וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש עיריית גבעתיים לשעבר נחלץ לעזרת בלש אלים שתקף חשודים

28.4.2015 / 17:17

אסף פוגל מתחנת גבעתיים הורשע בשורת מקרי אלימות קשה נגד נחקרים אזוקים, ובדיקת וואלה! NEWS מעלה מקרים נוספים, שבהם ריסס גז פלפל על אדם במיטתו וחדר לדירה דרך החלון. למרות זאת, ראש העיר לשעבר ראובן בן שחר העיד לטובתו: "הוא זכאי לחמלה"

מימין שמוליק מייזל, לידו אסף פוגל, בסגול, שוטר שמואשם בתקיפה אסיר אזוק. בית משפט השלום ת"א, אפריל 2015. דרור עינב
"האנשים האלה זכאים גם לחמלה ולמידת הרחמים". הדיון בבית המשפט, אתמול/דרור עינב

לפני כשבועיים הרשיע בית משפט השלום בתל אביב ארבעה שוטרים ממחלק הבילוש של תחנת גבעתיים, שתקפו אנשים שהביאו לתחנה במסגרת מילוי תפקידם בכמה הזדמנויות במהלך 2012. אחד השוטרים הללו הוא אסף פוגל, שאמר למתלונן שאיים לפנות למחלקה לחקירות שוטרים: "יש לי ספרייה במח"ש, אני מנפנף את מח"ש". ואכן, חומרים שהגיעו לידי וואלה! NEWS מעלים שני מקרים שבהם הואשמו אזרחים בתקיפת שוטר – פוגל עצמו, אולם בשתי הפעמים הם זוכו לאחר שבית המשפט קבע כי נפלו פגמים בהתנהלותו של פוגל, שנהג כלפיהם באלימות.

למרות האלימות האכזרית שבה הורשע פוגל, אתמול התייצב לצדו פוגל ראש עיריית גבעתיים עד לא מזמן, ראובן בן שחר, כשהגיע להעיד לטובתו בדיון הטיעונים לעונש. "אני קורא לבית המשפט לזכור שהאנשים האלה זכאים גם לחמלה ולמידת הרחמים באשר למידת העונש שיוטל עליהם", אמר בן שחר בבית המשפט. "האנשים האלה וחבריהם למשטרת גבעתיים, שאני מאוד קרוב לפעילותה שנים רבות, לא חששו לעמוד בפני כל בעיה אזרחית במקומות שיש הרבה פראזות על חתירה למגע, והם חתרו למגע, ועשו את זה כל הזמן". בן שחר סיפר כי בתוך ארבעה חודשים מהקמת תחנת המשטרה בעיר ב-2007, בתחילת כהונתו, ירדה הפשיעה ב-40%, ולדבריו, מפקדי המחוז בירכו על כך. "החבר'ה האלה עמדו בפני הדברים האלה עם מוטיבציה מדהימה, בכל תחום. אני חושב שצריך לזכור את זה כשבא בית המשפט לפסוק את גזר דינם של החברים היושבים פה. צריך לתת דגש מאוד חשוב ועקרוני למידת הרחמים והחמלה. גם עבורם, וגם עבור חבריהם. כי אם לא יהיו חבר'ה כאלה ושכמותם, החיים שלנו היו שונים לחלוטין פה".

עוד בוואלה חדשות:
"ישראל מקום קטן, לא היה טעם להסתיר": כשקורבנות יוצאות לאור
בדרך לביצוע פשע: נעצרו בכירים בארגונו של מיכאל מור
החמרת עונשו של לחיאני תדרבן את המדינה לערער גם בתיק גפסו?

אסף פוגל (מסתיר את פניו), השוטר שמואשם בתקיפה אסיר אזוק. בית משפט השלום ת"א, אפריל 2015. ניב אהרונסון
אסף פוגל, אתמול בבית המשפט/ניב אהרונסון
"לפעמים הגבול הוא מאוד דק, ואתה נתלה בעל כורחך בנסיבות שאין לך נסיגה מהם"

גם תת-ניצב חיים קרימקה, שהיה ראש אגף המבצעים, דיבר בשבחו של השוטר פוגל. "השוטר אסף, ששירת כשוטר סיור במטה המרחב, בלט לאורך התקופה כשוטר ייחודי, אדם שמתמודד עם אתגרים ופשע, בעל ייחודיות בלתי-רגילה", אמר תנ"צ קרימקה. "השתדלתי לחנך את השוטרים להימנע מאלימות, ולעבוד על פי הנחיות ונהלים. אני מוקיע אלימות. אך כמי שהיה שוטר וגם מפקד מרחב, אני מבין את כל המשמעויות של זה. לפעמים הגבול הוא מאוד דק, ואתה נתלה בעל כורחך בנסיבות שאין לך נסיגה מהם".

לדבריו של תנ"צ קרימקה, עיניהם של שוטרים רבים נשואות להחלטה בעניינם של פוגל וחבריו. "שוטר המתמודד עם סיטואציות כאלה, מה המשך דרכו בחיים? איך משפחתו מתמודדת עם זה? האם המערכת ומדינת ישראל יזנחו אותו? אדם נעשה ללא פרנסה ביום אחד?", הוא תהה. "אני מבקש מבית המשפט לנהוג בחמלה מרבית עם דמויות כאלה, שאנשים עמלים ועובדים עושים הכול באמונה שלמה, וייתכן ונגררו לדברים פסולים, אך הכול מתוך שליחות ואמונה, לעשות מדינה מתוקנת ולבער עבריינות". קרימקה המשיך ושיבח את שירותו של פוגל ואמר: "הוא היה שוטר סיור מצטיין. פתחו את משטרת גבעתיים ואסף נשלח לשם להקים את בילוש גבעתיים. להוציא שוטר מהסיור זה לא דבר של מה בכך. אסף נשלח אל התופת, להתמודד עם פשיעה אלימה וקשה, פשיעה שבה אתה לא מסמן בלייזר ומשמיד מטרה. כל התמודדות היא פיזית וקשה מאוד לפעמים. כבלש אתה לא מתעסק עם צייתנים אלא עם פרחחים, עם עבריינים, עם אנשים רעים". כששאלה אותו התובעת מהמחלקה לחקירות שוטרים מה דעתו על הכאת עצורים כבולים שאינם מתנגדים, השיב קרימקה: "אני לא מכיר את הסיטואציה".

על פי הרשעתו של פוגל, הוא הורה לצעיר שהגיע לתחנת המשטרה לשבת על כיסא וסטר לו בשתי לחייו. כשביקש הצעיר להתרומם, תפס אותו פוגל בראשו, הכניס אותו בין רגליו והכה אותו בכף יד פתוחה על צווארו. בהמשך הוא הכה את הצעיר יחד עם שני עמיתיו בבעיטות בפניו ובכל חלקי גופו, והם אף הכו אותו באלות. כתוצאה מכך דימם הצעיר מראשו. כשהוא ביקש מפוגל לשטוף את פניו מהדם, פוגל סירב והכה אותו באלה בידו ובבטנו. מאוחר יותר לקח אותו פוגל לבית החולים, אך בשלב מסוים הוא הציע לו לוותר על הטיפול, להשתחרר בתחנת שכונות ולחזור לשם באופן עצמאי. "ניסה להיפטר מתפוח אדמה לוהט", כתב השופט דניאל בארי מבית משפט השלום.

אירוע נוסף שבו הורשע אירע בנובמבר 2012. פוגל ושוטר נוסף עצרו חשוד בעבירות תעבורה בתל אביב והביאו אותו לתחנת גבעתיים כשידיו כבולות מאחורי גבו. שם נערך חיפוש על גופו ופוגל סטר על פניו, תפס את ראשו והטיחו בקיר, חבט בו באגרופיו, חנק אותו באמצעות אלה ואף הוסיף כי אם ינסה לברוח, "ימעך וידרוס" אותו. המתלונן יצא משם כשסימנים על כל פניו, ולאחר שמח"ש החלה לחקור את המקרה, ניסו פוגל ועמיתיו להכין דוח מזכר בדיעבד ללא תאריך. באירוע אחר טען המתלונן שנעצר בחשד לעבירות רכוש כי פוגל הכה אותו בשתי סטירות בפניו, אף שאמר לו שהוא אדם חולה. פוגל אמר לו כי ישבור לו את העצמות ויזמין לו צוות מד"א וסטר לו שוב בפניו. בתיק זה בוצעו האזנות סתר לשיחות הטלפון של פוגל, ואף נתפסו סרטים שצילמה מצלמה שהוצבה בתחנת גבעתיים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
"אם לא יהיו חבר'ה כאלה ושכמותם, החיים שלנו היו שונים לחלוטין פה"

העבירות שבהן הורשע פוגל לא היו מקרי האלימות הראשונים שבהם היה מעורב במהלך שירותו. בינואר 2009 הגיע פוגל לעצור את פדהצור טייב בגין אי תשלום מזונות. טייב הואשם בהכשלתו של פוגל בכך שסירב לפתוח לו את הדלת, התנגד למעצר ולא אפשר לשוטר לאזוק אותו, ולאחר שנעצר בדרך לניידת בעט ברגלו כמה פעמים. עם זאת, מסמכי בית החולים מלמדים כי מי שנחבל באירוע היה דווקא טייב. לאחר שפוגל לא הגיע פעמיים לבית המשפט על מנת להעיד בתיק, קבעה השופטת לימור מרגולין-יחידי כי עדותו לא תישמע. טייב סיפר על דוכן העדים: "חזרתי מהעבודה והזמנתי חברים לערב. שכבתי לנוח בסלון וחיכיתי לאורחים שיגיעו. פתאום שוטר נכנס לי לסלון. הייתי המום". לדבריו, הדלת הייתה נעולה. "מנין נכנס השוטר?" נשאל טייב והשיב: "הבית כולו מסורג מלבד החלון".

טייב המשיך וסיפר כי השוטר אמר לו שיש נגדו צו מעצר, אולם לא הראה לו כל צו והתחיל לאזוק אותו, אף שביקש ממנו לפעול בעדינות בשל ידו השבורה. "הוא אזק אותי, ודווקא כשאמרתי לו שהיד הימנית אחרי שבר וכואבת, דווקא אותה הוא אזק יותר ויותר חזק", הוא סיפר. "משכו אותי מהיציאה של הבית עד לניידת, והכאבים התחילו להחמיר". הוא הוסיף כי אחד השוטרים פתח את הדלת לניידת, והשני הכניס אותו פנימה בבעיטות לאשכים. "הוא לא הושיב אותי על הכיסא, אלא על התעלה שיש בין המושב האחורי לקדמי. מרגע זה הם נסעו במהירות מטורפת. מהדחיפות והלחץ של הכאבים בקשתי מהם 'בבקשה, אני לא עבריין, לא הרמתי יד על אדם'. בקשתי שירפו קצת את האזיקים, שיעצרו באיזה מקום לתת לי כוס מים. בקשתי ללכת לבית החולים. אני בטוח שהתעלפתי באותו רגע", שחזר. "אמרו לי 'קודם כול משטרה'. הם השאירו אותי בתחנה הרבה זמן, וניסו לבטל את האמבולנס".

בבית המשפט טענה נציגת המדינה כי תלונתו של טייב נגנזה במח"ש. "הם לא גנזו אותה", ענה טייב. "אמרו לי אנשים חיצוניים: 'תשמע, אתה סתם מטריח את עצמך, מראש המשחק מכור, כולל עורכי דין ושוטרים. פשוט חבל על הזמן ולא יצא מזה כלום'. אני מאשר שבסופו של דבר התייאשתי ולא שיתפתי פולה עם מח"ש". השופטת מרגולין-יחידי כינתה את האירוע "מעצר לא חוקי", לאחר שפוגל נכנס לדירה מחלון האמבטיה ולא הוצג צו מעצר. טייב זוכה מעבירות של תקיפת שוטר והפרעה לשוטר במילוי תפקידו.

גם אליהו שקרוב זוכה מעבירות של העלבת עובד ציבור ותקיפת שוטר. על סמך דוחות השוטרים הוא הואשם בכך שפגע בגדר שחצצה בין שני בתים ברמת גן במאי 2008, וכשהוזעקו פוגל ושוטר נוסף וביקשו לעכב אותו, אמר שקרוב לשוטר השני "תעוף מפה מניאק", אחז בחולצתו, דחף אותו והחל לבעוט ברגליו. שקרוב הכחיש כי תקף את השוטרים וטען שהיה על מיטתו, כשדלת ביתו פתוחה, עם אשתו המרותקת לכיסא גלגלים כשנכנסו השוטרים לביתו. לטענתו, הוא זה שהותקף, וכתוצאה מכך הגיע באותו יום לבית החולים ואף הגיש תלונה למח"ש. "אין מחלוקת על כך שהשוטרים הגיעו לביתו של הנאשם, הודיעו לו שהוא מעוכב וביקשו ממנו להתלוות למשטרה", כתבה השופטת הדסה נאור. "לאור סירובו הודיעו לו שהוא עצור, וכשהתנגד התיזו לעברו גז פלפל והשתמשו בכוח כדי לכבול את ידיו מאחור".

בבית המשפט התגלו סתירות בין גרסתו של פוגל לזו של השוטר השני בנוגע לזמן שבו תקף אותם שקרוב וסירב למעצר. עם זאת, היה ברור כי פוגל הוא שריסס את גז הפלפל בפניו של שקרוב. לטענתו, שקרוב השתולל, ולכן לא נותרה לו ברירה אלא לאחוז ברגליו, לגרור אותו החוצה מהבית, לאזוק אותו ולהעבירו לניידת. אשתו של שקרוב העידה בבית המשפט: "פתאום ראיתי שמושכים את בעלי מהמיטה עם הרגליים החוצה. השוטרים השתמשו בגז מדמיע על בעלי, וגם אני נפגעתי. אני לא יודעת למה הם התיזו, אני רק יודעת שזה שרף לי. לא ראיתי שבעלי עשה לשוטרים כלום". בדו"ח האשפוז מאותו יום נכתב כי גופו של שקרוב מכוסה בשטפי דם. "לא ראיתי צורך לקבוע איזו מהגרסאות עדיפה עליי", ציינה השופטת נאור. "אם הנאשם הביע התנגדות אקטיבית כשהוא שוכב במיטה, בניסיון למנוע מהשוטרים להתקרב אליו ולבצע את המעצר המיותר, הנגוע באי חוקיות, ובתגובה לניסיון השוטרים להוציא אותו מביתו – מעשיו מהווים התנגדות סבירה ומידתית למעצר בלתי-חוקי".

עו"ד שמואל פלישמן, שייצג את טייב ואת שקרוב, אמר לוואלה! NEWS: "לצערי, הכרעת דינו של השופט דניאל בארי הוכיחה לי שאכן השוטר אסף פוגל נוקט אלימות, ואין זו פעם ראשונה. בשני המקרים שבהם ייצגתי את הנאשמים, שתי שופטות שונות הטיחו ביקורת קשה ביותר בפוגל, ובשתי הכרעות דין שונות זוכו הנאשמים כמעט מכל המיוחס להם בכתב האישום. יש לעקור מן השורש אלימות של שוטרים, בייחוד כאלה שחוזרים שוב ושוב על האלימות כלפי אזרחים, אפילו מדובר בחשודים, שגם להם יש זכויות ואין לרמוס ברגל גסה זכויות אלה".

עו"ד בני כץ, המייצג את פוגל, מסר בשמו: "עניינו של מרשי נמצא כעת בפני בית המשפט, שאמור לגזור את דינו בקרוב, ואינו מעוניין להגיב על האשמות נגדו מלבד בבית המשפט. בהינתן גזר הדין, יכלכל מרשי את צעדיו לטובתו ולטובת משפחתו האוהבת. לעניין תפקודו כשוטר, יעידו רבבות אזרחים, חלקם קשישים חסרי ישע, שבזכות פעולותיו הנחושות והמקצועיות, ההקרבה שהקריבו הוא וחבריו, נמנע ביצוע פשע חמור נגדם ונגד אזרחים טובים ומסורים. מרשי ביצע את תפקידו והגן על אותם אזרחים שלווים בחירוף נפש מפני אותם עבריינים אכזריים וחסרי מצפון".

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully