וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר חמאס: "הפתעות על אסירים ישראלים בשיחות עקיפות"

27.4.2015 / 14:42

בריאיון לסוכנות הידיעות "מען" אמר אחמד יוסוף כי הארגון מנהל שיחות עקיפות עם ישראל בתיווך אירופי. הבכיר הוסיף כי הוא ממתין להרכבת הממשלה, "על מנת לקדם ברצינות את העניינים"

צילום: רויטרס, שי מכלוף, דובר צה"ל, לע"מ; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

(חמאס מאותת לישראל: רוצים הפסקת אש לטווח ארוך)

בכיר בחמאס, אחמד יוסוף, אמר היום (שני) כי מתקיימות שיחות עקיפות בין הארגון לבין ישראל בתיווך נציגים אירופאים. בריאיון לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" הוסיף יוסוף כי "אנו מחכים להרכבת ממשלה בישראל על מנת לקדם ברצינות את העניינים. דיפלומטים אירופאים ופעילי הקהילה האזרחית ממשיכים לבוא לרצועת עזה ולהציג הצעות של ישראל ולהעביר אליה את תגובות חמאס". לדבריו, לצד דיונים בהפסקת האש ובפתיחת המעבר הימי, השיחות בין הצדדים כוללות גם "הפתעות בנוגע לאסירים הישראלים".

בחודש שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי חמאס העביר לאחרונה שורה של מסרים לישראל שלפיהם הוא מעוניין בהפסקת אש ארוכת טווח שתישמר במשך שנים ארוכות, בתמורה להפסקת המצור על רצועת עזה. בין היתר, התקיימו מגעים בנושא הפסקת האש בין בכירים בחמאס לבין דיפלומטים מערביים, שבמהלכם אף הגיעו הצדדים להבנות באשר לאופייה של ה"תהדיה". גורם מדיני בישראל אישר כי ההצעות הועברו לישראל והדגיש כי מדובר ביוזמה של חמאס לנוכח מצבו הקשה ברצועה.

עוד בוואלה! NEWS:
מלחמת המוחות של ישראל עם הארגונים מעבר לגבול
שני שוטרים תועדו מכים חייל צה"ל; אחד מהם הושעה
חשד: עורכי דין הפעילו רשת לגניבת עשרות קרקעות בצפון

פעיל חמאס בעזה, מרץ 2015. רויטרס
פעיל חמאס ברצועת עזה/רויטרס

בין הדיפלומטים ששמותיהם הוזכרו בהקשר זה נמצא הקונסול השוויצרי, פול גרנייה, שהפך לדמות מפתח במגעים עם חמאס. גרנייה ביקר ברצועת עזה לפני חודשיים ונפגש שם עם כמה מראשי הארגון. במהלך השיחות עמו הבהירו אנשי חמאס לגרנייה כי הם מוכנים להפסקת אש של חמש שנים לפחות – ועל פי גורמים שונים הועלתה אף הצעה להפסקת אש של 15 שנים שבמסגרתה תיפסק כל הפעילות הצבאית "מעל ומתחת לאדמה", מצד חמאס וישראל. מנגד, יוסר המצור על הרצועה, כולל המגבלות על יצוא, וישראל תאפשר את בניית הנמל הימי ושדה התעופה. גרנייה הציג את ההבנות הללו לבכירים באיחוד האירופי שעומדים בקשר עם ישראל.

רוברט סרי שליח האו"ם במזה"ת. מרץ 2014. נועם מושקוביץ
אחד הדיפלומטים שקיימו מגעים עם חמאס. רוברט סרי/נועם מושקוביץ

בשיחות עם דיפלומטים אחרים אף נרשמו הבנות שונות שיהוו בסיס לכאורה להסכם הפסקת אש. על פי אחת הטיוטות של הסכם אפשרי, כל צורות העימות הצבאי בין ישראל והפלסטינים יופסקו, וישראל תתחייב להסיר את המצור על עזה. במסגרת הסרת המצור, תתחייב ישראל לפתוח את כל המעברים סביב עזה ולאפשר כניסת כל הסחורות והחומרים הנחוצים לרצועה. כמו כן, היא תאפשר חופש יצוא ויבוא מעזה ואליה ותתיר להקים נמל ימי ושדה תעופה. עוד נכתב בטיוטה זו שה"תהדיה" תוכל להימשך בין שלוש לחמש שנים החל מהחתימה על ההסכם, אולם שני הצדדים יקבעו את משך הזמן שלה.

שליח האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, רוברט סרי, שביקר בחודש שעבר ברצועת עזה, הציע לחמאס הפסקת אש ארוכת טווח שתימשך שלוש עד חמש שנים. הרעיון של סרי כלל הפסקת אש ארוכת טווח לצורכי שיקום הרצועה, אולם תחת מטרייה של ממשלת הפיוס הפלסטינית. על פי ההצעה, חמאס יאפשר לממשלתו של ראמי חמדאללה חופש פעולה ברצועת עזה ללא התערבות. הצעה דומה הוצגה גם לישראל.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully