כחלק בלתי נפרד מהמחלקה להתיישבות של הסוכנות היהודית, ועד לשנת 2000 לא עוגנה ההתקשרות בין ממשלת ישראל לחטיבה להתיישבות בהסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully