וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: מספר בני הנוער העניים זינק ב-90% בשנה אחת

מדוח עמותת עלם עולה כי ב-2014 הסתייעו 5,197 בני נוער וצעירים בעמותה בשל מצוקה כלכלית, לעומת 2,730 בשנה הקודמת. כמו כן, חלה עלייה של 20% בדיווחים על התעללות ברשת, כולל פגיעות מיניות

נשיא המדינה ראובן ריבלין  קיבל את הדוח השנתי של עמותת עלם לשנת 2014 ., באפריל 2015.. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"יותר בני נוער נמצאים השנה במצב סיכון כתוצאה מהעוני". ריבלין ונשיאת העמותה, נאוה ברק/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

ב-2014 נרשם זינוק חד במספר בני הנוער שדיווחו על מצוקה כלכלית ועל עוני וכן בדיווחים על התעללות ברשת – כך עולה מהדוח שהשנתי של עמותת "עלם" לנוער בסיכון, שהוגש הבוקר (ראשון) לנשיא המדינה ראובן ריבלין. על פי הדוח השנתי, המתבסס על מידע שנאסף מכ-25 אלף בני נוער וצעירים עד גיל 26 שקיבלו סיוע מהארגון במהלך השנה החולפת במסגרת 80 פרויקטים שמפעילה העמותה ב-43 יישובים ברחבי הארץ, עלו הדיווחים על מצוקה כלכלית ב-90% – 5,197 לעומת 2,730 בשנת 2013.

"יותר בני נוער נמצאים השנה במצב סיכון כתוצאה מהעוני", סיפרה נשיאת העמותה, נאוה ברק. "החיים בעוני גורמים לקושי בתפקוד בכל מעגלי החיים, כגון קשיים חברתיים ולימודיים, לצד בריחה לחומרים ממכרים, פשיעה ואלימות ומשבר הסמכות ההורית בעקבות היעדרם של ההורים מהבית שעות ארוכות". לדבריה, יותר ויותר בני נוער יוצאים לעבוד על מנת לעזור בפרנסת המשפחה, אם מיוזמתם ואם מתוך דרישה של הוריהם. "הם לוקחים על עצמם תשלומים שוטפים כמו ארנונה, חשמל ומים. חלק מבני הנוער העובדים עושים זאת לאחר שעות הלימודים, בעוד רבים מהם נמצאים בנשירה סמויה או גלויה ממערכת החינוך", הוסיפה ברק. "כך נוצר מעגל עוני שיקשה עליהם בהמשך הדרך להשתלב במקצועות הדורשים השכלה גבוהה ולעלות ברמת החיים".

עוד ידיעות חברה ורווחה:
"אין חיים בגטו": הפגנה בתל אביב נגד "מחסני הילדים"
כך כמעט מנע בית הדין הרבני ממסורבת גט לצאת לחופשי
"עזבו הכול ובאו": 800 בני אדם ליוו את הניצול שמת בערב יום השואה

עלייה בדיווחים על דיכאון וחרדה בעקבות "צוק איתן"

עוד עולה מהדוח כי חלה עלייה באלימות ברשת באמצעות אפליקציות ורשתות חברתיות: 12 אלף בני נוער דיווחו בשנה שעברה כי נפגעו באינטרנט או השתמשו בו כאמצעי ביטוי אלים, זאת לעומת 10,000 בני נוער בשנה קודם לכן. מדובר בעלייה של 20% בקרב בני הנוער המקבלים סיוע מעלם בהקשר זה. הפגיעות הללו כוללות גם פגיעות מיניות, כמו צילום תמונות פורנוגרפיות או אקטים מיניים והעברתם הלאה, וגם פגיעות מילוליות או קריאה לחרם נגד בני נוער.

"מדובר בתופעה שהתפתחה באופן משמעותי בשנתיים האחרונות", ציינה ראש תחום הפגיעות המיניות בעמותת עלם, ד"ר טליה אתגר. "מצאנו כי חלק מהאפיונים של תוקף מיני מקוון זהים לתוקפים מינית שלא ברשת, למשל סיפוק צרכים רגשיים או מיניים וחוסר אמפתיה כלפי הקורבן. עם זאת, כשמדובר בתקיפה מקוונת התנאים אף 'מקלים' על התוקף לפעול".

גם מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 הותיר את אותותיו בבני הנוער. במחצית השנייה של 2014 חלה עלייה של 30% מספר הפניות שהתקבלו באמצעות אתר הסיוע של עלם באינטרנט בנושא חרדה ודיכאון. מדובר על כ-80 פניות ביום, שהגיעו בעיקר מבני נוער בגילאי 15-17 מאזור המרכז והדרום שתיארו סימפטומים של חרדה ודיכאון בעקבות המבצע.

אלפי צעירים מתקשים למצוא דיור ותעסוקה

סוגיה נוספת העולה מהדוח היא חוסר במענה לצעירים בני 18 ומעלה בקהילה. במהלך 2014 פנו 6,244 צעירים לקבלת סיוע מעמותת עלם. הבעיות שבעקבותיהן פנו עסקו בעוני, בהיעדר תמיכה משפחתית וחברתית ובשימוש בסמים ואלכוהול. רבים מהם אינם משרתים בצבא וכבר אינם נחשבים בני נוער, ועל כן מתקשים למצוא מסגרות דיור ותעסוקה מותאמות למצבם. מהדוח עולה כי יש לצעירים אלה קושי לקבל סיוע בשכר דירה, שניתן רק למי שמוגדר "דר רחוב" ולא למי שישן בתנאים קשים או במוקמות לינה נצלניים.

בימים אלו מתקיים מבצע ההתרמה השנתי של עלם, במטרה לעורר הזדהות עם בני נוער וצעירים החיים במצבי סיכון ומצוקה. לתרומות: חייגו 2886* או היכנסו לאתר עלם www.elem.org.il.

לפניות לכתבת: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully