וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסגר התיק נגד השוטר שירה למוות בצעיר בכפר כנא; משפחתו תערער

מח"ש הודיעה למשפחתו של חיר א-דין חמדאן, שנהרג בעימות עם שוטרי יס"מ בחודש נובמבר, על סגירת התיק בשל חוסר אשמה. "גם טעות בשיקול הדעת לא מבססת חשד לעבירה פלילית". משפחתו: "נגרם לנו עוול"

צילום: צילומי אבטחה, עריכה: קשת סידי, קריינות: אביב אברמוביץ'

המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה היום (שלישי) כי היא סוגרת את תיק החקירה נגד השוטר שירה למוות בצעיר חיר א-דין חמדאן בחודש נובמבר אשתקד בכפר כנא בשל חוסר אשמה. ההודעה נמסרה למשפחה, שבתגובה הודיעה כי תערער על ההחלטה לפרקליט המדינה.

"זאת אכזבה קשה. למשפחת ההרוג נגרם עוול", אמר בתגובה עז א-דין אמארה, קרוב משפחתו של חמדאן וממלא מקום ראש המועצה. "בידי מח"ש יש ראיות שהיו יכולות להביא לגיבוש כתב אישום נגד השוטר שירה. הוא יכול היה נטרל את המנוח בלי לירות בו למוות. יש ליקויים בחקירת המקרה ובכוונתנו לערער לפרקליט המדינה. לא נניח למקרה הזה. אנחנו מאמינים במערכת המשפט ומאמינים שיהיה צדק".

בהודעת מח"ש נמסר כי "במסגרת חקירת התיק נערכו פעולות חקירה רבות שכללו תפיסת סרטוני מצלמות אבטחה וניתוחם, איתור ותפיסת ממצאים וראיות בזירת האירוע, ביצוע שחזורים, קבלת חוות דעת מומחים וגביית עדויות ממעורבים ועדי ראייה, בהם תושבי הכפר ובני משפחת המנוח - כל אלו במטרה להגיע לחקר האמת".

עוד נמסר כי "מממצאי החקירה עולה כי מדובר באירוע שבו הגיע צוות של שוטרי יס"מ לכפר כנא, על מנת לבצע מעצרו של חשוד בהשלכת רימון יד. במהלך ביצוע המעצר, החל צעיר אחר (ככל הנראה המנוח) להתעמת עם השוטרים מחוץ לביתו של החשוד, סירב להוראתם לעזוב את המקום ואף התקרב אליהם במטרה לתקוף אותם. משום כך, הדף אותו אחד השוטרים ומשהדבר לא עזר, רוסס הצעיר על-ידי שוטר אחר בגז פלפל. עוד עולה מממצאי החקירה, כי לאחר ביצוע מעצרו של החשוד, עזבה הניידת את המקום כשהחשוד העצור בתוכה, בדרכה לביתו של חשוד נוסף בידוי רימון. הניידת טעתה בדרכה והגיעה שוב לקרבת בית החשוד העצור. אז החל המנוח לרוץ לעבר הניידת, כשהוא יחף, ובידו סכין מטבח גדולה, שאורכה 29 ס"מ, בעודו קורא קריאות 'אללה אכבר'".

לקריאה נוספת בנושא
אהרונוביץ' ביקר בכפר כנא: "לא אאפשר פגיעה בשוטרים"
"כל מי שיש לו לב מגיע למסקנות מצפייה בתיעוד מכפר כנא"
השוטר שהרג את הצעיר בכפר כנא: "כיוונתי ליד שלו"

הפגנות אלימות בכפר קאסם; השוטר טוען שירה לעבר היד. רויטרס
הפגנות בכפר כנא בעקבות מות חמדאן בחודש נובמבר/רויטרס

בהודעת מח"ש נטען כי "המנוח הכה בסכינו כמה פעמים על חלונות הניידת וניסה לפתוח את דלתותיה. בעקבות כך פתח אחד השוטרים את דלת הניידת וביצע ירי באוויר על מנת להרתיע את המנוח. המנוח לא נרתע והתנהגותו אף הסלימה כשב והכה בסכינו בחלון הדלת ממנה בוצע הירי באוויר. בשלב זה יצא שוטר מהניידת לעבר המנוח. השוטר יצא עם אקדח שלוף, והמנוח צעד כמה צעדים לאחור בעודו אוחז בסכין הגדולה בידו, כשהוא מסרב להיענות לקריאותיהם החוזרות של השוטרים להירגע ולהרפות מהסכין. בד בבד, הוציא השוטר הנהג את גופו אל מחוץ לניידת וכיוון את אקדחו למנוח. לטענת השוטר הנהג, הוא סבר שחברו המצוי מחוץ לניידת עלול להיפגע מהמנוח החמוש בסכין, סברה שהייתה מבוססת על כך שהמנוח התנהג באירוע כאחוז אמוק, על כך שירי באוויר שנורה בסמיכות רבה אליו לא הרתיעו ועל כך שהמנוח היה מצוי בקרבה רבה לשוטר החשוף כשבסכין הארוכה עודנה בידה, והוא אינו מרפה ממנה, ולכן הוא ירה במנוח ירייה אחת, בעקבותיה המנוח התמוטט ובהמשך נפטר".

עוד הדגישו במח"ש כי "האירוע כולו, מרגע תחילת תקיפת המנוח את הניידת בסכין ועד לנפילתו לאחר הירי כלפיו, ארך כ-13 שניות בלבד, ובנסיבות אלה, כאשר מדובר בשיקול דעת ובהחלטות המתקבלות במהירות רבה, באירוע שנלוותה אליו סכנה לשוטרים, גם טעות בשיקול הדעת אינה מבססת חשד לעבירה פלילית, מבלי שייקבע כי אמנם הייתה כזו. מעדויות הנוכחים בניידת, בהם גם קרוב משפחתו של המנוח, וניתוח גלי הקשר של המשטרה ושל מגן דוד אדום, עולה כי לא נפל כל פגם בפעולת פינוי המנוח מהזירה והעברתו לטיפול רפואי באמבולנס של מד"א, ומשם לבית החולים וכי אלה נעשו במהירות האפשרית".


ממרכז עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, נמסר בתגובה: "החלטת מח"ש מהווה אור ירוק לרצח הבא של אזרח ערבי בידי המשטרה. אפילו במקרה הרג חמור ביותר, שמתועד בצורה ברורה, מח"ש מוצאת דרכים לגבות את הפשע שביצעו השוטרים, וזאת במקום לנהל חקירה מקצועית ועצמאית. אותו הגוף שסגר את כל תיקי חקירת אוקטובר 2000, למרות מסקנות ועדת אור לפיהן היה מקום להגשת כתבי אישום, סוגר כעת את תיק החקירה של הרג הצעיר ח'יר אלדין חמדאן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' בביקורו בכפר כנא עקב מות הצעיר הערבי חיר א-דין חמדאן. חטיבת דובר המשטרה
גיבה את השוטרים. השר לביטחון הפנים אהרונוביץ' בכפר כנא בחודש נובמבר/חטיבת דובר המשטרה

חמדאן בן ה-22 נהרג ב-8 בנובמבר מירי שוטרים, לאחר שלטענתם איים בסכין על כוח ממשטרת נצרת בעת שביצע מעצר של אדם אחר, ככל הנראה קרוב משפחה של ההרוג. בעקבות מותו הפגינו תושבי היישוב במחאה על התנהלות המשטרה ואירעו מהומות ברחבי המגזר. 19 כתבי אישום הוגשו מאז נגד מפגינים שהואשמו בעבירות של ניסיון לתקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, בהתקהלות אסורה ובהתפרעות.

אחרי התקרית, העניק אז השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' גיבוי לשוטרים. "אני נותן גיבוי ואמון מלא בשוטרים שהתגוננו ופעלו לסיכול ונטרול האיום", אמר אז אהרונוביץ', שמסיים את תפקידו בימים אלו. לדבריו, "הוחלט כי הנושא יועבר לבדיקת המחלקה לחקירת שוטרים במשרד המשפטים, שתחקור לעומק התנהגות השוטרים באירוע זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully