וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ללידה המלכותית יש השפעה על הבחירות הדרמטיות בבריטניה?

ימים ספורים נותרו עד שאזרחי הממלכה ילכו לקלפיות, והסקרים מצביעים על מרוץ צמוד - עם תוצאות בלתי ניתנות לחיזוי. איזו השפעה הייתה ללידה על הקמפיינים השונים, ובמי תומכים כלי התקשורת במדינה?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

עוד ארבעה ימים יצביעו אזרחי בריטניה בבחירות הצמודות ביותר זה עשרות שנים. לרוע מזלו של ראש הממשלה המכהן, דיוויד קמרון, מסתמן שגם האירועים המשמחים בסוף השבוע לא יטו את הכף לטובת ולטובת המפלגה השמרנית - ולא יחוללו מפנה דרמטי בסקרים.

ביום שבת ילדה קייט, הדוכסית מקיימברידג', תינוקת בריאה בבית החולים בלונדון. על פי כמה פרסומים מוקדמים, השמרנים קיוו כי הלידה המלכותית "תאחד את השורות" בקרב הציבור, ותשרה אווירה אופטימית, שתיטיב עם מפלגת השלטון.

אלא שסקרים קודמים מראים כי לתקווה זו אין בסיס. אנתוני וולס, פרשן בכיר במכון הסקרים הבריטי "יו-גוב", מציין כי חגיגות מלכותיות בעבר לא הניבו שינוי משמעותי בתמונת הסקרים במדינה. במאמר שפרסם באתר המכון, ציין וולס את לידתו של הנסיך ג'ורג' ב-2013, ואת חתונתם של הנסיך וויליאם וקייט ב-2011, כשני אירועים שלא הייתה להם השפעה על הסקרים הנערכים כשגרה.

לדבריו, גם לאירועים הנחשבים כבעלי השפעה ישירה על הבחירות - כגון עימותים טלוויזיוניים, או שערוריות פוליטיות – יש רק השפעה מוגבלת על הסקרים, או כלל לא. ההשפעה היחידה הישירה שהייתה ללידה המלכותית, כתב וולס, הייתה על הסיקור החדשותי בסוף השבוע. "אם אחת מהמפלגות תכננה להציג מדיניות משמעותיות, היא הייתה צריכה להיאבק מול (סיקור) התינוק המלכותי, כדי להיכנס לעיתונים".

הבחירות בבריטניה - כותרות נוספות
שבוע לפני הבחירות בבריטניה: השמרנים מתחזקים, הסקוטים יכריעו
הפחד מהמהגרים מחלחל למיינסטרים הבריטי // פרשנות
מועמד בבחירות קרא לישראל: "טפלו באובמה כמו באייכמן"

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון – מנצ'סטר, 2 במאי 2015. רויטרס
ראש הממשלה קמרון בפגישה עם מצביעים, אתמול במנצ'סטר/רויטרס

לפני ההפוגה הקצרה לרגל המולת הלידה המלכותית, כלי התקשורת בבריטניה התפנו בסוף השבוע כדי לפרסם את מאמרי התמיכה המסורתיים לרגל הבחירות. ה"דיילי מייל", ה"סאן" ו"הטלגרף" הביעו את תמיכתם בראש הממשלה המכהן, דיוויד קמרון, וכך עשו גם ה"אקונומיסט", ו"הפייננשל טיימס". ה"גרדיאן" וה"ניו סטייטסמן" נותרו בדעת מיעוט, עם מאמרי תמיכה שקראו לבחור בלייבור, ולהציב את אד מיליבנד בראשות הממשלה.

לפי הסקרים האחרונים, המפלגה השמרנית זוכה ליתרון של 1%-2% על פני מפלגת הלייבור. עם זאת, שתי המפלגות לא צפויות לזכות הפעם ברוב המושבים בפרלמנט, שבו 650 מושבים. ככל הנראה, כל אחת מהמפלגות תיאלץ לצרף לפחות מפלגה אחת - אם לא יותר - כדי להגיע לרוב של 326 מושבים. שותפתה לקואליציה של המפלגה השמרנית, המפלגה הליברל-דמוקרטית, צפויה לאבד מכוחה, ומנהיגה – סגן ראש הממשלה, ניק קלג – אף עלול לאבד את מושבו בפרלמנט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ניקולה סטרג'ן מנהיגת ה-SNP בטיסה מעל העיר אינוורנס – סקוטלנד, 2 במאי 2015. GettyImages
מנהיגת ה-SNP, ניקולה סטרג'ן, בסיור בשמי אינוורנס בסוף השבוע/GettyImages

בבריטניה חוששים שגם אחרי פרסום תוצאות הבחירות ביום חמישי, המערכת הפוליטית תיקלע לשיתוק ממושך, שבו המפלגה הגדולה ביותר תהיה הלייבור, אך האפשרות היחידה שלה להקים ממשלה, תהיה בתמיכת המפלגה הלאומית הסקוטית (SNP).

בימים האחרונים הכריז מיליבנד שוב ושוב כי "לא תהיה שום עסקה, שום קואליציה ושום ברית" עם מנהיגת הסקוטים, ניקולה סטרג'ן, גם אם פירוש הדבר שיוותר על הזכות להקים את הממשלה. לדבריו, התנגדותו לצרף את הסקוטים לממשלה היא "עקרונית - ולא טקטית", ונובעת משאיפתם "לקרוע" את בריטניה, ולקיים משאל עם נוסף על רצונם בעצמאות. עם זאת, בכירים במפלגת הלייבור הבהירו כי הם "פתוחים לדבר עם כל המפלגות".

בתוך כך, מנהיג מפלגת העצמאות (UKIP), נייג'ל פראג', אמר כי הוא יהיה מוכן לתמוך בממשלת קואליציה נוספת בראשות השמרנים והליברל-דמוקרטים. חרף התמיכה הארצית הרבה במפלגתו של פראג', שיטת הבחירות לא צפויה להניב למפלגתו יותר ממושב אחד בפרלמנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully