וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטאר וטורקיה מקדמות הפסקת אש שתכלול הקמת נמל צף מול עזה

28.4.2015 / 17:30

לוואלה! NEWS נודע כי שליחים משתי המדינות הציגו לחמאס את עיקרי התכנית, ובהמשך העבירה טורקיה את ההצעה גם לישראל. בין היתר, הן מציעות הקמת נמל ימי שבו יעגנו ספינות להעברת סחורה לשטחים

ראש הלשכה המדינית של חאמס חאלד משעל נפגש עם ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו בכנס של מפגלת השלטון בעיר קונייה, 27 בדצמבר 2014. AP
טורקיה מציעה לבנות נמל צף מול חופי עזה. חאלד משעל נפגש עם ראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאוגלו/AP

קטאר וטורקיה גיבשו הצעה חדשה להפסקת אש ארוכת טווח בין ישראל לחמאס – כך נודע לוואלה! NEWS. לפי מקורות פלסטיניים, טורקיה העבירה לישראל הצעה להפסקת אש למשך חמש שנים, שבמסגרתה יוקם מול חופי הרצועה "נמל צף" שבו יעגנו ספינות שיובילו סחורה לרצועה, וזו תהיה נתונה לפיקוח. השליח הקטארי מוחמד אל-אמעדי ביקר בישראל ואף נפגש עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים הפלסטיניים, אלוף יואב מרדכי.

לפי המקורות, עיקרי התכנית הוצגו גם לנציגים של חמאס בטורקיה ובעזה על ידי שליחים טורקים וקטארים. כמו כן, הפרטים הובאו בפני בכירים ברשות הפלסטינית.

עוד בוואלה חדשות:
הכוח נחת, המטוס יחזיר ישראלים: "תגידו לאמא שאנחנו בדרך הביתה"
מהומות ענק בבולטימור: 15 שוטרים נפצעו, עוצר הוטל על העיר
דוח האו"ם על "צוק איתן": יכול היה להיות הרבה יותר גרוע

רועה צאן ליד הריסות מבנים בעזה, ינואר 2015. AP
ההצעה הבסיסית זכתה לכינוי " הפסקת האש לצורכי שיקום". רועה צאן ליד הריסות המבנים בעזה, ינואר 2015/AP

ההצעה הטורקית להקמת הנמל מתווספת לרצון של קטאר לתווך בין הצדדים, רצון שנחשף אף הוא בוואלה! NEWS, ומדובר בהצעה משותפת של שתי המדינות המייצגות את הזרם של "האחים המוסלמים" באזור. לפי מקורות שונים בעזה, ההצעה הבסיסית, שזכתה ברצועה לכינוי "תהדיית אל-אעמאר", כלומר הפסקת האש לצורכי שיקום, תכלול עצירה של כל מעשי האיבה בין הצדדים למשך חמש שנים.

על פי ההצעה המשולבת, שבה נכלל רעיון הקמת הנמל הצף, כל סחורה שתגיע לנמל תעבור בדיקות ביטחוניות לפני שתעשה את דרכה לרצועה. על פי המקורות הפלסטיניים, הגוף שיהיה אחראי על בדיקה הזו יהיה נאט"ו, שטורקיה חברה בו. עם זאת, יש לציין כי בשלב זה ישראל מתנגדת בתוקף להקמת נמל, גם נמל צף, מול עזה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

בכיר חמאס: המגעים בין ישראל לחמאס כוללים "הפתעות"

לאחרונה הועברו לא מעט מסרים בין ישראל לחמאס בנוגע להפסקת אש. אתמול אמר אחמד יוסף, אחד מאנשי חמאס ברצועה, כי מתקיימים מגעים בין הצדדים בנוגע לרגיעה באמצעות מתווכים טורקיים. לדבריו, המגעים הללו כוללים "הפתעות" בנוגע לאסירים ישראלים. מקורות פלסטינים בכירים ברשות הביעו חשש כי הזרם של "האחים המוסלמים" מנסה לבסס מדינה בעזה וזוכה לתמיכה ישראלית.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן טען לאחרונה כי ישראל וחמאס מנהלים ביניהם מגעים ישירים, ומבדיקת וואלה! NEWS עולה כי אישים ישראלים שאינם בתפקיד רשמי אכן מנהלים קשר כזה עם חמאס בניסיון למצוא פתרון קבוע למצב ברצועת עזה. גורם בכיר בחמאס סירב להגיב לטענה כי חמאס נמצא בקשר עם אישים ישראלים, והוסיף כי הרעיון הטורקי אינו חדש וכבר הוצג בעבר.

לטענת הגורם, המתווך הקטארי דן עם חמאס אך ורק בשיקום רצועת עזה. עם זאת, הוא הודה שמתווכים שונים הציגו להם לא מעט רעיונות בנוגע להפסקת אש ארוכת טווח, "אך כל הרעיונות לא זכו כלל לתגובה מצד ישראל".

בעבר נחשף בוואלה! NEWS על קיומם של כמה ערוצים המנסים לקדם הפסקת אש, ובהם שליח האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי. כמו כן, שווייץ מנסה לקדם פתרון למשבר משכורות אנשי חמאס, והיא אף כמעט הצליחה בכך, אולם סירובו של חמאס לוותר על שליטתו ברצועה ובמעברי הגבול טרפדה את המהלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully