וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיו נפצע בהפגנה: "ביבי כנראה הורה לשבור לנו את הרגליים"

1.5.2015 / 16:05

במשטרה טוענים כי המשתתפים בהפגנת יוצאי אתיופיה אתמול בירושלים הם שהציתו את העימותים, אולם המפגינים מאשימים את כחולי המדים במארב מתוכנן: "רוצים להציג אותנו כאלימים כדי להסית את הציבור נגדנו"

צילום: עומר מירון, עידן אלון – צילום גולשים; עריכה: טל רזניק

יום לאחר הפגנה הסוערת של יותר מאלף מבני העדה האתיופית בירושלים, שכללה עימותים קשים בין המשטרה למפגינים, הם עדיין מלקקים את הפצעים ומבטיחים שמדובר בהקדמה בלבד למה שעתיד לבוא. יאיו אברהם, אחד מפעילי המחאה המרכזיים, שנפצע אתמול באורח קל מרימון הלם ומגז פלפל, סיפר כי ההיתקלות הייתה מארב מתוכנן מצד השוטרים. "אנחנו רצינו להגיע לבית ראש הממשלה כדי שישמעו אותנו, ביבי כנראה לא רצה אותנו לידו ונתן הוראה לשבור לנו את הרגליים", אמר אברהם.

במשך תשע שעות חסמו המפגינים כבישים ראשיים, תחילה מול המטה הארצי של המשטרה ולאחר מכן בצומת הגבעה הצרפתית. אף שההפגנה התנהלה ללא רישיון, המשטרה אפשרה את קיומה, לא מנעה את חסימת הכבישים ובשלב הראשון, פרט לעימותים קלים בין נהגים למפגינים, לא נרשמו כל הפרות סדר. אלא שמאוחר יותר התקדמו המפגינים לעבר בית ראש הממשלה וניסו להיכנס למתחם עצמו. המשטרה לא אפשרה זאת, ובנקודה זו נרשמה התפנית. המשטרה החלה להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות, ובהם רימוני הלם, סילוני מים וגז פלפל. במשטרה מתעקשים שעשו זאת רק לאחר שהופעלה נגדם אלימות שהביאה לפציעת כמה שוטרים, אולם המפגינים טוענים כי השוטרים הם שנהגו באלימות ראשונים.

עוד על מחאת יוצאי אתיופיה:
יוצא אתיופיה שהוכה וחושמל: "המשטרה מתנהלת כמו מאפיה"
הקהילה האתיופית זועקת כבר שנים, הממשלה ממשיכה להתעלם
בקהילה האתיופית מבטיחים שהמחאה רק החלה: "סיר הלחץ התפוצץ"

יאיו אברהם, פעיל הקהילה האתיופית שנפצע בהפגנה בירושלים, מאי 2015. באדיבות המצולמים
אברהם/באדיבות המצולמים

גם אברהם ציין כי במהלך כמעט כל ההפגנה לא היו שוטרים וכי לא הושלכו אבנים עד שהחלו השוטרים להפעיל נגדם אמצעים לפיזור הפגנות. "חשבתי בהתחלה שאלה רק זיקוקים, אבל התברר שהתחילו לירות לעברנו גז מדמיע ורימוני הלם", תיאר אברהם. "אחד הרימונים פגעו לי ברגל. אני טיפה צולע אך חברים אחרים הגיעו עד לבית החולים". הוא ביקר את הניסיון של המשטרה להטיל את האחריות לעימותים על המפגינים. "המערכת והממסד רוצים להציג אותנו כאלימים כדי להסית את הציבור נגדנו. הפעם זה לא יעזור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"כשדוחקים אותך לקיר אין לך ברירה אלא להילחם"

אברהם הבטיח כי ההפגנה אתמול, שהתקיימה בעקבות פרסום תיעוד של שוטר מכה חייל יוצא אתיופיה, הייתה רק הצעד הראשון במחאה המתוכננת. "מה שהיה אתמול זה אפילו לא עשירית ממה שיהיה. זאת רק ההתחלה", אמר. "הציבור הישראלי וגם המשטרה ישלמו ביוקר. כל אדם פרטי או ממסד שיהיה גזען – יהיה עליו אות קין. כשדוחקים אדם לקיר, כשתוקפים אנשים ללא סיבה, כשבכלא 40%-50% מהאסירים הם בני העדה ללא סיבה, כשגוזלים את העתיד של הילדים שלך, של האחים שלך, אין לך ברירה אלא להילחם בכל הדרכים שיש".

רגלו של יאיו אברהם, שנפצע בעימותים עם שוטרים בהפגנת יוצאי אתיופיה בירושלים, מאי 2015. באדיבות המצולמים
"אני טיפה צולע אך אחרים הגיעו עד לבית החולים". רגלו הפצועה של אברהם בעקבות ההפגנה/באדיבות המצולמים

כשנשאל מה המדינה צריכה לעשות כדי להחזיר את הגלגל לאחור, השיב אברהם: "המדינה לא תעשה כלום. הכול פה רק פוליטיקה, סיגרים ומטוס פרטי". הוא ציין כי במקרה של החייל שהוכה הדבר תועד בווידאו, אולם במקרים רבים אחרים אין זה המצב. "בארצות הברית ובמדינות מתקדמות יש מצלמה לכל שוטר, והיא מעבירה את החומר למרכז בקרה. אם יעשו את זה כאן אני לעולם לא אצא להפגנה", אמר אברהם. "פה לעולם לא יעשו את זה מכיוון שכל השוטרים יהיו בכלא. הם רוצים לשלוט עליך, לשעבד אותך. 'הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת'".

אברהם הביע אכזבה לא רק ממערכת אכיפת החוק, אלא גם מהציבור הישראלי. "אני אישית הולך להפגנות של ניצולי שואה והפגנות למען צדק חברתי. אני הולך ומזדהה עם דגל ישראל בתור אזרח. אני מאוכזב מכלל הציבור, שהוא צבוע וגזעני. זאת לא רק המשטרה", הוא הדגיש. "70% מהציבור גזעני. חייל צה"ל חוטף מכות ואף אחד לא יוצא להפגין?".

"הפתרון צריך לבוא מתוכנו"

אדגו סלהו, שחבריו נפצעו אתמול בהפגנה, מנסה להרגיע מעט את הרוחות. "המשטרה זה אנחנו. זו לא מדינה אחרת, זו אותה מדינה. הוריי התפללו כל חייהם כדי להגיע לארץ ישראל, לא בשביל להילחם זה עם זה", אמר סלהו. לדבריו, האחריות לאלימות בהפגנה אתמול מוטלת הן על המשטרה והן על המפגינים. "אני לא רוצה להאשים את כל עם ישראל ואת כל השוטרים, אבל יש בנינו אנשים שהם פשוט לא בסדר. מה שקרה אתמול הוא לא בסדר, לא המצד של המשטרה ולא מהצד שלנו", הוא אמר.

סלהו הביע התנגדות לאלימות באשר היא. "במקום שנתלכד, אנחנו אלה שמפוררים את עצמי. אני לא חונכתי ככה. חבל מאוד שבגלל האפליות הפכנו להיות אנשים לא כמו שחונכנו", אמר. "לא משנה מאיזה צד, אדם שמרים יד לא מוביל לפיתרון אלא מוביל לאסון". הוא קרא למשטרה לפעול באיפוק: "זה שלבשתם מדים לא הופך אתכם לאלוהים", הוסיף. "הפיתרון צריך לבוא לא מהשלטון, אלא בינינו לבין עצמנו. כל אדם, שיפעל לפי העיקרון של 'מה ששנוא עליך, אל תעשה לחבריך'. זה מה שראש הממשלה ומפכ"ל המשטרה צריכים להבין".

הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
עימותים בין שוטרים למפגינים בהפגנה אמש/טלי מאייר

בעימותים בהפגנה אמש נפצעו בסך הכול 14 בני אדם, ובהם שלושה שוטרים. כולם נפצעו באורח קל מאוד, ורק ארבעה מהם – שני שוטרים ושני מפגינים – נזקקו לפינוי לבית החולים. כולם השתחררו כעבור זמן קצר. כמו כן, שניים מהמפגינים נעצרו.

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully