וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיטת פישר": הכירו את החשודים המרכזיים בפרשת השוחד

עורך הדין שכונה "נסיך האופל", הפרקליטה הבכירה שהצטרפה למשרדו ו"אחד הקצינים המשפיעים ביותר בלהב 433" נחקרים במח"ש באחת מפרשות השוחד הדרמטיות של השנים האחרונות. מי הם רונאל פישר, רות דוד וערן מלכה?

צילום: עומר מירון, עריכה: שניר דבוש

הפריצה למכשיר הטלפון הנייד של עורך הדין רונאל פישר על ידי חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) פתחה פרק נוסף בפרשת השוחד שבמרכזה הוא עומד. מלבדו, החשודים המרכזיים בפרשה הם פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד ובכיר להב 433 ערן מלכה. כיצד הם הגיעו לתפקידים הבכירים ומה חלקם לכאורה בפרשת פישר?

עוד בוואלה חדשות:
"פישר אמר: 'תן לרות דוד 20 אלף דולר ונסגור את העניין"
הדילמה של מח"ש: להאריך את מעצר הפרקליטה או לעכב את החקירה?
פרשת פישר: בדיקת התיקים של דוד תקועה בשל עיצומי הפרקליטים

עורך דין עם "קסם שאי אפשר לעמוד בפניו"

"הוא היה אלוף בלסגור הסדרים טובים, ובדיוק על זה כולם מדברים עכשיו"

בחודש יולי האחרון, הגיע עורך הדין רונאל פישר לבית המשפט העליון כעורך דינו של משה בן איבגי, רוצח נהג המונית דרק רוט, שהוסגר מארגנטינה. זה היה זמן לא רב לאחר שנעצר על ידי המחלקה לחקירות שוטרים בעקבות תיעוד שלו מקבל מידיו של יו"ר ועד העובדים לשעבר בנמל אשדוד אלון חסן תיק שחור מלא במזומנים שיועדו על פי החשד להעברה לשוטרים. כבר אז, היה ברור שהוא השתנה לאחר המעצר. פישר החדש היה פחות חד, פחות בטוח בעצמו, כמעט צל של עורך הדין הכריזמטי שהיה, למרות שניסה לשדר עסקים כרגיל.

סנגור צמרת כינה אותו השבוע "נסיך האופל". לדבריו, "לאיש יש קסם שאי אפשר לעמוד בפניו. בניגוד למה שחושבים, הוא לא היה אלוף הליטיגציה, לא היה טוען הרבה בבית המשפט. הוא היה אלוף בלסגור הסדרים טובים, ובדיוק על זה כולם מדברים עכשיו". בימים האחרונים נשמעים יותר ויותר קולות שמדברים על "שיטת פישר".

סגן-ניצב בדימוס בועז גוטמן, בכיר לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה סיפר כי פישר, כשהיה עיתונאי של "מעריב", הגיע לביתו, במהלך חקירת פרשת עופר נמרודי ביחידה האחות, יאחב"ל. "זה היה במחצית הראשונה של שנות ה-90", שחזר. "מתקשר אלי מיסטר איקס, המדובב הידוע של המשטרה, ואומר 'אני בא אליך עם רונאל'. הם שניהם מגיעים אלי לסלון ורונאל מתחיל לשאול אותי לדעתי על הפרשה וחוק האזנות סתר באופן כללי, רצה שאתן לו הסבר".

זאב רוזנשטיין בדיון בבית המשפט בנצרת, ינואר 2011. משה אסרף, ג'יליס
"סימני שאלה רבים עולים בכל הנוגע להסכמי העדות שהובילו להסגרתו". זאב רוזנשטיין/ג'יליס, משה אסרף

"אני ידעתי שהוא עיתונאי ופרילנסר של נמרודי, אבל מה פתאום הוא בא אלי? אני בכלל לא בחקירה!", טען. בעקבות זאת, גוטמן כתב מזכר לראש אגף חקירות ופישר נחקר באזהרה בחשד לשיבוש הליכי חקירה, אולם התיק נסגר לבסוף. את כישוריו כעיתונאי מוצלח לקח פישר לעולם המשפט. אחד מתיקיו הראשונים היה הליך ההסגרה לארצות הברית שנוהל נגד זאב רוזנשטיין. פישר ייצג אז את עדי המדינה, ופרקליטת המחוז, שהייתה חתומה גם היא על הסכם עדי המדינה, הייתה רות דוד.

עד המדינה ברוך דדוש היה עבריין מנוסה מהקליקה של רוזנשטיין. הקודים של העולם העברייני מוכרים: לא סומכים על אף אחד, לא מאמינים לאף עורך דין שיעשה לך הסכם עד מדינה, לא פותחים את הפה. אלא שאז הגיע עו"ד פישר, צעיר חסר ניסיון ושינה את התמונה. עד היום, גורמים רבים מאמינים שלא הכול בוצע כשורה בסיפור ההסגרה של רוזנשטיין.

הסיכוי שעורך דין צעיר וחסר נסיון יצליח תוך זמן כה קצר לחדור עמוק כל כך למערכת העבריינית ולשכנע עבריין "להתהפך" הוא כמעט קלוש. עורכי הדין של רוזנשטיין ביקרו בזמן ההוא את דדוש, דיברו אתו - ואז מצאו את עצמם בחקירה באזהרה, כי לא ידעו ש"הלקוח" עבר צד.

האם היה לרות דוד יד במינוי הפרקליט הצעיר? מה הביא את דדוש להאמין באדם פלוני? השאלות אינן מסתיימות כאן - גורמים שמכירים את התיק טוענים כי את שכר הטרחה שלו, שהיה גבוה במיוחד, קיבל פישר מהמדינה, וגם לאחר סיום ההליך נסע עם קצין משטרה בכיר לבקר את העד, שבזהותו החדשה כבר השתקע בחו"ל.

עורך דינו של רוזנשטיין, מיקי חובה, הגיב על הדברים: "חלילה לנו בעת זו, וטרם הוכחה אשמה כלשהי, למהר ולהסיק מסקנות או קביעות. יחד עם זאת, ולאור הפרסומים האחרונים, סימני שאלה רבים עולים בכל הנוגע להסכמי העדות שהובילו להסגרתו של מרשי, זאב רוזנשטיין, ולפתיחת ההליכים נגדו ב-2004 בארצות הברית. כולנו תקווה שכל אשר נעשה, נעשה תחת מעטפת נורמטיבית וחוקיות ברורה".

"היה ידוע שבמשפטים שלה היא שומרת על המשטרה"

במשרד המשפטים הגדירו את מעצרה של פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד כ"רעידת אדמה, זעזוע, יום הכיפורים של הפרקליטות". היא חשודה שפעלה יחד עם עורך הדין רונאל ופישר ורב-פקד ערן מלכה מלהב 433 על מנת לקבל שוחד בתיקים שבהם ייצגה יחד עם פרקליט הצמרת. החשודה בעבירות של תיווך לשוחד ושיבוש הליכי משפט הייתה עד לא מזמן בכירה במשרד המשפטים, שעל פיה יישק דבר בפרקליטות הגדולה והעסוקה ביותר בארץ.

"הפרקליטות נתפסת כגוף הכי נקי, לא כמו המשטרה וגופים אחרים", אמר פרקליט ותיק. "תמיד מתגאים שאצלנו אין סירחון. זה כתם שיהיה קשה מאוד למחות". דוד פרשה מתפקידה בפרקליטות והצטרפה למשרדו של רונאל פישר, בצעד שעודד תמיהה בקרב בכירי משרד המשפטים שתהו מדוע לאחר שכיהנה בתפקיד כה בכיר, בחרה לעבור למשרד של פישר ולא לאחד מעשרת משרדי עריכת הדין המובילים.

עו"ד רות דוד כשנה לאחר פרישתה מפרקליטות מחוז תל אביב, במשרד הפרטי שהקימה, ינואר 2012. אייל טואג, הארץ
"ראיתי שהיא מחוברת למשטרה, אבל זה לא היה בולט כל כך". רות דוד/הארץ, אייל טואג
"הפרקליטות נתפסת כגוף הכי נקי, לא כמו המשטרה וגופים אחרים. זה כתם שיהיה קשה מאוד למחות"

על פי החשד, משנודע כי מח"ש הצליחו לפרוץ את האיייפון של פישר, בעקבות פקס שנשלח "בטעות" או כחלק מתרגיל חקירה, דוד נפגשה עם עדת המדינה ופישר ואף הציע לעדה לטוס לחו"ל. זו גם הסיבה שבגינה הוחזקה במעצר עד כה. כמו כן, היא חשודה בקבלת שוחד ובשיבוש חקירות רגישות, בעיקר בכל הנוגע לחקירה בפרשת "ב. יאיר". ההחלטה לעצור את דוד התקבלה על דעת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. קשה להאמין שמעצר אישיות בכירה במעמדה היה אפשרי לולא ראיות חזקות מולה.

בעת ששימשה תובעת במשפטו של שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן, בית המשפט העיר לה על כך שעדים רבים לא נחקרו בפרשה. "היה ידוע שבמשפטים שלה היא שומרת על המשטרה", אמר עליה גורם שהיה מעורב בתיק.

שמה נקשר גם בפרשת חיים רמון, כשמבקר המדינה בדימוס מיכה לינדנשטראוס קבע בחוות דעת מיוחד שהגיש לראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש יוני 2010 כי הייתה "רשלנות ממשית" ו"כשל אישי" בהתנהלותה של דוד ושל גורמים נוספים במשפט. מבקר המדינה קבע כי דוד והתובעת עוה"ד אריאלה סגל-אנטלר לא עיינו בכל חומר החקירה, לרבות החומר המודיעיני, לפני הגשת כתב האישום ולפני תחילת המשפט. השתיים עתרו לבג"ץ ונדחו.

שופט בית המשפט המחוזי בדימוס שלי טימן סיפר: "ראיתי שהיא מחוברת למשטרה אבל זה לא היה בולט כל כך. אני זוכר שבאירוע אחד נפגשנו ואמרתי לה שראיתי משהו לא בסדר. אמרתי שחוקר מצוין לא התנהל כמו שצריך ושחבל שנאבד חוקר כזה. היא ביטלה את זה בהינף יד. אבל זה לא הדהים אותי כמו ההתנהלות שלה שראיתי בדיעבד בסרט על דיויד וינר". וינר היה סגן הסנגורית הציבורית הארצית שהתאבד לאחר שנחקר ואולץ לוותר על חסיון עו"ד-לקוח. הוא השאיר מכתב ובו טען כי דוד, יחד עם פרקליט המדינה ערן שנדר, השתמשו בו.

מיכה לינדנשטראוס בביתו, ספטמבר 2013. ערן גילווארג
"רשלנות ממשית" בעבודתה של דוד. לינדנשטראוס/ערן גילווארג

טרם התברר אם במח"ש יחקרו גם את התקופה שבה כיהנה דוד כפרקליטת מחוז. נכון לעכשיו רב-פקד ערן מלכה, השוטר החשוד בלקיחת שוחד מפישר, מעוניין לתת למח"ש מידע על מעשים שעירבו את דוד ופישר בתקופת היותה עובדת ציבור, בתמורה להקלות. אולם במח"ש לא ממהרים להסכים לתנאים ועל כן, לא בטוח שהחקירה תגיע עד לשם.

הסנגור הפלילי אורי קינן שיבח את תפקודה של דוד בפרקליטות מחוז תל אביב. "רותי הייתה פרקליטת מחוז מעולה וישרה ואני מאמין שהדברים יתבררו כעורבא פרח", אמר. "ישבתי איתה בעשרות תיקים, היא נחשבה לפרקליטה קשוחה ועניינית. קשה לי לראות אותה במצב כזה, גם בתור חבר, כי בעיני היא סימלה את החוק והמשפט. אני מאמין בחפותה".

ערן מלכה היה העתיד של משטרת ישראל

"זו טרגדיה אמיתית ואנחנו מקווים שהחשדות לא יתבססו בסופו של דבר"

במשך תקופה ארוכה, סברו ביחידה הארצית לחקירות כלכליות של המשטרה כי רב-פקד ערן מלכה הוא עילוי. הוא השתתף במרבית החקירות הרגישות ביותר של להב 433 והיה השוטר שאתו התייעצו בנוגע לדרכי פעולה בחדרי החקירות. כמה שבועות לפני מעצרו, מפקדיו של מלכה ייעדו אותו לקורס פו"מ, שמכשיר קצינים להתקדמות לדרגות בכירות. במשטרה היו בטוחים: ערן מלכה הוא העתיד של משטרת ישראל.

מלכה, שגדל בחיפה, התגייס למשטרת מחוז המרכז בשנות ה-90 ומיד סומן בידי מפקדיו. כאשר הגיע ליחידה הכלכלית, הפך במהרה לבן טיפוחיו של מפקד היחידה דאז, תת-ניצב אבי נוימן. במשטרה הגדירו אותו "אחד מהקצינים המשפיעים ביותר ביחידה". במקביל, הוא סיים תואר במשפטים והפך לעורך דין. הוא שירת גם ביחידה הארצית לחקירות בינלאומית (יאחב"ל), וסומן כאחד הקצינים הבולטים שם.

מעצרו של מלכה בחשד לקבלת שוחד ושיבוש הליכים בפרשת רונאל פישר הכו בתדהמה את משפחתו, ובעיקר את רעייתו, קצינה במשטרת מרחב ירקון. "היא לא מפסיקה לבכות מאז שמלכה נעצר", סיפרו מכריו. "זו טרגדיה אמיתית ואנחנו מקווים שהחשדות לא יתבססו בסופו של דבר".

ערן מלכה, השוטר החשוד במסגרת החקירה המתנהלת בעניינו של עו"ד רונאל פישר, אפריל 2015. טלי מאייר
ערן מלכה מובא לדיון בהארכת מעצרו/טלי מאייר

עם זאת, הסובבים אותו לא ידעו כי הוא ניהל לכאורה חיים כפולים וקיבל סכומי כסף אדירים מחברו הטוב רונאל פישר. לפי חשד המחלקה לחקירות שוטרים, מלכה טס יחד עם פישר לשורת יעדים אטרקטיביים ברחבי העולם. "כבר לפני המעצר ניתן היה להבחין בחיים הלא שגרתיים", אמר מכר של מלכה, "אם קציני משטרה או שוטרים בכלל נלחמים לגמור את החודש בלי מינוסים, ראו עליו שהוא נהנה מהחיים".

על פי החשד, מלכה קיבל שוחד מעורך הדין רונאל פישר והעביר לו מידע בנוגע לחקירות המתנהלות בפרשת אלון חסן, בה היה ראש צוות החקירה. מלכה היה זה שהביא לפיצוח אותה הפרשה ושלל פרשיות נוספות, וביחידה הכלכלית של להב 443 הוכו בתדהמה עם היוודע החשדות. כמו כן, חבריו של מלכה טוענים כי מאז מעצרו הראשון לפני כשנה, חלה הידרדרות במצבו הנפשי.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

(עדכון ראשון: 21:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully