וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם לחמאס: הפסקת אש ארוכת טווח בתמורה לשיקום הרצועה

9.3.2015 / 17:30

לאחר חשיפת מסמך ההבנות שהעביר חמאס לישראל בוואלה חדשות, סיפר שליח האו"ם כי התנה את ההצעה שהעביר לנציגי חמאס בשבוע שעבר, בכך שהארגון יאפשר את כניסת ממשלת הפיוס לרצועה. הצעה דומה הועברה גם לישראל וטרם נענתה

צילום: רויטרס, שי מכלוף, דובר צה"ל, לע"מ; עריכה: שניר דבוש; קריינות: לירון בארי

שליח האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, רוברט סרי, הציע לחמאס בשבוע שעבר, בעת ביקורו ברצועת עזה, הפסקת אש ארוכת טווח שתימשך שלוש עד חמש שנים. הרעיון של סרי כלל הפסקת אש ארוכת טווח לצורכי שיקום הרצועה, אולם תחת מטרייה של ממשלת הפיוס הפלסטינית. כלומר, חמאס יאפשר לממשלתו של ראמי חמדאללה חופש פעולה ברצועת עזה ללא התערבות. הצעה דומה הוצגה גם לצד הישראלי, וסרי הדגיש כי עד כה לא קיבל את תשובת שני הצדדים.

מוקדם יותר נחשף בוואלה חדשות כי חמאס העביר לאחרונה שורה של מסרים לישראל שלפיהם הוא מעוניין בהפסקת אש ארוכת טווח שתישמר במשך שנים ארוכות, בתמורה להפסקת המצור על רצועת עזה. בין היתר, התקיימו מגעים בנושא הפסקת האש בין בכירים בחמאס לבין דיפלומטים מערביים, ובמהלכם אף הגיעו הצדדים להבנות באשר לאופייה של ה"תהדיה". גורם מדיני בישראל אישר כי ההצעות הועברו לישראל והדגיש כי מדובר ביוזמה של חמאס לנוכח מצבו הקשה ברצועה.

עוד באותו נושא:
עוד סיבה למתיחות עם חמאס: צה"ל ירה למוות בדייג פלסטיני
כיבוש מוצבים ויציאה ממנהרות: בחמאס נערכים למלחמה הבאה
"הנסיך הירוק" של חמאס: מטרת ישראל אינה להרוג פלסטינים

רוברט סרי שליח האו"ם במזה"ת. מרץ 2014. נועם מושקוביץ
עד כה לא קיבל את תשובת שני הצדדים. שליח האו"ם רוברט סרי/נועם מושקוביץ

בין הדיפלומטים ששמותיהם הוזכרו בהקשר זה נמצא הקונסול השוויצרי, פול גרנייה, שהפך לדמות מפתח במגעים עם חמאס. גרנייה ביקר ברצועת עזה לפני חודש ונפגש שם עם כמה מראשי הארגון, ובהם מוסא אבו מרזוק, באסם נעים, ראזי חאמד ואחרים. זה אינו ביקורו הראשון של גרנייה בעזה בחודשים האחרונים.

במהלך השיחות עמו הבהירו אנשי חמאס לגרנייה כי הם מוכנים להפסקת אש של חמש שנים לפחות – ועל פי גורמים שונים הועלתה אף הצעה להפסקת אש של 15 שנים – שבמסגרתו תיפסק כל הפעילות הצבאית "מעל ומתחת לאדמה", מצד חמאס וישראל. מנגד, יוסר המצור על הרצועה, כולל המגבלות על יצוא, וישראל תאפשר את בניית הנמל הימי ושדה התעופה. גרנייה הציג את ההבנות הללו לבכירים באיחוד האירופי שעומדים בקשר עם ישראל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טיוטת ההסכם שהגיעה לידי וואלה חדשות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשיחות עם דיפלומטים אחרים אף נרשמו הבנות שונות שיהוו בסיס לכאורה להסכם הפסקת אש. על פי אחת הטיוטות של הסכם אפשרי, שהגיעה לידי וואלה חדשות, כל צורות העימות הצבאי בין ישראל והפלסטינים יופסקו, וישראל תתחייב להסיר את המצור על עזה. במסגרת הסרת המצור, תתחייב ישראל לפתוח את כל המעברים סביב עזה ולאפשר כניסת כל הסחורות והחומרים הנחוצים לרצועה. כמו כן, היא תאפשר חופש יצוא ויבוא מעזה ואליה ותתיר להקים נמל ימי ושדה תעופה. עוד נכתב בטיוטה הזו שה"תהדיה" תוכל להימשך בין שלוש לחמש שנים החל מהחתימה על ההסכם, אולם שני הצדדים יקבעו את משך הזמן שלה.

דובר חמאס ברצועה, סמי אבו זוהרי, הכחיש שארגונו הוא שהציע הפסקת אש. לדבריו, ההצעה הוצגה לחמאס על ידי גורמים בינלאומיים שונים, חמאס טרם השיב להצעה והוא מצריך למידה ובחינה ברמה הלאומית. עם זאת, גורם בכיר בחמאס אישר בשיחה עם וואלה חדשות כי התקיימו שורה של מפגשים בין אישים שונים, דיפלומטים ואנשי עסקים, לבכירים בארגון בנושא "תהדיה" ארוכת טווח. הוא גם אישר כי חמאס "לא יתנגד" לכך אם יוסר המצור. הבכיר אמר כי בארגונו מודעים לכך שדבר לא יקרה בישראל לפני הבחירות בשבוע הבא.

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully