וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחצית ממקרי המוות מסרטן שנגרם בעבודה - כתוצאה מאסבסט"

4.5.2015 / 17:16

דוח ארגון הבריאות העולמי שהוצג בכנס בחיפה מעלה כי על אף הממצאים החד-משמעיים, שליש ממדינות אירופה עדיין לא אסרו את השימוש באסבסט. בישראל פעולות בנושא החלו להיעשות רק לפני ארבע שנים. "כל מקרה כזה זה גזר דין מוות"

אסבסט. ShutterStock
חצי ממקרי המוות מסוגי הסרטן המתפתחים בעבודה - כתוצאה מאסבסט/ShutterStock

דוח שערך ארגון הבריאות העולמי של האו"ם (WHO) ושהוצג בסוף השבוע האחרון בכנס שנערך בחיפה, חושף כי אסבסט אחראי לכמחצית מכל מקרי המוות מסוגי הסרטן המתפתחים בעבודה. בכנס, שעסק בין היתר במניעת מחלות הנגרמות מאסבסט ונועד לדון בקידום הפעילות והמחקר בנושאי בריאות וסביבה באירופה, השתתפו יותר מ-200 נציגים של מדינות אירופיות, ארגונים בינלאומיים וארגוני סביבה לא ממשלתיים.

עוד עולה מהדוח כי למרות המודעות הגבוהה והקביעה הוודאית כי אסבסט הוא חומר מסרטן, שליש ממדינות אירופה עדיין לא אסרו את השימוש באסבסט על כל צורותיו. אפילו בישראל הדבר קרה רק ב-2011. "איננו יכולים להרשות לעצמנו לאבד כמעט 15 אלף חיים בשנה באירופה, בייחוד חיים של פועלים, ממחלות שגורמת החשיפה לאסבסט", אמרה ד"ר סוזנה ג'קאב, מנהלת אזור אירופה של ארגון הבריאות העולמי. "אנו קוראים לכל המדינות היוצאות מכנס חיפה למלא את התחייבותן משנת 2010 ולגבש עד סוף שנה זו מדיניות שתמחה את המחלות הקשורות לאסבסט מעל פני אירופה".

עוד בוואלה! NEWS:
האם באמת יש יותר אסונות טבע קטלניים בעולם?
חשיפה: הכשלים בפיקוח על האתר המסוכן בישראל
5 פתרונות קלים לשינוי האקלים - ולמה עדיף שלא ננסה אותם

אסבסט. ShutterStock
בישראל החלו לטפל בבעיה רק בזמן האחרון. פינוי אסבסט/ShutterStock

חדירה של סיבי אסבסט למערכת הנשימה הוכחה כגורמת למחלות קשות שאינן ניתנות לריפוי, המופיעות תקופה ארוכה לאחר החשיפה הראשונית לחומר. עם זאת, מכיוון שאסבסט מסוכן לבריאות רק כאשר הוא במצב של התפוררות, אין מניעה מלשהות שבמבנים בהם מותקן אסבסט-צמנט (תערובת של אסבסט ומלט - ע"ח) במצב תקין. כל עוד האסבסט לא מתפורר ולא מתבצעת עבודה הגורמת להתפוררות החומר ולפיזורו באוויר, לא נשקפת סכנה לבריאות. ואולם ארגון הבריאות העולמי קורא להימנע בשימוש באסבסט, להפסיק לייצרו ולייצאו וכן לסלק ולהטמין את מאגרי החומר הקיימים. בישראל החלו לטפל בנושא ברצינות רק לאחרונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מפעל האסבסט בנהריה ששם את ישראל על המפה

סקרים שנעשו חשפו כי שיעור תחלואת המזותליומה בגליל המערבי גבוה פי חמש מיתר חלקי הארץ

"מניעת מחלות הקשורות לאסבסט היא נושא בעל קדימות גבוהה ביותר בישראל", אמר דוד לפלר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. "ב-2011 קבענו חוק האוסר שימוש חדש באסבסט, המחייב סילוק אסבסט פריך עד 2021 ושכולל הנחיות לגבי תחזוקה של אסבסט-צמנט ופינוי מוסדר בעת הצורך". המשרד להגנת הסביבה מנהל ומבצע פרויקט ייחודי שמטרתו הסרת מפגע בריאותי וסביבתי חמור של פסולת אסבסט המצויה בקרקעות הגליל המערבי, ומקורה במפעל שייצר אסבסט באזור".

מפעל איתנית, שפעל בנהריה במשך 40 שנים, היה זה שהעלה את ישראל שלא בטובתה על המפה העולמית בתחום התחלואה מאסבסט. המפעל אמנם נסגר כבר לפני 16 שנים, אבל הוא הציב את הגליל המערבי באחד המקומות הראשונים בעולם בתחלואת המזותליומה (סרטן שב-90% מהמקרים נגרם מחשיפה לאסבסט - ע"ח). תמר בר-און, מנהלת אגף אבק מזיק במשרד להגנת הסביבה, מסבירה כי את הפסולת מכר המפעל במחיר מוזל לקיבוצים ולמושבים בגליל המערבי ברדיוס של עד 15 קילומטרים מנהריה. היישובים הקטנים השתמשו באסבסט כמצע למדרכות, שבילים, מגרשי חנייה ודרכים חקלאיות. שנים אחר כך גילו מחקרים קשר מובהק בין המחלה חשוכת המרפא לבין אסבסט. סקרים שנעשו חשפו כי שיעור תחלואת המזותליומה בגליל המערבי גבוה פי חמש מיתר חלקי הארץ.

דוד לפלר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אפריל 2015. יותם רונן
מניעת מחלות הקשורות לאסבסט היא נושא בעל קדימות גבוהה ביותר בישראל. מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה בכנס בחיפה, בשבוע שעבר/יותם רונן

"גילינו כי המחלה תקפה לא רק עובדים במפעל איתנית או את בני משפחתם, שנשמו את סיבי האסבסט מבגדי העבודה של יקיריהם, אלא גם תושבים רבים מהיישובים הסמוכים לנהריה שהשתמשו בפסולת שנמכרה להם במחירים זולים לצורך מצע למדרכות ולשבילים", הסבירה בר-און. "ב-2011 המדינה קיבלה על עצמה פרויקט של מיפוי ובהמשך פינוי היישובים מהאסבסט בתקציב של 300 מיליון שקלים, כאשר מחצית מהסכום תוקצב על ידי מפעל איתנית".

מאז ועד היום ניקה המשרד להגנת הסביבה יותר מ-80 אלף קוב של פסולת ב-235 אתרים בגליל המערבי שמופו כנגועים באסבסט. פרויקט טיהור האתרים הנגועים כולל את פינוי המשפחות המתגוררת בבית הסמוך למקום הנגוע ואספקת מקום מגורים חלופי, סגירת הרדיוס הקרוב למקום המזוהם כשטח סטרילי והכנסת 50 עובדים כשהם מצוידים באמצעי מיגון למלאכת ניקוי המקום, שנמשכת כמה שבועות.

"פרויקט מציל חיים"

"אנחנו יודעים שמחכים לנו עוד 40 אתרים. אנחנו מתשאלים את הציבור ופונים אליו בין היתר בדיוור ישיר, בניסיון לאתר עוד מקומות נגועים כדי לטהר אותם", הוסיפה בר-און. "אבל חלון ההזדמנויות הולך להיסגר. אנחנו משערים שפרויקט המיפוי והניקוי יימשך עוד מקסימום שנה. מתוך תקציב של 300 מיליון שקלים, הוצאנו עד היום יותר מ-200 מיליון שקלים". בר-און קוראת לתושבים בגליל המערבי שחושדים כי באזור המגורים שלהם ישנם מצעי אסבסט לפנות אליהם בהקדם האפשרי. זה מכיוון שהתקציב שהוקצה לטיפול בעניין עשוי להספיק לעוד עשרות אתרים בלבד. "רק בשבוע שעבר נוספו לנו לרשימה שני אתרים נוספים", ציינה.

"מדובר בפרויקט מציל חיים ולא כקלישאה. כל מקרה של מזותליומה זה גזר דין מוות. המחלה דוגרת בגוף 40-20 שנה, אבל ברגע שהיא פורצת תוחלת החיים יכולה להימשך בין חודשיים לשנתיים לכל היותר. אחרי פרק זמן זה אנשים פשוט לא נשארים בחיים", סיכמה.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully