וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאנטבה לקטמנדו: הקצין שהשתתף במבצע המיתולוגי חוזר להציל חיים

2.5.2015 / 0:16

בשנת 1976 היה דרור בן עמי חלק מכוח המשימה לחילוץ היהודים שנחטפו לאנטבה. כיום, 40 שנה לאחר מכן, הוא הגיע לנפאל כדי לסייע במאמצי החילוץ. "נעשה הכול כדי להחזיר את אור אסרף, הישראלי האחרון שנעדר, הביתה. היום כמו אז"

עריכה: גדי וינסטוק

(המאמצים לאיתור הישראלי הנעדר אור אסרף)

יולי 1976, המדינה הייתה במתח עצום. מטוס ובו 105 יהודים נחטף על ידי מחבלים ונחת באוגנדה. סגן-אלוף (במיל') דרור בן עמי היה אז קצין בדרגת סגן ביחידה המוטסת 757 והתמחה באחזקת תא המטען של מטוסי ה"הרקולס" למבצעים מיוחדים. היום, כמעט ארבעים שנה לאחר מכן, שוב הוא מגיע במטוס הרקולס למדינה זרה כדי להציל חיי אדם. בן עמי, המשמש כמהנדס הראשי של יחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, הגיע השבוע לקטמנדו כדי לסייע במאמצי החילוץ במדינה ההרוסה.

בן עמי נזכר באותו מבצע מיתולוגי וסיפר כי לקראת היציאה לחילוץ נוסעי טיסת אייר פראנס, הוא פיתח ביחד עם אנשי סיירת מטכ"ל שיטה שבאמצעותה ניתן לשחרר תוך 15 שניות מרגע הנחיתה באנטבה את מכונית המרצדס השחורה והמפורסמת שאמורה לדמות את מכוניתו של מנהיג אוגדה אידי אמין, ובה יישבו לוחמי סיירת מטכ"ל.

"ההכנות היו מאוד קפדניות. תרגלנו שוב ושוב את הטעינה והפריקה של מכונית המרצדס ביחד עם סיירת מטכ"ל. כל שנייה הייתה חשובה", סיפר בן עמי בריאיון מיוחד מנפאל לוואלה! NEWS. "הכרתי את מפקד סיירת מטכ"ל יוני נתניהו ממבצעים קודמים אבל במבצע הזה ההיכרות הייתה ממש קרובה".

עוד בוואלה חדשות:
הרצוג מפחד לטעות וצופה מהצד בלפיד גונב את ההצגה
הצעירים בחברון חולמים שחמאס ייקח אותם לבלות בים בתל אביב
יאיו נפצע בהפגנה: "ביבי כנראה הורה לשבור לנו את הרגליים"

סא"ל במילואים דרור בן עמי במבצע אטנבה - עם סרבל טיסה, שני משמאל. משתתף במשלחת החילוץ של פיקוד העורף לנפאל. דובר צה"ל
סא"ל במיל' דרור בן עמי/דובר צה"ל

רגע האמת הגיע ומטוס ההרקולס הראשון של חיל האוויר הישראלי נחת באנטבה. מהרגע שעצר פעלו בן עמי וחיילים נוספים להתיר את הקשירות המיוחדות של מכונית המרצדס המיוחדת שבה ישב קצין סיירת מטכ"ל הצעיר פנחס בוכריס, שהתחפש לאידי אמין.

כעבור זמן קצר נהרג יוני נתניהו בכניסה לטרמינל שבו הוחזקו בני הערובה. "זה היה רגע מאוד מאוד קשה לקבל את יוני נתניהו אל המטוס כשהוא עטוף בשקית", תיאר בן עמי בעצב. "הוא היה דמות מאוד נערצת. זה השפיע על כל המבצע. זה חלחל מהר מאוד לכולם שיוני נתניהו נהרג. אני לא אשכח את הרגעים הללו, כולל את ההעברה שלו למטוס הבואינג כשנחתנו לאחר מכן בקנייה ומשם טסנו לישראל".

כשנחת בישראל, צולם בן עמי בתמונה המפורסמת כשהוא לבוש בסרבל טיסה ליד מטוס ההרקולס ומכונית המרצדס.
בן עמי השתחרר מצה"ל, למד הנדסת בניין והתקדם לתפקיד סמנכ"ל חברת בנייה. הוא התחתן, והפך לאב לשתיים וסבא לשני נכדים. בשנת 1991 החל לשרת ביחידת החילוץ וההצלה (יחצ"א) של פיקוד העורף והשתתף במבצעי חילוץ רבים בארץ ובחו"ל.

סא"ל במילואים דרור בן עמי, המשתתף במשלחת החילוץ של פיקוד העורף לנפאל, ליד מטוס ההרקולס מסוג שמשון לפני הטיסה לנפאל. דובר צה"ל
"אז, כמו היום, המהות שלנו הייתה להציל חיים". בן עמי ליד מטוס ההרקולס לקראת ההמראה לנפאל/דובר צה"ל

בן עמי מספר כי השיא בשירותו ביחצ"א הגיע כאשר הצטרף למשלחת פיקוד העורף שפעלה להצלת חיי אדם אחרי רעידת האדמה בטורקיה בשנת 1999. "שכונות שלמות נהרסו, הכול התמוטט, ואנחנו פעלנו כדי לאתר כיסי אוויר בין המבנים ההרוסים ובהם ניצולים. אני שמח מאוד שיצא לנו אז להציל חיים של שני בני אדם. זו המשימה שלשמה נשלחנו", הוא נזכר בריאיון מנפאל.

בן עמי התקדם בסולם הדרגות ומונה לפני כחמש שנים למהנדס הראשי של יחצ"א. למרות תפקידו כמהנדס, ההצטרפות למשלחת לנפאל הייתה נראית לו טבעית. רגע לפני שעלה למטוס ההרקולס מסוג "שמשון", הראשון שיצא לנפאל, הוא נזכר שוב כיצד עלה למטוס ההרקולס עם סיירת מטכ"ל בדרך לאנטבה. "אז, כמו היום, המהות שלנו הייתה להציל חיים", אמר בן עמי.

מרגע הנחיתה בקטמנדו מיהר המהנדס הראשי של יחצ"א לסרוק מבנים ולאתר מקומות שבהם יכולים חיילי פיקוד העורף לפעול להצלת חיים. במהלך הריאיון סיפר על המראות הקשים שראה כאשר הגיע לנפאל. "הבנייה בנפאל היא מאוד בעייתית והיא גרמה לכך שבמבנים רבים הקומה השנייה הפכה לקומה ראשונה לאחר שזו קרסה. בניינים רבים עומדים ליפול ומסוכן להיכנס אליהם".

סא"ל במילואים דרור בן עמי, המשתתף במשלחת החילוץ של פיקוד העורף לנפאל. דובר צה"ל
"לצערי לא מצאנו ניצולים מתחת להריסות". סא"ל במיל' דרור בן עמי/דובר צה"ל

"הבניינים ומבנים אחרים בנויים מקורות עץ ולבני חימר, וכתוצאה מכך אין חללים שיכולים לאפשר לאנשים להישאר בחיים", ציין בן עמי. "לצערי הרב לא מצאנו ניצולים מתחת להריסות ולכן עברנו למיפוי מבנים". הוא סיפר כי הצוות סרק את ביתו של השגריר הישראלי ואישר כי ניתן להמשיך ולשהות בו. "כך אנחנו עושים גם במבנים אחרים", הדגיש בן עמי. "אנחנו למעשה מאשרים מה ראוי למגורים ומה צריך להרוס. יש פה היקף גדול מאוד של אזרחים שנותרו ברחובות ללא קורת גג ואנחנו מצילים להם את הבתים על ידי הבדיקות ההנדסיות או מנחים להרוס. בחלק מהמקרים אנחנו משתמשים בכלבי יחידת עוקץ שנכנסים עם מצלמות".

סא"ל במיל' בן עמי התייחס למאמצי החיפוש אחר המטייל הישראלי אור אסרף. צוותי החיפוש של פיקוד העורף טסו לאזור לנגטנג שבו נראה לאחרונה אסרף, תושב להבים שבנגב. "אבא של אור אסרף הגיע לכאן, לבסיס המשלחת בקטמנדו, ויחד איתו הגיעו גם החבר'ה מיחידת אגוז", סיפר. "הם טסו עם שני מסוקים למוקד החיפושים אחריו ואנחנו מקווים לאתר אותו. הצוותים ערכו חיפושים בשטח, עם רדת החשיכה הלכו לישון וימשיכו לחפש שוב. אם הם לא ימצאו אותו היום, החיפושים אחריו ימשיכו עוד יממה. יש לי תקווה שימצאו אותו. אני בטוח בדבר אחד. נעשה את הכול כדי להחזיר את הישראלי האחרון שנעדר הביתה. היום כמו אז".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 17:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully