וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: קטאר מנסה להשיג הפסקת אש ל-5 שנים בין ישראל לחמאס

25.3.2015 / 7:30

בשבועות האחרונים פועל נציג קטארי לבניית מאות יחידות דיור ברצועת עזה. הנציג, שעומד בקשר עם בכירים ישראלים ונפגש עם בכירי חמאס הציע לצדדים הסכם כולל להפסקת אש למשך 5 שנים. בכירים בארץ: לא פוסלים את ההצעה

ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל (מימין) ואמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, פברואר 2012. AP
מנהיג חמאס חאלד משעל ב-2012 עם אמיר קטאר לשעבר, חמד בן ח'ליפה אל-ת'אני/AP

בשבועות האחרונים פועלים מתווכים שונים בניסיון להגיע להבנות בין ישראל וחמאס בנוגע לשיקום רצועת עזה ולהביא להפסקת אש ארוכת טווח. לוואלה חדשות נודע כי אחד המתווכים הוא נציג מקטאר. לדברי גורמים פלסטינים בעזה וברמאללה, הנציג הקטארי אחראי לפרויקט שיקום ובניית מאות יחידות דיור ברצועת עזה, במקום חלק מהבתים שנהרסו במהלך מבצע "צוק איתן" בקיץ. בין היתר, קטאר הסכימה לממן גם את שיקומן של תשתיות שונות ברצועה, כמו כבישים ומבני ציבור.

השליח הקטארי נפגש עם בכירים בחמאס מהרצועה וכן עם צמרת הרשות הפלסטינית, בהם מוחמד א-שטייה, מוחמד מוסטפא ורמי חמדאללה. על פי מקורות ערביים ופלסטיניים, הוא גם עומד בקשר עם בכירים בישראל. אולם מלבד הדיון על שיקומה של הרצועה, לוואלה חדשות נודע כי השליח הקטארי הציע לישראל ולחמאס להגיע להסכם כולל על הפסקת אש ארוכת טווח, לתקופה של כחמש שנים. על אף היחסים המתוחים בין קהיר לבין דוחא, במצרים מודעים לביקורים של הבכיר הקטארי (ששמו מוכר וידוע בקהיר וברמאללה) בשטחים ולמאמציו.

לקריאה נוספת:
יוזמה שוויצרית מציעה פתרון למשבר משכורות פקידי חמאס
הנוסחה של חמאס: משכורות תמורת הפסקת הירי
דעה | שיקום עזה לא ייתכן בלי חיבור לגדה

פעיל חמאס בעזה, מרץ 2015. רויטרס
פעילי חמאס ברצועת עזה, החודש/רויטרס

לפני כשבועיים דווח כאן על ניסיונות אחרים של שליח האו"ם רוברט סרי להגיע להסכם הפסקת אש ארוך טווח וכן מעורבות של פקידים שוויצרים במגעים הללו. אולם שלשום הדגישו הפקידים השוויצרים שהם פועלים על מנת למצוא מכניזם לתשלום משכורות פקידי חמאס בלבד. סרי הדגיש בזמנו כי הוא זה שיזם את הצעת הפסקת האש, וכך גם טען חמאס, על אף שגורמים פלסטינים, ישראלים ומצרים הדגישו בפני וואלה חדשות, שהיוזמה הייתה של חמאס, אך סרי נדרש להציגה כיוזמה של האו"ם.

המאמץ הקטארי יוצא הדופן מצטרף לניסיונות של סרי. גם היוזמה הקטארית נעה סביב אותם עקרונות: כלומר, הפסקת אש ארוכת טווח, הסרת המצור, כניסה של ממשלת עבאס לרצועת עזה והעברת הסמכות על המעברים לידיה, שיקום עזה וכן הקמת נמל ימי ושדה תעופה (בחלק מהטיוטות לא מופיע סעיף הנמל הימי ושדה התעופה). יש לציין כי בכירים בחמאס אמרו לוואלה חדשות, כי הארגון לא יתנגד להצעה שכזו. בנוסף, בכירים מדיניים בישראל אמרו כי ישראל מוכנה לשמוע את ההצעות ותבחן אותן, אך היא אינה פוסלת על הסף הצעה להפסקת אש ארוכת טווח מול חמאס.

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully