וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הילד אובחן ב-ADHD? אולי זה בגלל שהוא הכי קטן בשכבה

14.5.2015 / 0:03

מחקר חדש של קופת חולים כללית מצא כי הילדים הצעירים בשנתון אובחנו כלוקים בהפרעת קשב וריכוז בשיעור גבוה ב-20% מזה של חבריהם - ייתכן שבשל אבחנה שגויה. "צריך לתת יותר תשומת לב לילדים האלה ולברר מה האתגרים שלהם"

ילד משועמם משחק עם עיפרון. ShutterStock
ילד משועמם משחק עם עיפרון/ShutterStock

אם אובחנתם בילדותכם כלוקים בהפרעת קשב וריכוז, אולי זה בגלל שהייתם הילדים הצעירים בשכבה. מחקר חדש של קופת חולים כללית, בשיתוף גורמים בינלאומיים, מצא כי הילדים הצעירים בשנתון אובחנו כלוקים ב-ADHD בשיעור גבוה ב-20% מחבריהם בשכבה. עם זאת, החוקרים מעלים את הסברה כי ייתכן שהאבחנה שגויה ונובעת מחוסר בשלות, ולא מ-ADHD.

המחקר בדק את נתוניהם של יותר מ-400 אלף ילדים המבוטחים בקופת חולים כללית, בגילאי שש עד 11. החוקרים, בראשותו של ד"ר משה חושן, ראש תחום ביו-סטטיסטיקה במכון כללית למחקר, חילקו את הנבדקים לשלוש קבוצות: ילידי תחילת השנתון, ילדי אמצע השנתון והילדים הצעירים ביותר. תוצאות המחקר הראו כי שיעור הצעירים שאובחנו היה, כאמור, גבוה בצורה מובהקת מהבוגרים.

עוד בנושא בריאות בוואלה! NEWS:
הוריה של לינוי תובעים: זיהום האוויר בחיפה גרם לסרטן שלה
דוח המבקר: אין מיטות, אין כוח אדם - וזרים מקבלים עדיפות
עובד במקדונלדס בגבעתיים לקה בשחפת; "אין חשש לציבור"

"הנתון המעניין במחקר היה שהפערים הללו בין הצעירים לבוגרים בולטים במיוחד בתחילת שנת הלימודים, אז גם נעשים רוב המבחנים והאבחונים להפרעות קשב וריכוז", ציין פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר.

"מוקדם עדיין לקבוע מה הסיבות לפער", הוסיף, "אבל ברור שהעלאת המודעות היא חשובה. צריך לתת יותר תשומת לב לילדים האלה ולברר מה האתגרים ומה הקשיים שלהם".

המחקר זכה אתמול לפרס המחקר המצטיין בכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות. תחום הפרעות הקשב והריכוז זוכה להתעניינות בעולם, בשל העובדה כי שיעור אבחון ילדים בהפרעות אלה גדל עם השנים. רבים מהם נוטלים תרופות, שלהן תופעות לוואי, לעיתים חריפות.

כותבי המחקר מציינים יש להמשיך ולבחון האפשרות שהשיעור המוגבר של אבחון ילדים צעירים בשנתון נובע גם מקשיי הסתגלות, וכתוצאה מכך קיימת הפנייה לאבחון בשיעורים גבוהים. עוד הם ממליצים כי בטרם הפניית ילדים צעירים לפסיכיאטרים לאבחון ADHD ולטיפול תרופתי, על רופאי הילדים לשקול הפניה חלופית ליועצים חינוכיים ולפסיכולוגים.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully